Sitta ner i traven

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Ebbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 848
E

Ebbs

Min medryttarpålle har en otroligt skumpig trav, han tar väldigt snabba och korta steg, vilket gör det svårt att sitta ner i traven på honom. Jag försöker öva på det varje gång jag rider honom, men har ni några tips?
Jag rider ofta utan stigbyglar i traven för att sitta ner så bra som möjligt, och jag försöker följa med så mkt som möjligt.

Tack på förhand
Ebbs

Sv: Sitta ner i traven

Träna på att rida en långsam takt med längre steg, tänk dig att du har världens största rumpa som bara väller övver sadeln och håll dig kvar med hjälp av magmusklerna. Så tänker då jag :D :rofl:

Haha, ja, det är det jag försöker, att få honom att gå långsammare.
Imorgon blir det dressyrträning för "lärare", egentligen kompis som är mkt duktig och som vet hur det ska se ut när han går i form vilket jag inte direkt är expert på :angel:

Ta mkt tränar hjälp och tänk på att bara för att hästen kröker vackert på nacken betyder det inte att den är i en ärlig form där den höjer ryggen och trampar under sig med bakbenen, när din häst kommer till rätt form så kommer det även bli lättare att sitta ner.

Jo, men jag vet inte hur jag ska få tag på en bra tränare. Hästen står långt ifrån stallet jag har lektioner på, men jag hade honom på ett läger där. Men min kompis kan se om han går i rätt form, och det är ju till stor hjälp :)

Såg en övning som min dotter fick göra för en tränare. Hon fick ta ett steg i taget, och vid varje steg skulle hon känna efter hur det kändes, så att hon kunde följa med i den rörelsen, men bara med sätet, inte med skänklar e händer.
Svinjobbigt, men tydligen väldigt givande. Och meningen var att detta skulle hjälpa henne med att funka riktigt i traven... Den börjar lossna nu.

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Pinus
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 645
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka