Sitsen hos Islandsryttare förbryllar

Frågan är om du någon gång ridit i flygande pass? Det är ganska avgörande för att kunna förstå varför islandryttare sitter som de gör, att man har en förståelse för att pass och ökad tölt är en annan sak än trav och galopp. Själv tävlar jag medelsvår dressyr på mina halvblod och har tränat min sits på alla sätt. När jag sedan rider markarbete på mina islandshästar i paddocken eller tränar dressyr med dem för min dressyrtränare har jag också vad de flesta här skulle se som en korrekt sits på alla sätt. Men när jag tävlar på ovalbanan i flygande pass påminner min sits mycket om det som syns i filmerna ovan. Det går inte att jämföra en ökad trav på medellinjen i ridhus med gångartstävlingar på ovalbana, det är två helt olika sporter man tävlar i, med olika syften.
Nej jag har som sagt ingen direkt koll på islandshästvärlden. Ridit tölt har jag däremot gjort och provat på islandshäst några få gånger men kan inte påstå att jag är direkt insatt, därav min tråd här.
 
Jo så kan det vara. Det skulle förklara att många hobbyryttare sitter mer korrekt.

Jag har visat flera OLIKA filmer. Men eftersom jag inte vet vad man ska söka på så tog jag första bästa möjliga.

Fast ur den synvinkeln är kanske det inte ett korrekt och ett fel för all ridning. Det kanske bara finns olika sätt att sitta på med olika funktion.

Jag skulle ju tex inte vilja kritisera en 60+ mongol för dennes ridning. Rimligen rider hen bättre än jag gör oavsett.


1588937675000.png
 
Intressant! Mina reflektioner av din frågeställning till filmerna du lagt upp (obs att jag inte är insatt i islandsridning):
När det gäller sitsen (ej i filmerna som visar speed alltså, det är rimligt att de sitter annorlunda där) så tänker jag mig att ryttarnas skänkelläge förstås blir annorlunda då hästarna sadlas för maximal bogfrihet (obs kan verkligen hålla med om att det ser ut som att sadlarna på en del hamnar väl långt bak sett till sadelläget, men det är en annan diskussion).
Att de inte håller skänklarna släppta rakt ner ser jag som naturligt då hästarna är slimmade och ryttarna ofta har långa ben, håller de inte skänklar något utåt kommer tårna troligen stöta emot hästens framben i rörelse (och i vissa gångarter hovarna). Sedan är min gissning att de kanske även har en annorlunda hjälpgivning än vid tex engelsk ridning, varför de heller kanske inte vill ha skänkeln liggandes mot hästen?
Sedan såg jag ett par ryttare i filmerna som absolut hamnar i tydlig bakvikt och obalans vilket inte är eftersträvansvärt rent biomekaniskt, men det förekommer inom alla discipliner.

Angående armarna så, absolut, armbågarna är ofta längre bak än vid engelsk ridning, men kanske är det för att ha handen i ”rätt” position enligt inriktningen? I tex western finns ju också olika sätt att hålla handen tänker jag.
När de rider med höga händer tycker jag det främst ser ut att vara vid gångart i högre tempo, för mig känns det inte märkligt att man skulle kunna behöva ändra handens position för detta, de verkar ju vilja höja hästens huvud vid de tillfällena?

Som sagt är jag inte insatt i islandsridning utan rider själv engelskt, men att reflektera över skillnaderna till andra inriktningar tycker jag är väldigt intressant. På Sthlm Horse show senast såg vi av en händelse någon islandshäststävling de hade, och där blev jag väldigt imponerad av den stadiga, följsamma och balanserade sitsen hos många av ryttarna.

Tänker att det kan skilja sig mycket även inom en och samma disciplin vad en god sits är, och som några här sagt att en del kanske inte ens har särskilt sits-fokus. Och se bara inom dressyren där det kan skilja stort hur man placerar till exempel säte och överkropp. Många kan se en viss ryttare och tänka ”wow, perfektion!” medans någon annan tycker, nej inte alls optimalt, tyngdpunkten hamnar för långt bak. Det måste vara bland det mest intressanta med hästar och ridning, bredden av olika inriktningar och alla synsätt som finns. Sedan vad man själv väljer att ta med sig, och vad man direkt motsätter sig, det är ju upp till var och en som alltid.
 
Nej jag har som sagt ingen direkt koll på islandshästvärlden. Ridit tölt har jag däremot gjort och provat på islandshäst några få gånger men kan inte påstå att jag är direkt insatt, därav min tråd här.
Det blir en konstig vinkling på en diskussion när du går ut på internet och hittar bilder och undrar varför folk gör så fel. Ingången handlar då inte om ett givande och tagande utan mer av attack och försvar.

Ja en del islandsryttare sadlar för långt bak, och många som rider stora bruna för långt fram. Det är inget som definierar sporten direkt. De flesta sadlar ligger ok. Och om man bortser från extremfallen så handlar det om tycke och smak samt olika mål med ridningen. Man måste dessutom kolla närme för att kunna avgöra om sadeln sitter korrekt.
 
Angående diskussionen om sadling för långt bak och sadlar som ligger på flanken, så visst är det så att många islandshästar sadlas långt bak. Men främst har ju detta med anatomin att göra och att många islandshästar har bogbladen längre bak än tex, halvbloden. Jag sadlar själv mina islandshästar längre bak än jag gör med mina halvblod. Skulle jag lägga sadeln fem centimeter längre fram än jag gör, så är det ett par av mina islandshästar som vägrar gå eller göra tex. en hörnpassering, eftersom deras bogblad kläms.

Min erfarenhet efter att ha jobbat hos flera stora islandshästryttare är att ingen av dessa hästar som tävlar på högsta nivå har några problem med sina ryggar överhuvudtaget. Det är hästar som gått flera mästerskap och närmar sig 20+, utan en enda skadedag i sitt liv. Sadlarna man använder idag är ofta framtagna med mycket eftertanke och släpper tidigt med kort anläggningsyta. Så jag själv har lite svårt att förfäras av vad sadlarna på bilder tidigare i tråden ligger. Samtliga islandshästar som jag stött på elitnivå har varit i oerhört bra skick, trots sadling långt bak och lång ryttare placerad också placerad långt bak.
Däremot är det ju tyvärr så att många av dessa sadlar är oerhört dyra. Så de problem med sadlar och ryggsmärtor samt andra skador hos islandshäst som jag stött på, har varit i kontakt med hobbyryttare och de turridningstall jag en gång i tiden jobbade på. Dessa hästar fick ofta gå med för långa sadlar och framför allt obalanserade ryttare. Problemen med islandshästar, sadling och ryttare med dålig sits finns främst hos dessa hobbyryttare som köpt sig en liten islandshäst, med en billig/icke utprovad sadel som inte är gjord för en häst med extremt kort anläggningsyta och sedan ryttare som inte har särskilt mycket kunskap om islandshästar och ridning. Ingen kritik mot dessa hobbyryttare, jag är ju själv en av dem. Jag bara känner att det är isåfall dessa hästar som i större utsträckning får problem av sadlarna och hur ryttaren sitter på dem, än islandshästar som tävlas på högre nivå.
 

Hittade ett annat exempel. Syns främst den krampaktigt sitsen och tårna som åker neråt längre fram i videon.
Sen en annan sak, varför sitter sadlar a ofta så förbannat långt bak på länden?
[/QUOTE saldlarna läggs lite längre bak på islandshästar eftersom de behöver bogfrihet för att kunna sträcka ut i deras 5 gångarter. Sedan har de kortare rygg. Men sedan finns såklart en gräns där man inte lägger sadel som på alla hästar för att inte "skada hästen".
 
Jag rider islandshäst på ridskola och vi strävar alltid efter en korrekt sits och arm- och handställning oavsett om vi rider dressyr i paddocken eller tränar gångarter på ovalbanan eller hoppar. Jag har ridit storhäst i många år och ingen skillnad på kraven på korrekt sits när jag rider på denna ridskola mot när jag red stor häst.
 
Sitsen är ju så klart viktig. Men för mig och många andra handlar mkt av islandshästridningen oerhört mkt om känsla och feeling för takt och balans. Man är två som dansar fram i Tölt, ibland i väldigt höga hastigheter. På min förra häst var jag tvungen att spänna magen benhårt och ”stänga” höften, ha enbart byxan i sadeln, inte rumpan, och ge en mjuk förhållning i ungefär vart tredje steg och ibland sätta mig mjukt och rätta upp oss i ökad tölt. Det gick så ända in i bängen och i perfekt fyrtakt och oerhört maffiga steg. Hade jag suttit i perfekt lodrätt sits hade han blivit framtung och lagt sig i trav eller slått upp i galopp/pass. Detsamma gäller kort tölt. Jag fick sitta med rejäl tyngd i rumpan med ”räkrumpa” och hålla om. Sedan var det att rida med exakt rätt feeling. Rätt utfört var han superflott. Fel utfört såg han ut som en tråkig passtaktig ridskolehäst. Skillnaden när man rider en islandshäst Med sitsen sekundärt och feeling primärt är absolut skillnad med flera poäng. Så klart ska man utgå ifrån en bra sits men jag kan lova att eliten har oklanderlig balans och oerhört skicklig inverkan som utgår ifrån exakt just den hästen de sitter på just då och vad hästen behöver i inverkan exakt just i sekunden. Skulle dessa ryttare vara för spända i en kroppsdel speglas det direkt i hästen. De är oftast mkt känsliga för inverkan.
 
Fast ur den synvinkeln är kanske det inte ett korrekt och ett fel för all ridning. Det kanske bara finns olika sätt att sitta på med olika funktion.

Jag skulle ju tex inte vilja kritisera en 60+ mongol för dennes ridning. Rimligen rider hen bättre än jag gör oavsett.


Visa bifogad fil 50376
Även fast han rider bättre än dig, enligt dig, så är betyder det inte att han gör det. Du kanske rider mer balanserat, och din häst kanske är nöjdare med dig på ryggen❤, än vad hans häst är nöjd med att ha honom på ryggen.
De må rida snabbt, långt, men vem vet hur deras hästar ser ut under sadeln och i kroppen. Jag är inte per automatik imponerad av att mongolerna rider superbra, jag vet inte hur länge deras hästar håller. Jag vet för lite om det för att uttala mig.
 
Sitsen är ju så klart viktig. Men för mig och många andra handlar mkt av islandshästridningen oerhört mkt om känsla och feeling för takt och balans. Man är två som dansar fram i Tölt, ibland i väldigt höga hastigheter. På min förra häst var jag tvungen att spänna magen benhårt och ”stänga” höften, ha enbart byxan i sadeln, inte rumpan, och ge en mjuk förhållning i ungefär vart tredje steg och ibland sätta mig mjukt och rätta upp oss i ökad tölt. Det gick så ända in i bängen och i perfekt fyrtakt och oerhört maffiga steg. Hade jag suttit i perfekt lodrätt sits hade han blivit framtung och lagt sig i trav eller slått upp i galopp/pass. Detsamma gäller kort tölt. Jag fick sitta med rejäl tyngd i rumpan med ”räkrumpa” och hålla om. Sedan var det att rida med exakt rätt feeling. Rätt utfört var han superflott. Fel utfört såg han ut som en tråkig passtaktig ridskolehäst. Skillnaden när man rider en islandshäst Med sitsen sekundärt och feeling primärt är absolut skillnad med flera poäng. Så klart ska man utgå ifrån en bra sits men jag kan lova att eliten har oklanderlig balans och oerhört skicklig inverkan som utgår ifrån exakt just den hästen de sitter på just då och vad hästen behöver i inverkan exakt just i sekunden. Skulle dessa ryttare vara för spända i en kroppsdel speglas det direkt i hästen. De är oftast mkt känsliga för inverkan.

Intressant, tack för att du delade med dig!
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Är det någon speciell orsak till att Islandsryttare har sån extremt udda sits? Har studerat några ryttare som tävlar på SM nivå och tycker sitsen är riktigt hemsk. Höga händer, armbågarna bakom ryggen och tårna neråt. Ser krampaktigt ut. Är det någon anledning till att sitta så? 🤔
Jag har ridit en del islandshäst. . Man sadlar medvetet längre bak. Sadegjorden hamnar nästan mitt under magen.
 
Jag har ridit en del islandshäst. . Man sadlar medvetet längre bak. Sadegjorden hamnar nästan mitt under magen.
Jag är mest fascinated av att sadlarna ligger kvar där. Jag har haft hästar där sadelläge och sadelgjordsläge har diffat en hel del, och det har varit ett rent helvete att lyckas med att sadelgjorden inte ska dra fram sadeln och lägga den på manken :cautious:
 
Jag är mest fascinated av att sadlarna ligger kvar där. Jag har haft hästar där sadelläge och sadelgjordsläge har diffat en hel del, och det har varit ett rent helvete att lyckas med att sadelgjorden inte ska dra fram sadeln och lägga den på manken :cautious:
I princip alla islandshästar jag sadlat eller sett sadlas/haft sadlar på så ligger sadlarna tre fingrar bakom bogbladet och ligger där och gjorden ligger trevligt och i sitt läge.
 
I princip alla islandshästar jag sadlat eller sett sadlas/haft sadlar på så ligger sadlarna tre fingrar bakom bogbladet och ligger där och gjorden ligger trevligt och i sitt läge.
I sitt läge? Det läget brukar ju vara precis bakom frambenen typ. Men många islandshästar som jag har sett har sadelgjorden betydligt längre bak än så.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 386
Senast: Ray
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 586
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp