Sitta framåt eller bakåt i vagnen

Mirre

Trådstartare
Hur har ni era små sitter?

Har de suttit så hela tiden eller har ni ändrat efter ett tag?
I såfall hur länge?

Isak sitter bakåtvänd så han ser oss hela tiden.
Ser han något intressant vill han ha ögonkontakt med oss och sas bekräftelse på det han har sett. Så han får sitta så ett tag till.

Sv: Sitta framåt eller bakåt i vagnen

Man bör inte vända dem för tidigt, men jag minns inte när gränsen går. Det är ju just den där ögonkontakten och bekräftelsen de behöver ha.

Mina gullungar har fått sitta vända mot mig så länge de har accepterat det, vilket varit ganska länge. Tror inte att de två äldsta hann vändas alls faktiskt, innan deras yngre syskon kom. trean satt nog bakåtvänd minst 2 år.

Vände Loke fram då han sj ville det rätt tidigt faktiskt. Han vände sig hela tiden, så jag testade att vända honom fram. Första gångerna var lite läskigt och sen var det nemas prolemas.

Brukar prata med honom och sådär när vi är ute och går och han sitter i vagnen.

Li började protestera kraftigt mot att åka vänd mot mig när hon var runt året. Hon kastade sig som en galning och hängde över vagnskanten för att se vart vi var på väg, vi började då byta håll till och från, hade en Carena med vändbara handtag, men för typ 2 månader sedan så bytte vi helt till en Brio Sitty där hon sitter frammåtvänd.

Viktor är snart tre år och de gånger han åker vagn, med undantag för under längre resor då vi har en paraplysulky, sitter han vänd emot den som kör. Har aldrig känt något behov av att vända på honom då det underlättar konversationen att se varandra under tiden och han verkar nöjd med att sitta som han sitter.

bakåtvänt länge, iaf närmare 2 år minst. De har fått suttit framåt i undantagsfall (om man har sulkyn, tex när man är på semester) men annars är det bakåt som har gällt mest.

Eftersom vi valde en Urban Jungle tvillingvagn till våra barn så har de suttit framåtvända hela tiden. Om jag inte minns fel så var de ca 6 mån när vi bytte från liggdelar till sittdelen.

/Timsetim

Elina satt uteslutande mot oss tills hon blev ca ett år. Nu har vi 2 vagnar, en stor där hon är vänd mot oss som vi använder hemma och en Brio Race som är smidig att kasta in i lillbilen som vi har när vi handlar etc. Där är hon framåtvänd. Jag hade gärna haft henne mot mig men dels vill hon hellre titta framåt, annars vill hon klättra ur vagnen, och dels hittade jag ingen liten smidig sittvagn som var vändbar :confused:

Egentligen hade jag velat ha tvärtom, det är ju när hon är ute och handlar man vill ha henne mot sig. Men hon verkar glad som det är :crazy:

När vi köpte våran vagn hade jag inte en tanke på att man kanske ville ha bebisen mot sig när man är ute och går. Så vi köpte en EL Cangaroo och efter ca fem månader hade han växt ur liggkorgen och det var dax för sittvagnen. Eftersom jag fortfarande ville ha honom mot mig så började jag leta på Blocket efter en billig sittvagn. Hittade en Bugaboo Gecko som är en sittvagn med liggläge och som är vändbar! Saknar min fina Cangaroo ibland men den får vänta i förrådet ett tag tills lilla E. är lite äldre.

Frida åker lite blandat bakåt och framåt. Ibland är hon jättenyfiken och hänger över kanten för att kunna kika framåt. Andra gånger så vill hon ha massor av kontakt.

Mina barn har nästan alltid suttit bakåtvända. Elin snart 2,5 år sitter fortfarande bakåtvänd och hon verkar inte ha några problem med det.

När barnen börjar att vända sig om i vagnen så har jag vänt på dem. Man märker på barnet om det fungerar eller inte. Kotten som är fyra behöver se oss och få bekräftelse på det han ser hela tiden, så honom har vi mestadels vända mot oss.

Våran stora sitter fortfarande baklänges, han är drygt 20 månader. Vi provade för någon vecka sedan att vända honom framåt, men det ville han inte. han är snacksalig som få, och det blev svårt att prata med oss i det läget, så han får sitta mot oss ett tag till.

Den minsta åker sjal, och han sitter oftast på magen på mig, ibland åker han på ryggen nu, och han sitter så högt att vi kan få ögonkontakt om jag tittar bakåt. Jag tror att det är viktigt att barnen får ha den kontakten så länge de vill!

Man bör inte vända dem för tidigt, men jag minns inte när gränsen går. Det är ju just den där ögonkontakten och bekräftelsen de behöver ha.

Bakåtvänt till 1,5 års ålder säger forskarna (stod i Vi föräldrar för ett par nummer sedan).

*kl*
Vi vände sonen till framåtvänt för några månader sen och han är 1,5 år nu. För tidigt med andra ord. Han verkar uppskatta mer att sitta framåt nu; mer att titta på osv. Men; han sitter heller inte i vagnen så jättelånga promenader numera. Han tröttnar för fort så det blir oftast bara 10-min promenader och därefter komma upp och gå själv eller leka.

Hur tänker vissa vagntillverkarna då?? Det var därför jag valde bort UJ. för jag inte vill vända framåt redan vid 6 månader. Känns så trist, vill ha ögonkontakt o sånt mys :)

Hur tänker vissa vagntillverkarna då?? )

De läser väl inte forskningsrapporterna antar jag.

Tillverkarna till gåstolar och hoppgungor (och diverse andra produkter) fortsätter ju tillverka (och sälja!) sina produkter trots att Konsumentverket efter sina tester rekommenderar att man INTE överhuvudtaget köper såna produkter då det inte funnits någon som varit fullständig säker enligt deras tester....

:crazy:

De läser väl inte forskningsrapporterna antar jag.

Tillverkarna till gåstolar och hoppgungor (och diverse andra produkter) fortsätter ju tillverka (och sälja!) sina produkter trots att Konsumentverket efter sina tester rekommenderar att man INTE överhuvudtaget köper såna produkter då det inte funnits någon som varit fullständig säker enligt deras tester....

:crazy:

Nej det gör jag inte.

Dottern (1 år) sitter vänd emot oss och har inte visat att hon skulle vilja sitta åt andra hållet. Jag tycker det är skönt att se henne och med tanke på att vi går och tjötar hela vägen, pussas, busar och gör allt annat än kommer framåt :p Vi kan lätt promenera 1 timme och kommit hela 500 meter :rofl:

Tuva som är 13 månader har suttit framåtvänd sedan hon var typ 9 månader och vi köpte en ny vagn. Har inte märkt någon som helst skillnad mer än att hon verkar ha lite lättare för att slappna av och sova när hon sitter framåtvänd. Jag vet inte om jag tror det spelar så stor roll egentligen...

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 793
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 157
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 427
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka