Simning, förälders eller skolas ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Otäckt att går till så. Den dagen jag får barn så ska jag se till att barnet blir simkunnigt och inte rädd för vatten för jag har lidit i mina skolår. En del har svårt att acceptera att man kan vara rädd för vatten...
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

I och med att det står i kursplanerna över idrott och hälsa att alla barn ska kunna simma så är det faktiskt inte föräldrars ansvar att lära sina barn att simma. Det är skolans! // Javan
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Jag tycker att det är föräldranas ansvar - men att det är BRA att det står med i kursplanen.
Jga kan inte för mitt liv förstå föräldrar som inte ser till att barnen lär sig simma så fort det bara går! Dels så att de får "vattenvana" så att de vet vilka regler som finns OCH att de itne drabbas av panik vid ex om de trillar i med kläderna på.

MEN alla föräldrar HAR inte den möjligheten, de kanske inte har råd eller så är de inte själva simkunniga och kommer ifrån kulturer där man inte "badar" så som vi gör vid sjöar och liknade - för dessa barn är det jätteviktigt att det finns med i idrottsverksamheten
Att simma kan rädda LIV, att sparka en boll elller göra armhävningar är ganska ovikt att kunna i jämförelse.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Usch tragiskt att det ska gå till på det sättet - men jag är inte förvånad(minnen ifrån skolidrotten svider fortfarande) Jag förstår om det är hemsk otäckt för dig - men har du funderat på att försöka lära dig simma nu? Det finns simskolor för vuxna...
Eller bara försöka gå till simhallen när den nästan är tomt och försöka vänja dig vid att vara i vattnet(givetvis där du bottnar)
Tro mig - jag har hört talas om konstigare fobier än att inte våga simma, när det kommer till vatten.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Nej jag har inte haft dom funderingarna. Simhall får mig kräkas vid bara tanken. Jag är ju inte rädd för vatten utan visst badar jag i sjöar och hav jag ger mig inte direkt ut på djupt vatten utan där jag känner att jag har kontroll.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

heheh jag kan faktiskt förstå det där med simhallen;) jag är ganska ful, finnig och eländig och kritvit och jag är ÖVERTYGAD om att alla som är där vrålstirrar på mig och äcklas av att jag är i samma vatten som dem.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Ungefär så känner jag. Men samtidigt är det minnena från skolans simlektioner som sitter i simhallen också.
 
Sv: Simning, förälders eller skolas ansvar?

Javan skrev:
I och med att det står i kursplanerna över idrott och hälsa att alla barn ska kunna simma så är det faktiskt inte föräldrars ansvar att lära sina barn att simma. Det är skolans! // Javan

Ansvar och kursplan är två skilda saker. Anser jag.

Ska man tolka ditt svar att allt som står i läroplanen ska vi föräldrar strunta i?

Om fler föräldrar engagerade sig i sina barns utveckling och sina barns skolgång så är jag övertygad att klimatet i klassrummen skulle se annorlunda ut.
Och att barns utveckling/inlärning skulle underlättas betydligt.

Och att lärare skulle kunna göra sitt jobb enligt kursplanen.

OM vi föräldrar tog mer ansvar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp