Mabuse
Trådstartare
Min ridlärare kom nyligen på att jag sitter som en kratta, tråkigt nog.
Måste alltså åtgärdas!
Felet jag gör är att skänkeln hamnar för långt fram, stolsitsvarning alltså. Så bak med skänkeln, vinkla om bäckenet (enligt ridläraren så sitter jag inte alls på sittbenen, utan för mycket på rumpan), stadigare skänkel som ligger an mot hästen.
Problemet är att när jag försöker rida enligt instruktionerna så går det vansinnigt dåligt, hela jag blir spänd och framåtlutad, och inverkan på hästen ska vi inte tala om.
Jag hittar inget sätt att sitta korrekt på ett avspänt balanserat sätt, utan enda sättet att få till kroppen i rätt position är att med muskelkraft dra benen i rätt läge (=väldigt spänd i rumpa och lår). Nu undrar jag: när ni andra har korrigerat er sits på ett såpass ändå grundläggande sätt, hur lång tid har det tagit innan ni fått ordning på den "nya" sitsen? För just nu känns det bara pest, faktiskt.
Felet jag gör är att skänkeln hamnar för långt fram, stolsitsvarning alltså. Så bak med skänkeln, vinkla om bäckenet (enligt ridläraren så sitter jag inte alls på sittbenen, utan för mycket på rumpan), stadigare skänkel som ligger an mot hästen.
Problemet är att när jag försöker rida enligt instruktionerna så går det vansinnigt dåligt, hela jag blir spänd och framåtlutad, och inverkan på hästen ska vi inte tala om.