Bukefalos 28 år!

Show husky? *långt*

Sv: Show husky? *långt*

köpt egna champion hundar?
En tik köpte dom in från spanien som jag torr var champion..
Alla hundar är meriterade efter sverige ankommsten.

Att klara ett Svenskt polarhunds prov är ikke lätt som sagt få som klarar av de.
Här vissar ett diagram antal hundar i blåt och antalet klarade polarhunds prov av antalet hundar i blåt..

bild.php

Nej vad jag menade var att om de inte gjorde Polarhundprovet på sina hundar så kan dom inte bli Svensk Utställningschampion. Enligt reglerna för att bli champion så ska Huskyn ha 3 cert och godkänt polarhundprov där de blir lägst 2:a

Dom exakta reglerna har jag klistrat in på första sidan.

Därför undrade jag om de först stälde ut och sen skickade iväg de mest lovande hundarna till en tränare som genomförde provet med hundarna.
 
Sv: Show husky? *långt*

Jag vet precis vilka regler som gäller.
Men de är inte så enkelt som de låter de ska göras på viss tid du ska få in 4 hundar, minst, som desutom ska gå lika bra.
De skal göras på snö hade varit på barmark så hade de varit mycket lättare.

Alla deras hundar har 3 cert om inte mer men i stället för att bli svensk champion som sattsar dom på int champion.
Sverige och Finland är de ända länder som kräver draghunds prov för svensk och finsk champion
 
Sv: Show husky? *långt*

För att få delta behöver man desutom Grön kort och licens,Om vi som tex bor i den snöfattigaste delen av sverige (inte just idag då kanske) måste åka upp till norr för att göra provet så måste vi först upp och vänja hundarna vid klimatet.
 
Sv: Show husky? *långt*

Jag vet precis vilka regler som gäller.
Men de är inte så enkelt som de låter de ska göras på viss tid du ska få in 4 hundar, minst, som desutom ska gå lika bra.
De skal göras på snö hade varit på barmark så hade de varit mycket lättare.

Alla deras hundar har 3 cert om inte mer men i stället för att bli svensk champion som sattsar dom på int champion.
Sverige och Finland är de ända länder som kräver draghunds prov för svensk och finsk champion

Okej så de blir champion i andra länder i stället :)

Om en hund blir svensk eller finsk champion så betyder det ju att den är det bästa av det bästa :) för den ser både snygg ut och kan dra som bara den.


Förstår att det är hårda krav på ett draghundprov och det ska det oxå göras eftersom det är det rasen är till för :)

Men kul att höra mer om rasen och dess utveckling alltid roligt att lära sig något nytt.
 
Sv: Show husky? *långt*

Ja absolut och de är kul när man får lite frågor,alltid kul att svara för rasen som i allfall jag brinner för:love:

Men som du säger CACIB är inte jätte lätt att få men att få ett godkänt dragprov är destu svårare!"Så nog sattsar man på ett godkänt dragprov och nästa vinter ska även vi pröva :laugh:
 
Sv: Show husky? *långt*

So... You want a Siberian Husky...

Intresserad av att köpa en Siberian Husky? Då har du redan hört hur fantastiska de är. Vi tycker du bör veta att de har sina nackdelar och kanske inte blir det idealiska sällskapsdjuret för alla som är attraherade av dem.

Siberian Huskys är flocklevande djur och behöver ständigt sällskap av andra hundar eller människor.

Om du arbetar heltid eller bara har plats för en hund

...köp inte en Siberian Husky

Genom sin förmåga att knyta vänskapliga familjeband är Siberian Huskyn vänlig även mot främlingar. Om du vill ha den starka trofastheten hos en enmanshund

...köp inte en Siberian Husky

Siberian Huskyn är ingen vakthund, även om folk som är ovetande om dess natur kan bli skrämda av deras utseende. Om du vill ha en hund med aggresiva vaktinstinkter

...köp inte en Siberian Husky

Minst en gång om året fäller Siberian Huskyn sin päls. Om du kan stå ut med hundhår överallt i huset och i den luft du andas, då är det bra. Men, om du för det mesta värdesätter prydlighet

...köp inte en Siberian Husky

Siberian Huskys har en naturlig fallenhet för att gräva lyor i trädgården. Om du är stolt över din fina trädgårdsanläggning

...köp inte en Siberian Husky

Den största av alla nackdelar som går att hitta hos en Siberian Husky är nog deras enorma längtan efter att få S-P-R-I-N-G-A. Men valpens första rusning över en väg kan var som helst bli den sista. För sitt eget bästa bör en Siberian Husky hållas kopplad och ständigt vara under kontroll. Om du tycker att det är grymt att hålla hunden ständigt kopplad

...köp inte en Siberian Husky

Om du har läst så här långt och trots denna information ärligt känner att du kvalificerar dig som Siberian Husky ägare, då är du säkert fast besluten att skaffa dig denna ras. I så fall är du hjärtligt välkommen i gänget. Anslut dig till alla dem som med värdig självbelåtenhet vet att de äger den vackraste, den smartaste och den mest fulländade hundrasen i hela världen
 
Sv: Show husky? *långt*

Ja absolut och de är kul när man får lite frågor,alltid kul att svara för rasen som i allfall jag brinner för:love:

Men som du säger CACIB är inte jätte lätt att få men att få ett godkänt dragprov är destu svårare!"Så nog sattsar man på ett godkänt dragprov och nästa vinter ska även vi pröva :laugh:

Har funderat lite på den här tråden. Skulle det inte för rasens bästa vara perfekt om någon stor showuppfödare skulle ha sammarbete med en bra draghundsförare så att man kunde sätta de bästa hundarna i träning och få fram otroligt vackra och dragvilliga hundar?

Finns det någon uppfödare som har sammarbete över gränserna?

Eller är det som inom de flesta raser där man skiljer/har börjat skilja på rasen så är medlemmarna uppdelade i två läger. De som håller på med det hunden är framavlad för och dom som ställer ut.

Schäfern är ju ett klassiskt exempel på där rasen är som två hundar eftersom utställningshunden inte duger till bruks.
 
Sv: Show husky? *långt*

Det verkar vara en stor variant på vilken hund det är, för de huskys jag har träffat är det inget problem med att ha lösa. Hanen(4 år) går dessutom lös i en liten stad, lämnar inte mattes sida och hon har haft honom i mindre än 1 år.

*1-2 timmars (långrunda per dag) utöver vanliga kiss rundor.
**cykling 3 gånger i veckan*
*drag (barmarks körning* 2 gånger
*Joggar 20 min per hund i gång iveckan.
Att till lägga så kör jag bara den lile 1 gång och cylar 2 eftersom han är så ojämn i sin växt.


Det låter som hur mycket jag skulle vilja hålla på med en hund, men frågan om jobb kommer hela tiden upp för mig. Ett jobb tar ju oftast hela dagen och sen måste man hinna med att tvätta, laga mat m.m. Ni som har huskys, vad jobbar ni med?

Snygga hundar förresten, Flo-Jo:)
 
Sv: Show husky? *långt*

Alltså en hund kan ju inte ( oavsett ras ) ligga ensam hela dagen om du har ett heltids jobb, då där får man lösa det på annat sätt.

Möjligtvis en dagmatte/husse som kan hjälpa till med motionen?
 
Sv: Show husky? *långt*

Dagmatte/husse är ju en bra lösning, men jag är nyfiken på vad för sorts jobb som funkar bra om man har hund. Har ju dessutom planer på att söka till en hundutbildning för att senare kunna jobba med hundar, men först måste jag tjäna ihop pengar. Jag vill som inte ta något lån.
 
Sv: Show husky? *långt*

Jag skulle vilja säga att ha en SH lös och kuna gå i skog och mark utan reaktion på vildt då är man grym enligt min mening.

Jag är utb undersköterska och arbetar natt och sambon arbetar vanligt 7-16 arbete.
Han har möjlighet att ta med sig hundarna till jobb om de krisar och likså jag.
Sen har vi folk och vänner som ställer upp med hundpassning vi bytar tjänster så passar vi deras hundar eller barn någon annan gång.

Motionen som jag beskriver här ovan är simpel att tillägga så är vi i Norr och vandrar 1 gång om året + att vi brukar ta med oss fika och vandra i skog och mark här nere.

När jag köpte min första SH så bode vi i stan mitt i Lund om jag tänker efter så var kanske boende formen inte den bästa *visst* hundarna vantrivdes kanske inte som jag jag gjorde är ingen stads människa själv!

Håller med Ovan att de spelar nog ingen roll vad du skafar för hund om du inte kan ge den vad som krävs!
Att sedan välja en Sh eller någon av polarhunds raserna om man är så begränsad med tid är inget att rek.
En under stimmulerad SH är INGEN trevlig hund!!!
 
Sv: Show husky? *långt*

Får jag fråga vad din vän/vänner gör med sina SH?
 
Sv: Show husky? *långt*

Hundarna är i en hundgård större delen av dagen(mina vänner bor i samma internathus som jag) när det är skola bortsett från rastning på rasterna(ev. också nån timma i veckan då de har en hundlektion), men på morgonen går de först en promenad på mellan 10-30min, ibland längre men oftast 10-30. På kvällen så brukar de oftast gå en promenad på 45-60 min, ibland längre. Ibland släpper de lös hundarna också, eller tar ett träningspass som är lite annorlunda, t.ex. agility/följa john.
När hundarna jobbar ordentligt så är det drag som gäller, och det händer mest på helgerna eftersom vardagarna så är det skola m.m. Vet dock inte hur mycket de kör på helgerna.

Det är här är bara min uppfattning, och jag bor som sagt bara med de på vardagarna när det är skola. Har inte frågat så mycket om hur pass mycket de kör på helgerna, men medans de bodde hemma så körde de 2-3 gånger i veckan om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 238
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 950
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 499
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp