Sigma allround? Till Travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Therese & Milo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 957
T

Therese & Milo

Tror ni en sånn sadel passar en travare?
Normal bomvidd? Hästen är ganska smal över ryggen med något hög manke..
Hur lång sadel gjord ska man ha till en häst som är
165 ungefär?

Sv: Sigma allround? Till Travare

En travare kan se ut precis hur som helst så om en sadel av ett visst märke passar får man prova sig till.

Hur lång sadel gjord ska man ha till en häst som är
165 ungefär?

det beror helt och hållet på hur långa stroppar sadeln har

För att verkligen få en passande sadel till hästen råder jag dig till att ta hjälp ev en duktig sadelutprovare som kan passa ut en sadel til hästen. Man kan tycka att en sadel ser ut att ligga bra men i själva verket kan den vara helt fel för hästen i fråga. Min häst tex kan inte ha sadlar med kilbossor även om det ser ut att passa...

Lycka till i sadeldjungeln!

eftersom den har cutback så kan den nog passa en häst med hög manke, har själv en sådan till min maxade D-ponny, du kan ju iaf prova den...tänk på att sätet, på iallafall dressyrmodellen är litet, jag som brukar ha 16,5" i normala fall kan ha 17,5" utan att hasa omkring... :D

fast det bästa är ju såklart att ta ut nån som kan :smirk:

Jag har en SIGMA Allround med bred bom till min medryttarhäst.
Till den har jag en 130 cm gjord.
Pållen är 164 mkh.

Nackdelen med sadeln är att den knarrar. :(
Trots att den har används i minst 1 tim/dag så knarrar den fortfarande efter 10 månader.
Det kan iofs bara vara min sadel.

Senast ändrad:

Har du kollat så inte bommen är av? Fast den kanske har knarrat hela tiden? Min erfarenhet av knarrande sadlar är att bommen varit av nämnligen! Men så behöver det ju inte vara med din, det var bara en tanke som slog mig!

Var noga med att sadeln verkligen lämnar ryggraden fri och att den ligger till längs hela ryggen och inte glappar i bakvalvet.

Min travis kan inte ha syntetsadel, dom glappar i bakvalvet och passar ej i manken trots jag har provat med det vidaste koppjärnet. Har nu en henry de rivèl allroundsadel med 32 i bom, sitter som en smäck !!

Är du det mista osäker så ta ut en sadelprovare!!

Det finns ju olika syntetsadlar som ser olika ut och passar olika typer av hästar.

Förutom Sigma finns Griffin, Maxam, Wintec, Norton, Verona (delvis läder), Hi Lite och Horse Saver som är syntetsadlar. Kanske någon mer som jag inte kan komma på nu.

Jag har själv en Griffin Robert Whitaker till min varmblodstravare som har kort, rak rygg och bred, låg manke. Vid bom har jag och den ligger super.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
650
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka