Sitsen hos Islandsryttare förbryllar


Är det här också kapplöpning då?
Ja har inte tittat på hela filmen, men inte ser det särskilt illa ut?
Dock tänker jag att det inte kan vara lätt att sitta balanserat när man är så himla lång + att det går fort. Det är nog därför sitsen ser lite spänd ut ibland, men jag tänker att det hade sett ut sådär oavsett när man ska rida i full fart och skänklarna hänger halvvägs till marken.

Förövrigt så finns det ju många exempel på högsta nivå inom både hoppning och dressyr med mindre snygg men ändå funktionell sits.
 
Flygande pass räknas alltså inte till vanlig ridning utan mer till kapplöpning?
Ja, även om du inte behöver rida i kapp.

I skritt, trav, galopp, tölt så jobbar du hästen i form, rider skolor osv. När du rider pass så går inte det - inte någon gång när du tränar, det är att visa en snabb felfri pass som gäller. Och som sagt man rider kortare sträckor. Det är en krafttexplosion.
 

Är det här också kapplöpning då?

Den grenen inom sporten kan inte jag bedömningskriterierna på då jag inte satt mig in det och jag orkar inte titta på så lång film.

Tänkvärt är dock att det är en tävling på Island och att sitsen inte är så prioriterad där ännu.
 
Senast ändrad:
Ja så är det även hos de jag känner. I filmen som lades ut ser man ju dock att hästar går med sadlar där anläggningsytan är för lång. Då påstods det att det inte gör något eftersom att trycket inte fördelas på hela ytan som ligger mot hästen. Det är den uppfattningen jag syftar på (som jag förövrigt inte har hört någonannanstans än nu i denna tråd).
Nej, alltså att sadlarna inte nödvändigtvis ligger an hela vägen bak där sitsen är. Till skillnad från många dressyrsadlar är bossorna ofta kortare och svängda baktill idag, just för att korta ned anläggningsytan. Och på film/bild är det jättesvårt att se var sadeln slutar ligga an mot hästen. Att den ligger an mot schabrak/vojlock är ju inte samma sak.
 
Precis sådär, dålig sits med tårna utåt Och neråt, krampaktig hållning med mera, om än inte lika extremt som det jag beskådat.

id
Det finns enligt mig många ryttare på elitnivå i både hoppning och dressyr som inte sitter korrekt. I dressyren finns många med höga händer, hälarna upp, sporrarna in och kniper sig fast med knäna. I hoppning kan man se ryttare som drar och rycker i munnen, långa tyglar med höga händer, knipande knän och skänklar som är långt bakom sadeln i språnget.
Så det finns ryttare på hög nivå som sitter dåligt oavsett gren. Men på något sätt lyckas de ändå bättre på tävlingsbanorna än de flesta av oss ”experter” här på Buke 😉
 
Jag tycker frågeställningen är mycket spännande. Och! Jag tycker även att det finns fog för att fundera på om sadlarna är för långa. Det är tråkigt att man svarar med försvar, i stället för att faktiskt se nyfiket på fenomenet. En av filmerna kände jag som amatör att ryttaren satt väldigt långt bak på den korta ryggen, och sadelgjorden på en annan av filmerna satt också förvånande långt bak, bakom frambenen.
Intressant är ju att ta reda på varför. Kan man göra något åt det?
 
Flygande pass räknas alltså inte till vanlig ridning utan mer till kapplöpning?
I vissa grenar, ja.

Det finns ovalbanegrenar inom sport, där det handlar om ekipage och mer ”dressyrridning” där takt och tempo ska vara korrekt, korrekta ökningar och nedtagningar osv.

Inom sport finns även rakbanegrenar - passgrenar. Vissa rena löptävlingar, där det gäller att hålla rätt gångart och vara snabbast på en viss sträcka. Ryttarens sits döms inte alls utan det ”enda” som kan hända är att man blir varnad/diskad om man är ful mot hästen.
En av pasagrenarna är dock stilpass där tiden visserligen är viktig, men även läggning och nedtagning bedöms med poäng så det ska vara mjukt och snyggt.

Utöver de här finns ett gäng andra varianter på tävlingsformer, t.ex gaedingakeppni. Där ska det vara fart och rörelser, hästen bedöms som gångartshäst och ryttaren bedöms inte alls, utan det är ”hästen som tävlar” (undantaget juniorklasser, där de bedöms som ekipage).

Så det är svårt att bedöma allt enhetligt, det blir som att klumpa ihop dressyr, fälttävlan och monté och fundera på varför de rider på det viset.
 
Nej, alltså att sadlarna inte nödvändigtvis ligger an hela vägen bak där sitsen är. Till skillnad från många dressyrsadlar är bossorna ofta kortare och svängda baktill idag, just för att korta ned anläggningsytan. Och på film/bild är det jättesvårt att se var sadeln slutar ligga an mot hästen. Att den ligger an mot schabrak/vojlock är ju inte samma sak.
Jag tycker att det syns tydligt på bilderna att sadlarnas anläggningsyta är för lång. Jag vet att det finns sadlar med kort anläggningsyta och som släpper tidigt men på filmen/print screen så ser man ju att de ligger an för långt bak. Det ser ju ut som att det diffar på ganska många cm jämfört med normalt sadelläge.

Du skrev att ingen av sadlarna ligger på länden men det stämmer ju inte. På båda bilderna jag tog från filmen ser man tydligt att sadlarna ligger på länden.
 
Jag tycker frågeställningen är mycket spännande. Och! Jag tycker även att det finns fog för att fundera på om sadlarna är för långa. Det är tråkigt att man svarar med försvar, i stället för att faktiskt se nyfiket på fenomenet. En av filmerna kände jag som amatör att ryttaren satt väldigt långt bak på den korta ryggen, och sadelgjorden på en annan av filmerna satt också förvånande långt bak, bakom frambenen.
Intressant är ju att ta reda på varför. Kan man göra något åt det?
Fast det görs ju. :) Det forskas och testas konstant och sadlarna anpassas efter hästarna på ett helt annat sätt idag.
 
Nej, men det är flygande pass bland annat, och man rider inte dressyr i flygande pass, man gör vad som behövs för att hästen ska hålla den. På många hästar är det en mycket snabb gångart.

I gaedingakeppni som filmen är från går det ut på att visa hästen, ryttarens stil har ingen betydelse för bedömningen.
Okej, ja men det förklarar ju saken lite iallafall
 
I vissa grenar, ja.

Det finns ovalbanegrenar inom sport, där det handlar om ekipage och mer ”dressyrridning” där takt och tempo ska vara korrekt, korrekta ökningar och nedtagningar osv.

Inom sport finns även rakbanegrenar - passgrenar. Vissa rena löptävlingar, där det gäller att hålla rätt gångart och vara snabbast på en viss sträcka. Ryttarens sits döms inte alls utan det ”enda” som kan hända är att man blir varnad/diskad om man är ful mot hästen.
En av pasagrenarna är dock stilpass där tiden visserligen är viktig, men även läggning och nedtagning bedöms med poäng så det ska vara mjukt och snyggt.

Utöver de här finns ett gäng andra varianter på tävlingsformer, t.ex gaedingakeppni. Där ska det vara fart och rörelser, hästen bedöms som gångartshäst och ryttaren bedöms inte alls, utan det är ”hästen som tävlar” (undantaget juniorklasser, där de bedöms som ekipage).

Så det är svårt att bedöma allt enhetligt, det blir som att klumpa ihop dressyr, fälttävlan och monté och fundera på varför de rider på det viset.
Spännande! Tack för en bra förklaring
 
Precis sådär, dålig sits med tårna utåt Och neråt, krampaktig hållning med mera, om än inte lika extremt som det jag beskådat.

id

Frågan är om du någon gång ridit i flygande pass? Det är ganska avgörande för att kunna förstå varför islandryttare sitter som de gör, att man har en förståelse för att pass och ökad tölt är en annan sak än trav och galopp. Själv tävlar jag medelsvår dressyr på mina halvblod och har tränat min sits på alla sätt. När jag sedan rider markarbete på mina islandshästar i paddocken eller tränar dressyr med dem för min dressyrtränare har jag också vad de flesta här skulle se som en korrekt sits på alla sätt. Men när jag tävlar på ovalbanan i flygande pass påminner min sits mycket om det som syns i filmerna ovan. Det går inte att jämföra en ökad trav på medellinjen i ridhus med gångartstävlingar på ovalbana, det är två helt olika sporter man tävlar i, med olika syften.
 
Från VM i Berlin
Här ligger ju sadeln så extremt långt bak att jag får ont i själen.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200508-131856_YouTube.jpg
    Screenshot_20200508-131856_YouTube.jpg
    229 KB · Visningar: 329

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 440
Senast: Ray
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 632
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp