Simning, förälders eller skolas ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Min hemkommun har inlett ett samarbete med ortens simklubb. Simklubben har fått handslagspengar och testar elevernas simkunskaper...(Det är ingen idrottslärare inblandad, vilket jag tycker är konstigt eftersom det är undervisande lärare som ska se till att eleverna når målen i kursplanen)

Nu är det ju som det är, och simklubben har "bestämt" vad de olika skolåren ska kunna simmässigt. Skolår 2 ska tydligen kunna simma 25 meter. I år var det tydligen många barn i skolår 2 som inte kunde simma 25 m, så de har fått gå på simskola på skoltid.

Nu börjar dock personalen i skolår 1 skriva i sina månadsblad att de vill att alla föräldrar ska se till att barnen kan simma 25 m innan de börjar tvåan just för att simskolan tar så mycket tid.

Jag förstår lärarna, men detta är ju ett resultat av kommunens samarbete med simklubben (jag har som förälder redan varit en elak :devil: och kritiserat upplägget bland de äldre barnen...).

Hur skulle ni reagera som föräldrar om era barns lärare skrev att ni måste se till att era barn är simkunniga till tvåan börjar?
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

I min kommun ligger vad jag förstår simskolan på sommarlovet och är inte gratis, så kan man också lösa detta dilemma :smirk:

Ingår det i den vanliga skolans läroplan att lära eleverna simma? Intressant...
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag reagerade redan innan det kom så långt och ansåg att skulle jag vara säker på att min dotter lärde sig simma bra så är simskola ät bra alternativ. Hon älskar att bada och sima så det var aldrig något problem.
Dom har simskola i skolan här så dotter får dubbelt upp. Jag tycker att just den biten kan man inte få för mycket av i första taget (så länge barnet tycker det är kul). Nackdelen med skolan är ju personaltätheten, barntätheten i badhallen och då hur många vuxna med utbildning inom simning det finns att tillgå.
Jag har inte ångrat att jag betalat dom 345 kronor varje termin det har kostat och jag kan känna mig lite lugnare i sommar när hon badar i sjöar. Dom lär inte bara ut simning på simskolan här utan också badvett, båtvett, havsvett, livräddning mm.
Min dotter klarar då målen i skolan då hon tagit simborgarmärket för 2004 samt första kilometermärket.
Hon är 7,5 år gammal.
Jag ansåg att det var mitt ansvar främst och varför inte när jag har en dotter som älskar det, badhus inom 10 minuters promenadavstånd och jättebra simlärare med goda kunskaper och lagom stora/små grupper.
Jag är glad för dottern har valt detta men så anser jag att kunna simma är en stor sak att prioritera och kan vara livsviktigt. Jag chansar inte på att skolan gör det i rätt tid eller att det blir tillräckligt med tid för att lära dottern att simma utan här har jag tagit ansvaret utan någon tanke på att det skall vara på något annat sätt.
Simskolan har också fördelen att vara uppdelad i flera olika grupper så chansen ökar att man kommer in i en grupp som är någolunda samma i sin kunskap istället för att bli kvar och harva på det man redan kan i den gamla gruppen.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

I kursplanen i idrot för skolår 5 står det att eleven ska "kunna simma och veta hur man livräddar" (på ett ungefär, jag orkar inte ta fram det exakta citatet. Detta är det egentligen upp till varje enskild lärare att tolka, men i min kommun är det simklubben som tolkar. Det finns inga direktiv för de yngre barnen i de statliga styrdokumenten.

De som får gå på simskolan på skoltid går gratis och det skolpersonalen behöver bara följa barnen dit o hem, simskolan tar simklubbens personal hand om. (Detta är ju ett Handslaget-projekt)

Mina barn har simmat sedan de var bebisar, min 6-åring klarar redan idag 25 m. Men det är lite av en klassfråga. Simskolan i kommunen drivs av simklubben, den kostar runt 800 kr för 9 ggr. Man hinner med två, ibland tre omgångar per termin. Det finns faktiskt föräldrar som kanske inte har råd att betala detta för sina barn....
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag vet att många kommuner har simning kontinuerligt för de yngre barnen, det har inte min kommun. 6-åringen fick gå med förskoleklassen på förberedande simskola, vi föräldrar fick betala för detta - iofs var detta subventionerat.

Men du ser vilken prisskillnad det är, vi får betala runt 800 kr för varje omgång simskola. klubben hinner med 2-3 per termin....
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

I kursplanerna står det att bland de mål som eleverna ska ha nått i slutet av årskurs 5 så ska de bl a kunna simma och hantera krissituationer vid vatten.

Personligen har jag sett till att mina barn gått på simskola privat när de var små.

I vår nuvarande kommun finns en bra simhall och engagerade simlärare som verkligen tränar och jobbar med barnen när vi kommer dit med våra klasser. Ett måste eftersom vi inte ens har idrottslärare i vår lilla skola.

I den kommun vi bodde förut, fanns det inte ens simhall så simundervisningen väldigt dyr för kommunen (fick bussa ungarna till grannkommunen) och därmed eftersatt.

Jag blir faktiskt förvånad över att målet med simkunnighet fortfarande finns i skolans styrdokument eftersom jag tycker att den underdimensionerade budget som skolan har borde satsas på annat som man som förälder har svårare att tillgodose sina barn. Speciallärarundervisning, t ex.

Så till frågan: jag tycker att garanterad simkunnighet som mål i skolan är lite lyxigt, så jag tycker personligen att det borde vara föräldrarnas ansvar att ta på sig att lära sina barn simma. Skolan skulle kunna erbjuda extra hjälp till de barn som i fyran-femman fortfarande inte kan, men inte alla överlag. Att kräva att de ska kunna simma till tvåan låter lite väl tidigt..?
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Det jag reagerat på är ju att det är simklubbens personal som bedömer varje enskilt barn, det har inte varit ngn idrottslärare närvarande vid "testet". Men att lärarna redan i ettan säger till föräldrarna att de ska se till att barnen kan simma i tvåan för att lärarna ska slippa frakta barnen till simhallen tycker jag är lite fräckt....

Detta är ju en sak för lärarna i kommunen att ta upp med sina skolledningar och den kommunansvarige.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag tycker man som förälder bör lära sina barn att simma. Det kan vara en livsförsäkring för barnet men samtidigt är det ju bra om skolan tar ansvar.

Hoppas bara inte skolan gjorde som hos mig. De fyllde hela simbassängen med ungar så det var fullt och accepterade
inte om man var rädd utan det var "NU GÖR DU SÅ OCH DÄR MED BASTA". Jag var rädd sedan tidigare efter nästan blivit dränkt av min kusin. Men min simlärare tyckte det var bara att bita ihop och eftersom jag var så dålig så blev jag även mobbad.

Det slutade med att jag totalvägrade. Och jag är idag som 23 åring fortfarande inte simkunnig.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Mina barn kan simma, jag har råd att låta dem gå på simskola. Men det finns i min hemkommun en del områden där föräldrar inte har den ekonomiska möjligheten....

Simtestet hos simklubben gick vad jag förstod ut på att hela klassen var i bassängen, sedan skulle de kunna simma 200 m varav 50 på rygg. Då fick man en t-shirt. Dessa t-shirtar delades ut i helklass så det var klart och tydligt vilka som klarade provet och inte! Detta var ju dock i simklubbens regi eftersom kommunen överlåtit detta till dem. (Dessa barn gick inte ens i 5:an där man ska uppfylla målen...)
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag är inte avundsjuk på dessa barn. Kan inte vara kul att vara en av dom som inte klarade av det. :(
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Nej, min dotter var en av dem som fick stå utan tröja....Och hon går inte i 5:an!
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Personligen skule jag vilja utnyttja lärarna till mina barn till annat än att följa barnen till simskola. Jag tycker det är utmärkt att simkunnighet finns i skolans styrdokument, det sätter tryck på föräldrarna att försöka lära sina barn att simma. Simning är precis som tandvård något som riskerar att bli en klasskillnad (både ekonomiskt och kulturellt, många invandrartjejer har aldrig fått chansen att lära sig), har man inte råd att åka till badhus så får man försöka utnyttja sjöar och vattendrag under sommaren.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Sar skrev:
Personligen skule jag vilja utnyttja lärarna till mina barn till annat än att följa barnen till simskola. Jag tycker det är utmärkt att simkunnighet finns i skolans styrdokument, det sätter tryck på föräldrarna att försöka lära sina barn att simma.

Resonerar du likadant när det gäller de andra ämnena?
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Nej, jag anser att jag som vanlig medelsvensson har lättare att lära mina barn att simma än att räkna ekvationer, böja franska verb eller förklara vad som kännetecknar ett ackusativobjekt. Jag tycker det är viktigare att använda lärares pedagogiska specialkompetens till barn med lässvårigheter etc. än att vara barnvakter till och från simhallen.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att helt ideellt även lära andras barn att simma (alternativt ta dem till och från simhallen) samtidigt som jag lär mina egna, speciellt om jag visste att det skulle gynna klassen att lärarna fick använda sin kompetens till andra ämnen.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag anser att simmningen är en av de absolut viktigaste kunskaper som vi skickar med våra barn från idrotten. :) Det är varje kommuns förbannade skyldighet att se till att vi lärare kan leva upp till läroplanerna (anser jag). I skolans undervisning på SKOLTID ska det ingå GRATIS simundervisning för de som inte nått upp till målen.

I Umeå så får alla barn i år 3 simma en lektion i veckan (30 minuter) de som inte kan simma efter år 3 får fortsätta i år 4, år 5 osv tills de kan simma.

Varje år har också varje årskurs efter 3:an en "brush up" med en simperiod under idrotten (ca 3-4 tillfällen). Detta tycker jag är bra. Här arbetar vi för att undvika dessa tragiska drukningsolyckor som skulle ha kunnat undvikas om alla kunnat simma.

Javan
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Hos skolsyster kan man söka bidrag från tex första majblomman för att få pengar till simning om det är ont om pengar hemma. Kan vara bra att veta.
Sedan kan man fråga sig vad för super simskola ni har där eftersom den är så dyrt.
Här är simskolan inriktad på att få fram tävlingsexemplar i slutänden och jag vet att dom har sponsorer vilket säkert kanske håller ner priserna.
Simskolan är toppen där dom förvisso har tagit bort babysim men har från 2 år och uppåt där man börjar med lek och plask och där dom sista grupperna är dom som tävlar. Det är hög kvalite på dom som lär ut och på innehållet i simkursen. Antar att jag blivit lite bortskämd med en superbra men inte allt för dyr simskola.

Fast sedan är frågan får skolan lov att ställa kravet att barnen skall gå i simskolan vid sidan om för att klara målen?
Eller får dom bara sätta det som en önskan?
Hur gör dom med barn som helt enkelt inte knäckt koden trots simskola?
Simtestet låter i det mastigaste laget att klara av för lågstadiebarn.
Min dotter gör det förvisso men bara för det så inbillar jag mig inte att alla andra skall kunna det.
Varför hade dom det hos så små över huvudtaget?
Lite som att alla barnen skall kunna läsa en hel kapitelbok i 1:an.
Dom som lyckas får en belöning och dom som misslyckas blir utan.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Nej skolan får inte sätta som ett "krav" att alla barn ska kunna något hemifrån som ex. simmning/ läsning. Det är INTE något som skolan bara kan lasta av på föräldrarna. I vissa fall kommer man fram till arbetsplaner där vissa saker ska göras hemma (ex läsa för att få igång flytet osv). Men det är då i en överenskommelse med hemmet och skolan.

Javan
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

På vissa ställen så finns det fortfarande simlärare som beteer sig så :crazy:
Något jag inte trodde men fick läsa om då en vattenrädd pojke på 7 år inte kunde börja simskolan (privat) då han var tvungen att vara mer vattenvan först :eek:
Moment 22 :mad:
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Stollan skrev:
Sedan kan man fråga sig vad för super simskola ni har där eftersom den är så dyrt.
Här är simskolan inriktad på att få fram tävlingsexemplar i slutänden och jag vet att dom har sponsorer vilket säkert kanske håller ner priserna.

Varför hade dom det hos så små över huvudtaget?

Dels så bor jag i Sthlm, sedan är klubben väldigt elit-inriktad i slutänden. Och varför simprovet kom redan i trean har jag frågat både skolans rektor och simklubben om, rektorn hänvisar till att kommunen har bestämt att detta med simning ska simklubben sköta. Simklubben hänvisar till kursplanen i idrott, dvs målen i skolår 5. Och jag har tjafsat ska du veta ;)
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag tycker självklart att det är föräldrarnas ansvar att barnen lär sig simma, men det är MKT bra att skolan kollar upp om så är fallet.

Och att de barn som har behovet att lära sig simma får göra det tycker jag är bra. Även om det är på skoltid.

Sen hur pedagogiken går till är ju diskuterbart, framför allt som du har beskrivit det.
Det är bra att det finns de som ifrågasätter och rör runt lite i grytan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp