Bukefalos 28 år!

"Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Sockerbit

Trådstartare
Min hunds päls tovar sig nåt så fruktansvärt i armhålorna och jag blev idag rådd att använda "silikondroppar" för människor (finns ju i lite olika varianter). Så att pälsen skulle bli mer glatt där och inte tova sig lika lätt att friktionen i armhålan.

Jag vet inte om jag vågar använda en sådan produkt på hunden. Någon som har någon erfarenhet eller något annat tips på dessa jädrans tovor? ;) Det är en relativt långhårig hund (eng. cocker), och jag borstar regelbundet och sköter om pälsen, dock verkar tovorna i framförallt armhålor bildas på nolltid! :devil:
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Jag använde spraybalsam för barn på ena Flatten eftersom hans ulliga kastratpäls tovade sig. En gul flaska med vit kork. Funkade bra! Till slut gav jag dock upp och klippte ner honom ;)
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Sax är en rätt bra uppfinning annars :angel:

Nämen, fungerar inte pälsglans rätt bra till sånt där också?
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Min syster använde pälsglans på hennes leonberger, och det hjälpte!! :)
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Jag använder pälsglans till amrisen. Tänk bara på att inte pälsglansa innan utställning.
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Pälsglans får det bli! :) Tyvärr så blir hon nog aldrig utställd igen pga färgen (sobel) så jag kan nog använda pälsglans med gott samvete ;) Funkar det på en amris så lär det helt klart göra det på en engelsk betydligt mindre hårig också :D
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Spraya inte med pälsglans så att det hamnar på golvet. Det blir svinhalt och är väldigt svårt att få bort. Jag har provat :angel:
Spraya utomhus istället.
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

VARFÖR har jag inte tänkt på det?! Dessutom är det säkert mer djurvänligt än en produkt som är avsedd för människor :)

Behöver inte vara bra bara för att det är en djurprodukt, vår eksemhäst klarade inte av pälsglans, så har du en känslig hund, så kanske du inte ska använda det.

Min långhårsschäfer får gärna små tovor bakom öronen, han är allergiker, och jag skulle inte våga använda sånt.

Jag tar saxen, det syns inte :D, för det är inga stora tovor, lite tvinnat hår, men som är svårt att reda ut,
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Ett ord: Cowboy Magic :love:


Vi har phaléne och wachtel som lätt tovar bakom öronen, kramar i lite CM då och då och de håller sig tovfria. Till och med wachteln som misshandlar sin päls med gyttjebad, rullar sig i allt vad äcklig skit han kan hitta och därmed tvättas i grönsåpa så är det bara att krama i lite och sen bara att borsta!
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Ett ord: Cowboy Magic :love:


Vi har phaléne och wachtel som lätt tovar bakom öronen, kramar i lite CM då och då och de håller sig tovfria. Till och med wachteln som misshandlar sin päls med gyttjebad, rullar sig i allt vad äcklig skit han kan hitta och därmed tvättas i grönsåpa så är det bara att krama i lite och sen bara att borsta!

Inte skulle väl en wachtel... ;)
Våra tovar sig också lätt under öronen och vid bakbenen, ffa när vi slarvat med att klippa bort det mesta.

Det lät mycket intressant, men den faller tyvärr på att den innehåller ivf två sorters parabener..
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

KL

Finns det inte silikondroppar för häst? Det går väl att använda på hund?

Skuggan_
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Dessutom är det säkert mer djurvänligt än en produkt som är avsedd för människor :)

Är du ironisk nu eller? Det lär knappast vara samma krav på allergitester på innehåll i djurprodukter som till människor...

Pälsglans innehåller ju för övrigt också silikon, det är därför det blir halt om man sprayar så det kommer på golvet. Det funkar säkert på hunden dock....
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

barnolja tänker jag rent spontant...



Olja i en långhårig päls är mer eller mindre omöjligt att torka bort överflödet så det kommer att bli små oljedroppar där hunden lägger sig. Hala fläckar på golvet, fettfläckar i soffan osv. Jag vet att en del använder barnolja som inpackning, men då badar man bort överflödet.

Jag har en amris med full utställningspäls som är ute och härjar i stallet och på fältet dagligen och det funkar jättebra att reda ut pälsen en gång i veckan med pälsglans. Går det på hans päls går det på alla andra, jag lovar!
 
Sv: "Silikondroppar" för att förhindra tovor. Ja/nej?

Nu menade jag inte att man skulle hälla en hel flaska över hunden, det räcker att ta lite mellan fingrarna och släta ut pälsen genom. Fungerade på tre settrar i alla fall av samma anledning
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 601
Senast: Glimfeather
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp