Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag skulle vilja prova att rida min häst på sidepull, mest för att få lite omväxling i tillvaron... skulle nu vilja se bilder på era hästar med sidepull, samt vilja veta lite mer om dt, så berätta gärna lite mer för mig, för jag är helt lost på sidepull-området..
Jag har ett sidepull till min häst. PMa om du vill veta vart jag köpt det, eftersom jag är osäker på om man får lägga ut länken direkt här.
Det är helt i läder, vilket jag tyckte verkade bättre (ej testat något annat), men många säger ju att rep är skarpt och kan skava mot nosryggen. Tycker att det funkar superbra! Hjälperna blir exakt lika tydliga som med bett. Dock rider jag med väldigt lös tygelkontakt/ingen alls, så jag är osäker på om man kan använda det exakt som ett vanligt tränsbett.
Sidepull kan användas precis som ett träns med bett. Fördelen är att man inte stör hästen i munnen om man t.ex råkar ta ett lite för hårt tygeltag. Sidepull med rep är som tidigare sagt lite skarpare. Själv lägger jag ett mjukt fårskinnsludd emellan för att skydda mulen. Egentligen ska man inte ha något emellan repet och mulen- syftet är ju att hästen ska vara så känslig som möjligt, men man måste ha YTTERST mjuka händer och vara en skicklig ryttare för detta- fast det ska man ju alltid ha! Hästen kan ridas i form precis som med ett bett. Jag rider alltid in en häst med sidepull och sätter inte på bett förrän hästen kan alla hjälper och går stadigt på sidepullet. Då har du en fin häst utan förstörd mun att fortsätta utbilda sen!
Tyvärr har jag ingen bild.
Något som är viktigt är att sidepullet inte sitte för löst- då stör det och har inte rätt effekt. Repet över mulen ska sitta så långt ner att ringarna där tygeln sitter ska sitta i jämnhöjd med hästens mungipa (alltså där bettringen skulle sitta om du har bett) Nosremmen ska som sagt vara rätt så spänd- inte glappa. Var försiktig med dina händer- hästar är väldigt känsliga över nosryggen. Att rida med hackamore är mycket skarpare för hästen då det fungerar som en hävstång. Tar man för hårt i en häst med hackamore så kan nosryggen knäckas. Sidepull är något jag rekommenderar i stället då det är skonsammare.
"Tar man för hårt i en häst med hackamore så kan nosryggen knäckas"
sägs vara en myt, trots allt det är ben och ett ben bryter man inte bara sådär.
Man kan säkert bryta hästens underkäke med bett också allt handlar om styrka.
Trädgård & Växter Huuuu, jag kan ha tagit livet av mina tomater nu, glömde dom ute och nu var det 5.7 grader ute, tog in dom och nu känner jag att det...