Simkort i gammal mobil?

Ullmerkott

Trådstartare
Buke brukar ju kunna ha svar på det mesta, så jag kollar med er.
Min telefon har gått sönder, och eftersom det är praktiskt att kunna vara kontaktbar testade jag att sätta in simkortet i min gamla Iphone 4S. Den fungerar, men verkar inte känna av simkortet. Jag har tidigare använt den som reservtelefon med samma simkort utan problem. Jag lyckades få liv i en gammal (10+ år) Sony Ericsson som även den funkar, men inte hittar någon mottagning. Är det en ren slump att just simkortsläsaren pajat på båda telefonerna? Eller har det hänt något med mobilnätet som gör att de inte fungerar med ett modernt simkort? Är det någon idé att testa med Nokia 3210? Jag har Telia och samtliga telefoner har använts med Telia i samma område tidigare.

Buke brukar ju kunna ha svar på det mesta, så jag kollar med er.
Min telefon har gått sönder, och eftersom det är praktiskt att kunna vara kontaktbar testade jag att sätta in simkortet i min gamla Iphone 4S. Den fungerar, men verkar inte känna av simkortet. Jag har tidigare använt den som reservtelefon med samma simkort utan problem. Jag lyckades få liv i en gammal (10+ år) Sony Ericsson som även den funkar, men inte hittar någon mottagning. Är det en ren slump att just simkortsläsaren pajat på båda telefonerna? Eller har det hänt något med mobilnätet som gör att de inte fungerar med ett modernt simkort? Är det någon idé att testa med Nokia 3210? Jag har Telia och samtliga telefoner har använts med Telia i samma område tidigare.
Är det samma storlek på simkorten då? Nano fungerar inte i micro osv.

Är det samma storlek på simkorten då? Nano fungerar inte i micro osv.
Ja, jag har ju såna där adaptrar där man pluppar ut en ram i lämplig storlek. I Iphonen har det som sagt fungerat sist jag använde den för ett par år sedan, så det borde inte vara det som är problemet. :)

Inget svar, men jag hade stora problem med dålig mottagning, supersegt nätverk och periodvis ingen kontakt alls med simkortet när jag var tvungen att använda en Samsung galaxy s2 för några veckor sedan. Simkorten (jag provade flera) var alla relativt nya, så jag gissar att kontaktytan i den gamla telefonen var sämre/hade blivit sämre, eller att nya simkort är känsligare? Hur som, störande är det.

är det samma SIM-kort men du lagt till lite ramar utanför ska det fungera
Men om det är ett annat SIM-kort så måste det aktiveras

är det samma SIM-kort men du lagt till lite ramar utanför ska det fungera
Men om det är ett annat SIM-kort så måste det aktiveras
SImkortet är i högsta grad fungerande i min nuvarande telefon (dock är den svårmanövrerad då skärmen dött..) och har tidigare fungerat i den gamla Iphonen med tillagd ram. Jag är helt enig med dig om att det borde fungera, problemet är att ingen av de äldre telefonerna inser det.. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka