Sibirisk katt

pimy

Trådstartare
har hört att sibirisk katt kan tålas av allergiker. Någon som har erfarenheter av det och av rasen iallmänhet.
Temerament, rasbundna sjukdomar, pris... vill veta allt!
 
Vilka katter allergiker klarar bättre och inte är individuellt, och alltid en chansning. Rexar, Korater, och Sibirier är några av de raser som nämns. "Säkrast" borde trots allt sphynx vara...

Kattungar och fertila kater är mer allergiframkallande än kastrater. Minst allergener har kastrerade hanar, men även det är individuellt. Det är ofta ok att hälsa på hos uppfödare av "allergivänliga" raser, och känna efter.

Ang. Sibirier så tycker jag det är en trevlig ras. Relativt lättskött päls, och än så länge en frisk ras...
 
Är kattallergiker, och har äntligen skaffat katt igen! En variant på Sibirisk katt - neva masquerade. Trodde inte att jag skulle klara denna "ras" (ej godkänd i Sverige), eftersom den fick inblandning av bla perser under 80-talet. Men, det gick!! Underbarare och vackrare katt får man leta efter! Och, det är otroligt sociala och älskar att gosa! Kan starkt rekommendera dessa katter! Har även träffat "riktga" sibirier och de är lika underbara! :rofl:
 
Min sambo är sanslöst allergisk mot det mesta (inkl katt) men han tål våran ragdollunge hur bra som helst. Tydligen så saknar dom det mesta av det allegena mjäll som allergiker reagerar på. Min bästa vänninas man är också allergisk men han reagerar inte heller på lilla Saga. Så hopp finns för er med kattallergi! Kram!
 
Jag vet bara att priset torde ligga på runt 7-10.000:- för en unge eftersom den fortfarande är relativt ovanlig i Sverige. Eller ovanlig, avelsbasen är liten och importer är nästan ett måste vilket såklart trissar upp priserna.

Jag kan bara säga att jag rekomenderar inte Britter till allergiker, då den fäller rätt bra och eftersom det är mycket perser i Britten så tror jag inte att för mycket perserinblandning är bra alls för en allergiker. Den har ju en uillig päls vilket gör att den fäller mycket om det är sånt man reagerar på.

Det finns så himla mycket olika allergener på djuren, så mitt råd är att ta kontakt med olika uppfödare av de raser du/ni gillar och hälsa på dom och stoppa näsan i pälsen (svårt på Sphynxen iofs, men den kräver otroligt mycker "pälsvärd" trots nakenheten)
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 502
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 669
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 667
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 046
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp