Sidepull-Ridkapson

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anna981
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 023
A

Anna981

Jag har blivit intresserad av att prova rida min pålla med ett bettlöst huvudlag. Har aldrig ridit bettlöst och har dålig kunskap om ämnet i överlag.
Hackamore vill jag inte prova, tycker det känns för skarpt. (rätta mig om jag har fel...) Sidepull eller ridkapson är det som känns mest intressant.
Vad är egentligen skillnaden mellan de två huvudlagen?
Finns det någt annat huvudlag jag bör prova?

Sv: Sidepull-Ridkapson

Sidepull fungerar mer som ett träns eftersom tyglarna sitter fast ganska långt ner, det påverkar inte nacken helt direkt och är inte jätteskarpt så sätt. Ridkapson påverkar nosryggen och därmed också nacken direkt, vilket gör att det blir skarpare.

Sen finns det ju olika skarphet på både sidepull och ridkapson; från sidepull i mjuk läderrem över nosen till riktigt hårt lassorep; från en kapson helt i läder (i princip) till en serreta med taggar in mot nosryggen.

H**ks har ju ett sidepull med läder (lite hårdare) över nosen som är ganska billigt, om du bara vill prova är väl det en bra start. De flesta ridkapsoner kostar ju lite mer dock, gå in på http://www.ridkonstensvanner.nu/ så hittar du länkar till olika affärer på nätet (under 'marknad') där du kan titta runt.

Sv: Sidepull-Ridkapson

Ett tips om du vill prova innan du köper; ta en remont nosgrimma o spänn mycket löst, sätt tyglarna i ringarna. Ha gärna ett vanligt träns under för säkerhetsskull, låt tyglarna till bettet hänga bara, dom finns där om det behövs. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 940
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 334
Senast: Edla
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Nevermind
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V