Simco westernsadel, bomvidd?

Ackela

Trådstartare
Är det någon som har koll på vilken bomvidd 18-19 cm mellan conchos motsvarar på en Simco sadel? :confused: Kanske svårt att säga för någon iofs... Jag är helt ny på westernsadlar och det verkar vara få som har koll på bomvidden på sina sadlar utan mäter dom bara i cm :crazy:
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

kl*
Detta fenomen att folk frågar efter cm hela tiden gör mig som säljare TOKIG. Alla mäter på olika ställen!

Conchomått och bomvidd är inte samma sak.
En av mina sadlar är enligt tillverkaren (serienummer) semiq. Måttet mellan concho är 18-19cm. Om jag skulle gå efter concho som bomvidd hade jag haft FQ/XFQ.
Bomvidd mäts visserligen på den nakna bommen men kolla bilden här: http://www.western-saddle-guide.com/saddle-gullet.html
Om jag mäter sadeln enligt width på bilden stämmer det med "tabellen" på samma sida att den är semiq.

Det enda sättet att komma över en sadel som passar är bara att prova, prova och prova. Min nuvarande erfarenhet är att när man provar en sadel som markant inte passar hästen får man fler hintar än om man provar en som faktiskt passar.

Jag är absolut ingen sadelutprovare och det finns många andra Bukare som är mycket bättre än mig inom området. Jag anser dock att det är bättre att vara olärd, erkänna det och söka efter mer kunskap och nya infallsvinkar än att tro att man är expert och bara gå på samma spår hela tiden.
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Självklart ska jag prova ut sadeln innan jag köper den. Men jag tycker att det är meningslöst att prova sadlar som kanske har normal eller smal bomvidd när jag vet att min häst behöver en vid. Det är en bit att åka och hämta sadeln, plus att jag måste lämna deposition så det var därför jag undrade :p

Tack för svaret, det var väldigt utförligt! Jag tror jag skippar den sadeln då, verkar för osäkert. Då ringer jag heller på en sadel där ägaren vet bomvidden :)
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

kl*
Detta fenomen att folk frågar efter cm hela tiden gör mig som säljare TOKIG. Alla mäter på olika ställen!

Conchomått och bomvidd är inte samma sak.
En av mina sadlar är enligt tillverkaren (serienummer) semiq. Måttet mellan concho är 18-19cm. Om jag skulle gå efter concho som bomvidd hade jag haft FQ/XFQ.
Bomvidd mäts visserligen på den nakna bommen men kolla bilden här: http://www.western-saddle-guide.com/saddle-gullet.html
Om jag mäter sadeln enligt width på bilden stämmer det med "tabellen" på samma sida att den är semiq.

Det enda sättet att komma över en sadel som passar är bara att prova, prova och prova. Min nuvarande erfarenhet är att när man provar en sadel som markant inte passar hästen får man fler hintar än om man provar en som faktiskt passar.

Jag är absolut ingen sadelutprovare och det finns många andra Bukare som är mycket bättre än mig inom området. Jag anser dock att det är bättre att vara olärd, erkänna det och söka efter mer kunskap och nya infallsvinkar än att tro att man är expert och bara gå på samma spår hela tiden.

THANK YOU RICCA :bow: :bow: :bow:
Begripper inte vart det har kommit ifrån...att mäter vid Conchos????
Tack att du kom in så snabb.
:bow:
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

...och det är alltid just det måttet, vid conchos, som folk frågar efter direkt när man lägger ut en sadel till försäljning:confused:...har länge undrat varför men ingen kan egentligen svara på det...nåja, ber dom om det så får dom väl det då...:cool:
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Jag är ny på westernsadlar så jag förstår egentligen inte mycket av det, har bara tyckt att det är väldigt knepigt att folk frågar efter cm när det borde finnas en bomvidd på sadeln!

Har längden mellan conchos ingen betydelse för passformen alls då? :confused:
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Conchos är för att fäste sadel strings till eller som i Show Sadlar dekoration.
Dom två som sitter längst främ är där dom två främsta skruv håller fäst sadel sättet till själva bommen och dom kan sitta olika berörenada på sadel maker, det är därför du kan inte mäter därifrån.
Sadel vid räknas som:
Semi Quarter är 6.5" mäter du vid conchos få du ett helt annan mått.
Quarter
Full Quarter
Arabian
Och nu finns det X-Full Quarter
Tyvär är dessa mått inte stämpled på sadeln.

Jag vet det kan vara förviring till en nybörjer, dom gamle western folk har lärt sig dessa och av erfarenhet kan se skillnad i storliken och vad för storlik en häst behöva + -. Sadel Fitting är ingen Exakt Konst men mer ett fipplenda och prov tills man hitta den rätta för hästen.


hoppas Ricca´s länk och min förklarning är av hjälp.

PS.
Vi vet att vissa typ av häster kan ta samma mått på sadeln:
Som Varmblods häster ofte ta en Semi - Quarter Bom.
Quarter häster har ofte Quarter Boms
Kallblod häster med tjock kräftig mänk ta en x-quarter bom.
 
Senast ändrad:
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Problemet er at denne mål er fuldstandig ubrugelig. For det første, kan det kun måles ordentlig på en bare bom, ikke på en færdig bygget sadel. Vil du tage sadlen i stykker for at måle den?

For den anden, er der INGEN STANDARDER i western bom størrelse. Så du kan ingenting regne med ud fra målet. Du kan finde samme gullet mål i SQ i en mærke og i FQ i en anden. Bare fordi en sadel i SQ en sted fra passer din hest, kan du ikke regne med at en anden i SQ eller med samme gullet mål vil passe din hest. De skal indeholder 100% ens bom for at du kan vide det, og selv indenfor samme sadelmager, kan du ikke regne med at alle har samme bom, med mindre du undersøger en masse og kan få på skrift at begge har det samme i. Model nr er heller ikke nok indenfor mange sadel mærker.

Derudover er andre faktor, som vinklen på "bars" og hvor lige eller svaj det er meget vigtigere til sadelens enve til at passe hesten end gullet bredden.


Det eneste du kan bruge en målebånd til, når det drejer sig om færdig bygget sadler, er at bekræfte sædestørrelse. Og selv der kan det man måle svinger lidt fra hvad producenten siger, da de tit bruger en bom der har en 16" sæde med så polstre det, så den er faktisk kun 15,5".

Så der er ikke andet for end at prøve sadler på hesten.
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Jag är inte nybörjare på sadlar och hästar, bara på westernsadlar. Därför vet jag att bomvidden kan variera i storlek på olika märken, även om det heter att det är samma vidd. Jag vill bara ha något att utgå från så jag vet vilka sadlar som vore värda att prova i första hand. ;)

Tackar för svaren, nu vet jag att jag inte ska tänka på måtten mellan conchos. Kan dock inte förstå var folk har fått ifrån att dom ska mäta där då när det inte har någon betydelse :crazy:
 
Sv: Simco westernsadel, bomvidd?

Folk tror på mange ting der er forkert. Det er ikke noget nyt, heller ikke når det drejer sig om sadler. Der er også en del "professionalt," som tager fejl på mange punkter. Ønsker man at sælge en brugt sadel, er man tit nødt til at vise en gullet mål, fordi der er så mange der tror de kan vide om sadlen vil passe, ud fra denne mål, men der er så mange andre faktor, der betyder væsentlig mere, som man slet ikke kan måle sig til. Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem og lære selv hvordan at vurdere om hesten trives eller ej.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp