Simhallsetikett

tillägg:
Jag stör mig på dem som blöter ner för mycket vid omklädningsskåpen, vad är det för fel med att torka sig vid duscharna och krama ur håret där.
Och den självklara att man går inte in med skorna på, man bär dem i handen om man inte vill ställa dem vid ingången och ställer dem sedan direkt i skåpet utan att passera golvet.
 
Något jag störde mig på när jag simmade igår, människor som slutar simma flera meter innan kanten och börjar gå sakta och runda till nästa bana för att sedan fortsätta simma. Värdelöst:rage: Det stoppar liksom upp alla och man vet inte om personen ska sluta och gå upp eller fortsätta.
 
Jag kommer aldrig våga simma i bassäng igen... Är alldeles för långsam, och behöver stanna och ta luft med jämna mellanrum. Det går ju inte heller att bli bättre om man är så mycket i vägen när man övar.
 
Klart du får simma långsamt :-)! Men inte i bredd med dina vänner, och behöver du stanna så ducka under avgränsningen och häng i den allmänna delen istället.

Du lägger dig väl inte och vilar tvärsöver vägen om du är ute och springer?
 
Klart du får simma långsamt :-)! Men inte i bredd med dina vänner, och behöver du stanna så ducka under avgränsningen och häng i den allmänna delen istället.

Allmän del? Det finns snabba banor, långsamma banor och abonnerade/organiserade banor. Jag håller givetvis till i de långsamma, men även där simmar ju tanterna om mig. Jag brukar ha pojkvännen bakom mig för att han ska kunna fiska upp mig när jag får akut andnöd :down:
 
Allmän del? Det finns snabba banor, långsamma banor och abonnerade/organiserade banor. Jag håller givetvis till i de långsamma, men även där simmar ju tanterna om mig. Jag brukar ha pojkvännen bakom mig för att han ska kunna fiska upp mig när jag får akut andnöd :down:

Åhå vilken lyx, har du ett badhus som enbart är till för simmare :)?

Håller du dig i den långsamma delen så lär väl ingen bry sig, "tanterna" brukar ju vara de största "syndarna" vanligtvis.

Och de som är som jag kan vara i de snabba banorna.

På alla badhus i min närhet så finns det enbart 1 motionsspår (ibland 2 spår brett, men bara 1 del) och 1 allmän del för "bad och bus" så att säga. Ibland abbonerade banor också.
 
Åhå vilken lyx, har du ett badhus som enbart är till för simmare :)?

Håller du dig i den långsamma delen så lär väl ingen bry sig, "tanterna" brukar ju vara de största "syndarna" vanligtvis.

Och de som är som jag kan vara i de snabba banorna.

På alla badhus i min närhet så finns det enbart 1 motionsspår (ibland 2 spår brett, men bara 1 del) och 1 allmän del för "bad och bus" så att säga. Ibland abbonerade banor också.

Vi har en bassäng som bara är till för simmare, en med hopptorn och "allmän vattenlek", en barnbassäng och en för vattengympa :-)
Jag som tycker att vatten ibland är ganska obehagligt gillar att slippa alla som leker.
 
Lyxigt :)! Men ja, då har ju dom på badhuset redan delat upp det förträffligt. Om någon skulle störa sig på dig när du är i den långsamma delen, så kan du ju hänvisa dom till att simma i den snabba delen istället.

Men som sagt, om du behöver stanna, se till att du inte är ivägen. Tryck dig mot en kant, stå i ett hörn, eller ännu hellre, klättra ur en stund.
 
Jag räknas väl inte som ungdom längre, men eftersom jag är i simhallar 4 dagar i veckan så svarar jag ändå.
I omklädningsrummet: Bred inte ut dig över en hel bänk, om det inte är så att du är ensam förstås. Ta av skorna och bär dem till skåpet. Försök att inte blöta ner alltför mycket, torka gärna av dig inne vid duscharna. Ingen nakenyoga/nakenstretching. (Så lagom trevligt när någon plötsligt kör upp en naken rumpa rätt i ansiktet på en...)

Duscha ALLTID innan du går ut till bassängen och duscha betyder tvätta håret med schampoo och tvätta kroppen med tvål. UTAN badkläder på. Ok, tvättade du håret på morgonen och inte hade i någon spray/mousse/gel och inte gjort något särskilt som kunnat smutsa ner innan du åkte till badhuset, så räcker det att skölja igenom håret ordentligt så att lösa hårstrån lossnar i duschen och inte i bassängen. Raka dig inte i duschen. Ha inte underkläder under badkläderna (tydligen vanligt bland ungdomar idag). Undvik att gå in i duschutrymmet med strumpor eller andra kläder på, det blir en massa ludd på golvet då.
På vissa ställen finns bara ett begränsat antal duschar där man själv kan ställa in temperatur, dessa brukar också vara de enda duscharna med handdusch, vilket gör att folk med barn eller funktionshinder gärna vill ha dem och det är självklart att de har "första tjing" på dessa duschar! Men låt inte ditt barn stå i duschen i tjugo-trettio minuter och leka med handduschen. Folk som bastat vill oftast duscha av sig kallt och dessa duschar är alltså de enda som går att få kallvatten i.

Ha inte badkläder på inne i bastun, sitt på en handduk i bastun. Det är ok att ligga ner i bastun (på handduk), om det finns plats, är det mycket folk får man nöja sig med att sitta. Är du inte ensam i bastun, så fråga om det är ok innan du häller vatten på stenarna. Fila inte fötterna eller klipp naglarna i bastun/duschen/omklädningsrummet.

Håll så långt åt höger som möjligt när du simmar, så att de som simmar fortare kan gå över i "vänsterfil" för omkörning. Om man måste simma i bredd för att prata med kompisen så är det extra viktigt att hålla till höger och inte blockera vägen för andra. Om två som simmar i bredd ska simma om två andra som simmar i bredd, så får man faktiskt glida isär lite och simma förbi en i taget. Om det är väldigt få personer i bassängen så kan man simma fram och tillbaka på varsin bana, även om det inte är avdelade banor, om det är mycket folk så simmar man runt. Om det finns en snabb-bana och det redan simmar folk där, kolla in vilken hastighet de håller och om du inte klarar att hålla ungefär den hastigheten så låt bli snabb-banan. Är man bara två personer i en avdelad bana, så kan man hålla sig på varsin sida, prata med den andra och gör upp vem som ligger på vilken sida. Är man fler än två så håller man till höger och simmar "runt" även här. Inga fenor, paddlar eller andra "leksaker" i allmänna motionssim-delen! Det finns ofta folk där som tycker det är väldigt obehagligt om det skvätter vatten eller blir vågor. Av samma anledning bör man inte träna start från pall eller voltvändningar där. Spotta inte i vattnet och snyt dig inte i vattnet.

Och till sist ett litet tips; Ska du vara med på någon form av vattenträning, så använd baddräkt eller en bikini med stadig bh-del och ordentlig trosa, det funkar inget vidare med en bh utan axelband eller sladdrig bikini-trosa med smala knytsnören i sidan när man hoppar upp och ner i vattnet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 519
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp