Siames / Balines??

Minerva

Trådstartare
Nån som har nån utav dessa två? tycker verkligen om dessa katter.. dom är så vackra att titta på =) Hur är dessa katter i temparement eller vad man ska säga?? ni som har en eller flera..skriv gärna lite om dom..
Och lägg in BILDER :love:
 
Sv: Siames / Balines??

Vi har siames, oriental och en balinesblandning.

De har verkligen ett helt underbart temperament...åtminstone enligt mig som är helfrälst...

Dessa katter är i regel mycket sociala, de pratar mycket, högt och med alla, är sällskapliga och vill gärna vara med överallt där det händer nåt- många gillar att sitta på axeln och åka med när man pysslar i hushållet, de är väldigt aktiva och har ett stort behov av lek och aktivitet- katter av denna typ kräver aktiva mattar och hussar som fixar att avsätta någon stund om dagen åt att leka med och aktivera kissen.

Företagsamhet är också ett kännetecken- de är intelligenta och lär sig snabbt en massa "praktiska" saker som tillexempel att ta sig upp på Alla skåp och hyllor i hela huset, öppna dörrar och lådor, öppna kylskåpet och ta mat, balansera på gardinstänger osv...Utöver den här typen av lärdomar, så är de oftast också lätta att dressera och lära att gå i koppel, apportera och utföra diverse konster enligt önskemål.

Orientaliska katter är också katter som inte lämpar sig att leva som ensamkatter. De kan bli Mycket olyckliga om de tvingas leva utan den stimulans som de kan få av en artfrände och en orientalisk katt utan kattkompis att busa med kan ofta bli direkt outhärdlig för sin mänskliga omgivning i sina krav på uppmärksamhet.

Om man klarar att vara en så aktiv matte/husse som krävs och har rätt sinnelag för att ta alla "hyss" på rätt sätt och vet att uppskatta en bepälsad familjemedlem som tar stor plats så kan man få mycket stor glädje av en katt av den här typen.

Är man dock borta mycket från hemmet, föredrar att sitta och slappa i soffan när man väl är hemma och värdesätter lugn och ro i hemmet, då skulle jag rekommendera en annan typ av katt.

Jag har Massor av bilder på mina små djur, men tyvärr måste jag vaar anonym här och kan inte lägga ut dem...men det finns säkert andra som har fina bilder att visa (hoppas även jag!)!
 
Sv: Siames / Balines??

Jag har två siameser :love: :

Sussarstt.jpg


Mussespanar.jpg


74aab613.jpg





Musse är lilamaskad och Meija är chokladmaskad.


Dessa katter är i regel mycket sociala, de pratar mycket, högt och med alla, är sällskapliga och vill gärna vara med överallt där det händer nåt- många gillar att sitta på axeln och åka med när man pysslar i hushållet, de är väldigt aktiva och har ett stort behov av lek och aktivitet- katter av denna typ kräver aktiva mattar och hussar som fixar att avsätta någon stund om dagen åt att leka med och aktivera kissen.

Företagsamhet är också ett kännetecken- de är intelligenta och lär sig snabbt en massa "praktiska" saker som tillexempel att ta sig upp på Alla skåp och hyllor i hela huset, öppna dörrar och lådor, öppna kylskåpet och ta mat, balansera på gardinstänger osv...Utöver den här typen av lärdomar, så är de oftast också lätta att dressera och lära att gå i koppel, apportera och utföra diverse konster enligt önskemål.


Var tvungen att citera moster_punk för det stämmer så otroligt bra in på mina små vildar.
De "pratar" väldigt mycket och de är med oss hela tiden, oavsett vad vi gör så sitter/ligger/leker de precis intill oss.
De är ofta ÖVERALLT. Inget får vara ifred och prydnandssaker är inte att tänka på.
När jag köpte dem fick jag med ett paket häftmassa på köpet (!), och ja, varenda blomkruka är "fasthäftad" undertill :D

Musse apporterar gärna, speciellt sina små mjukisdjur som han älskar mest av allt :love:
 
Sv: Siames / Balines??

Hej!
Jag har en liten siamesflicka som jag är sååå kär i:love: !
Kommer aldrig skaffa en annan ras!
De andra här har egentligen beskrivit väldigt bra hur det är att ha siames, speciellt dedär med att man måste klistra fast blomkrukor och prydnadssaker...:D
 
Sv: Siames / Balines??

TAck :) vill så gärna ha en siames :) eller balines :p Alltid bättre att höra av ngn som har dessa raser hur dom är än att läsa i böcker :) säger som mer om ägare till dom berättar :)

Corona: Jätte fina bilder :D dom är verkligen underbara :love:
måste hållla med Missfideli väldigt smart att skicka med sånt :) :p

Några fler som har bilder?? ::)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 514
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp