Sidepull.. hjälp.

Bonita4

Trådstartare
Red min häst på sidepull idag, han brukar vara stel i vänster och mjuk i höger, men nu nästan vände han huvudet mot vänster när jag skulle svänga till höger?! Varför?

Och varför rider man på sidepull egentligen?! :rofl: Ni säger att man ska rida på halvlånga tyglar, men min häst jobbar ju ingenting då.. Springer ju bara omkring och tittar på annat.

Sv: Sidepull.. hjälp.

Du kanske använder hjälperna på fel sätt. Svårt att avgöra när du inte beskriver vad som hände.

Om din häst inte jobbar utan att du måste dra ihop honom har du nog börjat i galen ände. Sen är ju inte sidepull nåt man sitter och tar i och försöker få hästen att böja på nacken med utan mer ett bra komplement till bett när man rider ut.

Ibland blir man "mörkrädd" när man läser inlägg på buke.
Om du inte vet varför man rider hästar med sidepull och hur det fungerar så ska du inte rida med det. Sidepull är, tvärtom vad många tror, mycket skarpt och ska användas försiktigt.
Menar inget illa, men var försiktig med din häst. Ta reda på funktion innan du provar.

Tror jag formulerade mig lite dåligt.

Saken var den att jag red min häst på helt långa tyglar eftersom jag läst runt här på buke att det är så man gör med sidepull.
Svängde först med vikthjälper och det giick bra, om än att det blev lite långa svängar.
Därför skulle jag ta ett ledande tygeltag, men då vände min häst huvudet åt andra hållet? Jag var inte hård i handen eller så, om det var så ni uppfattade det..

Att sidepull skulle vara mycket skarpt går väl att diskutera. Visst, man påverkar nacken direkt, men du har lättare att tillfoga smärta med ett vanligt tränsbett.

Sen kan jag hålla med om att man blir lite mörkrädd ibland:crazy:

Provade du först från marken så att han följde dina tygeltag? Det låter som att han helt enkelt missförstod vad du ville eller inte är följsam.

Senast ändrad av en moderator:

Det där var knappast mitt citat?

Och om du inte kan rida din häst i form utan bett, är det nått grundläggande fel. Det är knappast bettet som gör att hästen arbetar rätt. Går den som en stjärnkikare och skiter i dig om du rider på sidepull är det ett ganska tydligt symptom på nån brist i ridningen...

Senast ändrad:

:eek: kallar du att rida på lång tygel för att glappa med tygeln??
Sidepull är inget man rider i på en dressyrlektion, då är det enligt mig bett som gäller.

Du måste svänga med hela kroppen med sidepullet, dvs svänga med vikt, skänkel och tygel. Kan man svänga med bara handen på ett tränsbett? Näe.

Nej, det var ett citat jag saxade från en annan tråd "hur rider man på sidepull"

ojoj, man får akta sig vad man skriver här på buke.

Glappande tygel var väl fel ordval antar jag. Jag hade absolut ingen kontakt med ringarna, okej?

Det går alldeles utmärkt att rida dressyr på sidepull.

TS: Man ger källa till citat, annars kan mycket missuppfattas!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Pinus
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 324
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025