sidepull eller hackamore?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dr.pepper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 735
Sv: sidepull eller hackamore?

Tjaa.. båda är ju bettlösa, men hackamoret har hävstänger till skillnad från sidepullet. Det gör att det är lättare att ta ledande tygeltag osv med ett sidepull. Har bara ridit på hackamore så jag kan inte uttala mig vad det är för skillnad att rida på dem

hm..okej jag tänkte testa te på en av mina travhästar som ska opereras i munnen (ta ut vargtäner). han är väligt stark så man knappt orkar hålla honom. vilket rekomeneras då?

Funktionen är väl densamma, det är väl prisskillnaden som skiljer dem åt. Jag har ridit med både sidepull och hackamore på min kuse o tycker att sidepullet fungerar bäst, i alla fall på han.

Helt förenklat kan man säga att ett hackamore är ett stångbett, och sidepull ett tränsbett. HELT olika funktioner, alltså.

Sidepull brukar alltid funka bäst för ett ekipage som inte är utbildat på stång än... :)

Visst är kanske hackamoret en effektivare broms, men så mycket annat än bromsa kan man oftast inte göra om inte hästen går att styra och böja etc för ryttarens sits.

Senast ändrad:

ja men å et är en travhäst et hanlar om går han ju me största säkerhet me ett bett me häövstångefekt..?

Öh, varför? Jag tror inte att jag förstår... Går alla travhästar med hävstångsbett? :confused:

dr.pepper skrev:
hm..okej jag tänkte testa te på en av mina travhästar som ska opereras i munnen (ta ut vargtäner). han är väligt stark så man knappt orkar hålla honom. vilket rekomeneras då?

Markjobb och grundträning! Du får inte bukt med att hästen är stark genom att använda bett eller bettlöst. Den måste läras att göra på rätt sätt. En sidepull kan orsaka svåra tryckskador på nosbenet liksom ett felaktigt använt hackamore. Likaså om du använder bett så kan du orsaka tryckskador. :cool:

Jag föredrar Bitless Bridle, tycker man får bäst effekt av detta.
Tycker man måste leda vädligt mycket på sidepull, och på hackamoret blir effekten
lite hävstång som pinky säger. Ska du välja mellan hack eller sidepull tycker jag det
beror på till vilket stadie du har kommit i ridningen.

ja men alltså jag sak jua nväna det medans mujnnen läker..kan inte använa bett just då.

jag använder sidepull på min fyråring, har ridit in honom på det, han älskar det, han tar nästan på sig tränset själv :rofl: jag tycker att hackamoret blir väldigt skarpt.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 911
Senast: Görel
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka