Side-pull och andra bettlösa träns

B

**BORTTAGEN**

SIDEPULL
Hur fungerar detta? Jag har fått för mig att det är ett mildare bett än tex hackamore. Hur hårt ska man spänna remmen under hakan?

Jag provred med ett side-pull idag och hade fått höra att man inte har så mycket att bromsa med på ett sånt. Men jag upplevde att min häst svarade extremt lätt på detta, det kändes nästan skarpt. Kan jag ha spänt remmen under hakan för hårt? Repet över nosen kändes mycket vasst, kan man sätta nosludd på detta eller tar man helt bort broms-effekten då? Hon fick lite bortskavd päls på nosen (är väldigt känslig och får lätt skav i och för sig).

Pållan har ett sår i munnen så jag letar med ljus och lykta efter bettlösa alternativ. Hon fungerar hyfsat på hackamore, men jag tycker att det är för skarpt att tex hoppa med hack. Är rädd för att bli efter i ett språng tex...

Tacksam för alla synpunkter och tips på bettlösa bett som är milda.

Brallis
 
Sidepullen är "snällare" än ett hackamore eftersom den inte har någon hävstångs effekt som hackamoret har.

Hur hårt man spänner tror jag beror på hästen. Den ska dock inte sitta åt för mycket, men den ska inte glida runt heller på hästen. Prova dig fram så ser du vad hästen trivs på.

Min häst fick också bortskavd päls på nosen, men det löste jag genom att sno lite fejkskinn av min kära mor och sedan limma på det på remmen över nosen.

Du kan säkert få en så liten bit som det behövs gratis på någon affär. Se bara till att du bara limmar i skinntyget och itne på själva sidepullen om du skulle vilja ta av det igen.

Sidepullen har ju ingen större kraft i sig självt, men olika hästar reagerar olika på det. Vissa skiter fullständigt i att lyssna medans andra stannar på en femöring om man begär det.
 
rep är inte bra. det bränner och skaver och blir skarpt.

bättre med läder och massa mjukt nosludd.

men eftersom du nu har rep så badda in det väl och rid med sätet...
 
lite dumt att ta på en massa nosludd, tar ju bort själva effekten då! de e ju meningen att hästen ska gå undan ett så litet tryck som möjligt å tar du då på en massa saker som motverkar detta så måste du ju ta mer i hästen...men de e ju min åsikt :)
 
Ponnyhack är det ord man använder i kataloge för ett hackamore med kort skänklar.

Det finns ju även hackamore med långa skänklar, vilka jag inte alls uppskattar och sen finns det hackamore med korta skänklar (ponnyhack), som trots namnet passar stora hästar också.
 
Fick rådet att rida med bara grimma ett tag för att han är lite avigt inställd till bettet. Skulle ponnyhack kunna vara ett alternativ?
 
Vi använder bitless bridle på vår ena häst och han fungerar bra på det.Det är krångligt att förklara hur det funkar men det finns en hemsida om det. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen just nu.....
Man får inte glömma att det är skarpare än man kan tro!
Vi har testat sidepull också men jag tycker att bitless fungerar bättre för oss.

/ sandra ;)
 
Visst kan man rida med grimma, men om det skulle uppstå en panik situation så har man inte så mycket att säga till om, vilket kan leda till en ren katastrof.

Ponnyhack eller side-pull tycker jag är ett bra alternativ. Om du känner någon som har det i närheten av dig kan du ju fjäska lite så att du får låna det några gånger och se hur det funkar innan du köper eget.

Antar att du inte bor i närheten av mig annars kunde du ha fått låna hacket av mig.
 
Nu såg jag att du inte alls bodde i närheten av mig. Så långt bort man bara kan komma från varandra bor vi. :D
 
Jag tycker nog att du kan prova ett hackamore :)
Jag har ett vanligt hackamore på min häst och det fungerar helst suveränt! Går bra att hoppa med också.
Började med hackamore efter "munproblemen" som hästen hade.
Tandläkaren rekomenderade det.
Givetvis fungerar inte alla hästar bra med hackamore precis som inte alla trivs med bett - prova så får du se.
Enligt mig själv är ett hackamore "snällare" än vilket annat bett som helst.
Du kan inte skada hästen med ett hackamore men ett bett kan ge skada munnen rejält.
Enligt tandläkare är det omöjligt att knäcka nosbenet med ett hackamore som en del ju påstår.
Det finns faktiskt inte plats för ett bett i hästens mun egentligen (har jag läst i en artikel). :smirk:
Var inte rädd att testa det! :)
 
Jag tycker nog att du kan prova ett hackamore :)
Jag har ett vanligt hackamore på min häst och det fungerar helt suveränt! Går bra att hoppa med också.
Började med hackamore efter "munproblemen" som hästen hade.
Tandläkaren rekomenderade det.
Givetvis fungerar inte alla hästar bra med hackamore precis som inte alla trivs med bett - prova så får du se.
Enligt mig själv är ett hackamore "snällare" än vilket annat bett som helst.
Du kan inte skada hästen med ett hackamore men ett bett kan ge skada munnen rejält.
Enligt tandläkare är det omöjligt att knäcka nosbenet med ett hackamore som en del ju påstår.
Det finns faktiskt inte plats för ett bett i hästens mun egentligen (har jag läst i en artikel). :smirk:
Var inte rädd att testa det! :)
 
Tack för era svar!

Och tack för erbjudandet att låna ditt Spider!

Det är en tjej i stallet som har hack till sin d-ponny så det skulle säkert passa min lilla häst. ska fråga om jag får prova det.

Hälsningar Hanna
 

Liknande trådar

Utrustning Jag står här nu med en häst som har ett supersår i mungipan och enligt veterinärens order inte ska ha bett på en månad minst. Problemet...
2
Svar
39
· Visningar
5 850
Senast: älgen
·
Utrustning Hej, Min 4,5 åriga häst håller (troligen) på och få en vargtand, jag känner en liten pigg i överkäken på vänster sida och hon visar...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: stjarnfrugt
·
Western Jag har införskaffat mig ett side-pull i syfte att göra min häst lycklig. Han är inte glad över att ha bett öht, så jag tänkte att nu...
Svar
16
· Visningar
3 491
Senast: malumbub
·
Utrustning Side-pull: Djurplågeri eller snällt \"hjälpmedel\"? Efter att lite oturligt ha hamnat lite i kläm mellan en fodervärd, tränare och...
2
Svar
21
· Visningar
3 948
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp