SIHS Shopping 2015

Jag tycker det är intressant att det år efter år i dessa trådar gnälls över avsaknaden av mässpriser (och samma överallt). Är det verkligen så många som fortfarande förväntar sig proppfulla montrar med unika varor till 50%? Om ja, var kommer dessa förväntningar ifrån, och när kan de förväntas försvinna (så vi andra, realister, slipper läsa er klagan)?
 
Jag tycker det är intressant att det år efter år i dessa trådar gnälls över avsaknaden av mässpriser (och samma överallt). Är det verkligen så många som fortfarande förväntar sig proppfulla montrar med unika varor till 50%? Om ja, var kommer dessa förväntningar ifrån, och när kan de förväntas försvinna (så vi andra, realister, slipper läsa er klagan)?

Intressant frågeställning du tar upp!
Om jag får gissa (nu är jag visserligen inte så gammal att jag har massa erfarenhet själv dock...) tror jag att det kanske var så tidigare, för 10-15-20 år sedan. Att det då minsann var dunder-rea, och att de lite "äldre" då fortfarande hänger kvar i det? Eller att folk kanske tror att butikerna i vanliga fall tar ut sådan vinst på varje vara att de utan problem kan sälja dem för ½ priset sen? Jag vet inte, spekulerar bara...

Om jag får tala för mig själv upplevde jag dock inte det problemet på mässan i år. Visst, det var någon liten monter som bara hade 10% på några få saker, det tyckte jag väl var lite sådär, men annars tyckte jag väl att priserna var helt okej. Problemet för mig var den extrema trängseln, och avsaknaden av mäss-kartor. Jag var visserligen där nere på mässan i fredags, men vid klockan 13-14 typ. Och eftersom att det inte fanns några mässkartor man kunde ta, så fick man ju knuffas runt i trängseln i jakten på "sina" montrar, vilket för min del slutade med extremt näsblod och halvt förstörda kläder :down:
Så för min egen del var absolut inte priserna det värsta problemet.
 
Intressant frågeställning du tar upp!
Om jag får gissa (nu är jag visserligen inte så gammal att jag har massa erfarenhet själv dock...) tror jag att det kanske var så tidigare, för 10-15-20 år sedan. Att det då minsann var dunder-rea, och att de lite "äldre" då fortfarande hänger kvar i det? Eller att folk kanske tror att butikerna i vanliga fall tar ut sådan vinst på varje vara att de utan problem kan sälja dem för ½ priset sen? Jag vet inte, spekulerar bara...

Nu vet jag inte hur gammal du tror att jag är men jag var på mässorna även för 15 år sedan :p
Det kostar MYCKET att stå på de stora mässorna, jag vet att en av mellansveriges största butiker, tillika flitig mässutställare, var duktigt sur på upplägget första året SIHS var på FA då de sålde så dåligt att de gick back.
 
Nu vet jag inte hur gammal du tror att jag är men jag var på mässorna även för 15 år sedan :p
Det kostar MYCKET att stå på de stora mässorna, jag vet att en av mellansveriges största butiker, tillika flitig mässutställare, var duktigt sur på upplägget första året SIHS var på FA då de sålde så dåligt att de gick back.

Haha, jag är lika gammal som mitt nick, så jag var nätt och jämt född för 15 år sedan ;)
Jo, men precis! Och det är just det här som folk inte verkar förstå. (Inte för att jag såg det men...) Kommer en utställare med sig 100 olika produkter och 10 av dem är nedsatta med 10% kan t.om. jag börja klaga på priserna. Men annars tycker jag att det mest bara klagas hela tiden. Vill man ha så billiga saker, åk eller beställ från Börjes då, typ så.
 
Jag förvånade mig inga superpriser, köpte faktiskt majoriteten av saker på ordinarie pris. Den rea jag hittade var dels från "kristallkronan" som hade -200kr och mer på 2 equlineschabrak, rena kap i mina ögon :love:. Gillade inte personalen dock men men...

Trotts den "lilla" rean såg jag ut så här på tåget hem och inte ens kom in till min stol utan hjälp (köpte och beställde mer saker en vad som synas på bild hehehe:angel:):
12305663_10201364107541017_2028309964_n.jpg


Anledningen? Satsade som sagt på saker som inte finns i mina närmaste butiker och som jag vill prova + eventuella små kap. Favoriten var en KL tröja nedsatt med 40% :love:. Jag är nöjd trotts att jag är känd i stallet för att köpa mycket på REA och alltid hitta bästa butikerna/ erbjudanden.

Det är dyra grejer jag vill ha de kostar pengar liksom, bättre lite rea en ingen rea tänker jag. Förväntar man sig att saker helt plötsligt blev gratis för att det fanns på en show:confused:? Lite smått absurt i mina ögon. Nej, bara för att det är mässa är det inte gratis, det kostar ju i inköpspris osv.
 
Jag förvånade mig inga superpriser, köpte faktiskt majoriteten av saker på ordinarie pris. Den rea jag hittade var dels från "kristallkronan" som hade -200kr och mer på 2 equlineschabrak, rena kap i mina ögon :love:. Gillade inte personalen dock men men...

Trotts den "lilla" rean såg jag ut så här på tåget hem och inte ens kom in till min stol utan hjälp (köpte och beställde mer saker en vad som synas på bild hehehe:angel:):
12305663_10201364107541017_2028309964_n.jpg


Anledningen? Satsade som sagt på saker som inte finns i mina närmaste butiker och som jag vill prova + eventuella små kap. Favoriten var en KL tröja nedsatt med 40% :love:. Jag är nöjd trotts att jag är känd i stallet för att köpa mycket på REA och alltid hitta bästa butikerna/ erbjudanden.

Det är dyra grejer jag vill ha de kostar pengar liksom, bättre lite rea en ingen rea tänker jag. Förväntar man sig att saker helt plötsligt blev gratis för att det fanns på en show:confused:? Lite smått absurt i mina ögon. Nej, bara för att det är mässa är det inte gratis, det kostar ju i inköpspris osv.

Just utbudet är hela grejen med mässorna för mig, att få glo och klämma på saker som mina vanliga butiker inte har (jag är väldigt kräsen när det kommer till kvalitet och ogillar att beställa saker jag inte vet något om).
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Jag vet att flera butiker inte ens åker för att de inte har råd, vet ni hur mycket svinn de har i sina montrar? Strömbergsgård var tvungna att sätta småpåsar på HW-täckena (eftersom de kommer i förpackningar med handtag så man inte behöver påse) eftersom folk bara går in i montrarna, plockar med sig täckena och går! Småpåsarna var så man skulle se att täcket var betalt! Hos AB Nian plockade folk med sig tyglar och träns från Dyon och smet. Det är så mycket folk att de inte hinner med att hålla koll. Så det är en anledning att de inte kan ha så mycket rea, svinnet är för högt.
 
Jag vet att flera butiker inte ens åker för att de inte har råd, vet ni hur mycket svinn de har i sina montrar? Strömbergsgård var tvungna att sätta småpåsar på HW-täckena (eftersom de kommer i förpackningar med handtag så man inte behöver påse) eftersom folk bara går in i montrarna, plockar med sig täckena och går! Småpåsarna var så man skulle se att täcket var betalt! Hos AB Nian plockade folk med sig tyglar och träns från Dyon och smet. Det är så mycket folk att de inte hinner med att hålla koll. Så det är en anledning att de inte kan ha så mycket rea, svinnet är för högt.

:eek: :eek: :eek:

Är folk verkligen sådär oärliga?! Visste inte jag!
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Betydligt värre än man tror! Ett HW-täcke är ju inte budget direkt, men tänk att folk till och med hämtar träns värda 2-3000...
Ja, verkligen! :eek:
Nej, för att någon liten unge hämtar med sig en 99 kr rosa fluff-grimma, eller någon slug typ något ganska ordinärt schabrak för kanske 500 kr, det var ju lite halvt underförstått iaf. Men träns för tusentals kronor och HW täcken?! Milde tid, vart är världen påväg?! Vad hände med moralen? :banghead:
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Fast de där med svinn dvs att folk stjäl sker ju överallt, i matbutiker händer de ju att folk försöker stjäla hela kundvagnar med varor av ett värde på 5-6000 kr.
Folk stjäl kläder i klädaffärer osv.
 
Just utbudet är hela grejen med mässorna för mig, att få glo och klämma på saker som mina vanliga butiker inte har (jag är väldigt kräsen när det kommer till kvalitet och ogillar att beställa saker jag inte vet något om).

Amen! Tror det var Charlotte Perrelli som liknade nätshopping med att dejta "jag vill klämma och känna lite först innan jag beslutar mig" (förövrigt vad jag vet en av de få vettiga saker hon sagt ;) )

Jag vet ingen mässa för andra saker där man ifrågasätter så priserna som häst. barn/bygg/villa/hus/choklad handlar ju just om att visa upp produkter och kunna hitta nya saker.
 
Det som jag tyckt varit kul med mässan är att kunna hitta udda saker till vettiga priser. Globen -99 lyckades jag hitta ridbyxor fodrade med äkta skinn, underbara! Kostade som motsvarande med konstlädervarianter.
Man kan hitta prylar som bara finns i få exemplar eller udda storlekar som försäljarna gärna vill bli av med.

För en tio år sedan hade en försäljare 50% på allt på sista dagen i Falsterbo. Det var underbart:p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 013
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
Lantbruksdjur Känns som att ämnet kan vara värt en egen tråd istället för att jag ska kapa hönstråden. Och gissar att det finns några här som byggt...
Svar
7
· Visningar
1 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp