Silikon och hel sula

P

pepsi7

Idag var min hovslagare ute och tyckte att hästens hovar hade så tunn och mjuk sula (enligt honom pga väderleken med mycket väta nu i kombination med torr sommar). När han sedan verkade började det blöda på en hov. Då la han på hel sula med silikon i framhovarna. När bakhovarna tydligen var lika risiga (nästan) och han trodde det skulle trycka för mycket med snowgrips bestämde vi att göra samma där. Har ni några erfarenheter av det? Finns det nackdelar?
 
På grund av känsliga sulor har min häst helsulor och silikon på framhovarna. Har använt detta i drygt tre månader och är mycket nöjd. Hästens sulor ser jättefina ut.

Var lite orolig i början att sulorna skulle få "syrebrist", men enligt hovslagaren skulle detta inte uppstå.
 
Vad bra! Enligt min hovslagare skulle hovarna/sulorna få en chans att bli starkare under silikonet. Positivt om det stämmer. Kan man ha det på under längre tid om det behövs eller är det en "korttidsbehandling" tror ni?
 
Det beror på hästens nuvarande sulkvalité. Men jag skulle nog ha behållit dem över vintern i alla fall, kanske fram till sommaren så att ni slipper problem med leriga hagar. Skulle tro att det är bättre att ha sula + silikon lite för länge än för lite.

Vad tycker din hovslagare?
 
Han sa att vi nog kunde ta bort dessa och köra snowgrips nästa gång vi skor, men det vet jag ju inte om han kommer tycka då, när det väl är dags. Det man blir rädd för är ju strålröta, när man som du säger inte förstår att det kan komma in syre under. Men det verkar ju jättebra lösning om det funkar och inte finns några direkta nackdelar :rofl:
 
Favina har sulor fram, då hennes sulor är sååå jäkla tunna, framförallt på höger fram. Något silicon har vi inte fått dit men tänkte faktiskt be om det vid nästa skoning. Just för att undvika all lera och skit..:crazy:

Vinafina har blivit Mycket bättre med sulorna, har inte ens markerat på böjt spår sen dess! :love: (har haft mkt problem med det tidigare pga gammal skada, samt dålig sula)
 
Hej!

Jag hade en häst förut med samma problem som din. Han fick ha sulor fram med silikon och det funkade superbra. Hans sulor sattes på vintertid och han hade dessa fram till sommaren, då kunde han vara utan. Han gick alltså med sulor i halvårsperioder livet ut!
 
Vi har sett på röntgen att min häst har extremt tunn sula på en framhov så oftast får hon gå med sulor. Hoven blir dock lite sämre då, framförallt strålen, så ibland får hon gå utan.

/C
 
På mitt sto funkade silikon och hel sula otroligt bra. Men innan jag provade var jag lite skeptisk, tänkte precis som du att det skulle kunna bli för tätt och sedan orsaka strålröta. Hon fick sulor + silikon efter att ha fått en smäll på frambenet, hovslagaren tyckte att vi skulle testa detta för att få lite mer "stötdämpning" under ridpassen.

Knölen hon hade på frambenet blev mindre och sedan dess 1,5 år har jag alltid (förutom nu när det är snötider, då funkar grips bäst på min häst) haft sula och silikon. Jag kan bara varmt rekommendera detta även till sula som är för tunn och mjuk, otroligt bra och skadar ej hoven. (Många i mitt stall har sula + silikon just för mjuk sula).
/Moon :)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 839
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 057
Senast: Soffan74
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 867
Senast: skuggi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 351
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp