Sigma's dressyrsadel

Sv: Sigma's dressyrsadel

jag har en sån, och jag gillar den och den ligger bra på min häst. Den knarrar en hel del men det stör inte mig speciellt mycket. Har hört att vissa upplever den som en "musknäckare" men det har jag inte märkt. Jag har iofs 17,5 i sitsen och är rätt liten om baken så det är kanske därför, det är inte trångt i sadeln om man säger så...
Jag upplever sadeln som vidare nu än när den var helt ny, nya sadlar ligger ju högre än en "inriden" sadel och den här verkar inte vara ett undantag, så tänk på det så den inte blir alldelses för vid efter ett par månaders användande. Slutsats: En billig och helt okej sadel (om den passar på din häst och dig alltså!)

Jag har haft en

Den har helt okey passform. Och vida bommen är vid! så hästen bör inte ha mkt manke alls, då lägger den sig på o trycker.

Men den
*Knarrar...mycket
*min gick det ett litet hål i efter en vecka
*den är hård

jag sålde den efter ngn månad.

Vi har en slik i 16'5" til islendingen jeg rir. Den ligger flott og er OK å sitte i :-)

Urk, plastig och ser billig ut. Ingen större superkvalitet.

Man får vad mn betalar för :smirk:

Jag skulle hellre satsa på en begagnad lädersadel :)

Jag hade gärna gjort det också, men jag köper hellre en ny då eftersom det finns större risk att en begagnad sadel är sne efter snea hästar med snea ryttare.
Sen får jag byta sadel säkert en gång i halvåret till min häst och då vill jag hitta en bra sadel som är ny till ett bra pris.

Vad har du för bomvidd? Hur ser din hästs rygg ut? Min häst har väldigt hög manke..

hm..min häst har ju en rätt så markerad manke..hur ser/ är din hästs rygg??

han hade låg manke, rund rygg o kort rygg.

den vida bommen blir runt 110 grader o lägger sig gärna på manken, så därför krävs en mkt liten manke för denna sadel.

hur bomvidd normal är vet jag inte, men jag kan tänka mig at den ej passar alldeles för hög manke heller....

bild

Senast ändrad av en moderator:

Urk och blä är mitt svar,, ingenting att ha. Hård, dålig passform, sned, knarrig, dålig kvalitet mm mm mm mm.. nej, satsa på en bättre sadel så kanske hästen håller;-)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
449
Utrustning Har en lipposadel som jag funderar på hur jag läser av serienumret på. Är mest intresserad av vilket år den är tillverkad. Någon som har...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: LLS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka