sitta tungt...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare BarbaPappa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 083
B

BarbaPappa

i skritten och traven sitter jag tungt i sadeln utan problem, men så snart jag plockar upp galoppen kommer problemen.
Jag kan verkligen inte SITTA tungt i sadeln då.
Sitter sompåen liten boll ist.
Faller samtidgt in pga detta och det stör ju givetvis hästen.

Någon som har tips???

Sv: sitta tungt...

*puttar på*

Är det ingen som kan hjälpa???

Hej, det är svårt att säga när man inte ser er...
Kan det vara så att du (kanske omedvetet) spänner dig i galoppen och därmed klämmer åt med benen?...

Kanske du har någon som kan longera dig i galoppen så du kan hålla i knoppen och blunda och andas och hitta balansen..?

Jag har samma problem som du!

Prova att hitta din balans genom att rida utan stigbyglar. Det låter kanske svårt, men då blir benen automatiskt rakare och tyngdpunkten ändras,så sittbenen hamnar rätt. :D det var krångligt förklarat...
Försök också att hålla knäna intill hästen UTAN att knipa med låren,annars trycker du dig upp ur sadeln. (:) det är lätt att göra och så svårt att förklara.)
Sitt ganska långt fram i sadeln, om du känner att du kommer i obalans,så luta överkroppen lite bakåt. Tänk inte på hur det ser ut i början, finessen är ju att träna in balansen först.
Det viktigaste av allt är att slappna av, ju mer du spänner dig desto mer "studsar" du.
:) Ha det bra!

fel.......

Senast ändrad av en moderator:

Jag andas förmodligen inte alls eller minimalt.

Ska försöka idag att sitta längre bak i sadeln. Andas andas andas....
Men jag blir så spänd när jag har någon stirrandes på mig hela tiden:smirk:
Kan det bero på sadeln?
Det känns som att sätet är lite för stort förmig för jag kan dlida omkring ganska mycket i det samt att stiglädrena åker framsåman får nog en skön stolsits i den...:crazy:

Hela grejjen e att man blir för stel i höfterna tror jag (haft samma problem) man måste följa med röra på höfterna lite inte va stel opererad(tränarn brukar säga d) man måste våga slappna av o följa med.
En sak e (kanske nån skrev) släpp stigbyglarna så man kommer djupare i sadel brukar börja så ibland en liten stund kan räcka bara i skritt så känner man sig fastare i sadeln benen blir som loder som drar en ner i sadeln.Jag har en rundcorall o d har varit till värdefull hjälp man kan släppa tyglarna o bara tänka på sitsen hästen kan bara galoppera på..

Senast ändrad:

mhm jag ÄR faktiskt stel och låst i höfterna...
:crazy:

måste verkligen få väck låsningen....

När jag hade lektion idag fick jag kritik för att jag var för TUNG i baken, han sa att jag skulle ha tyngden i stigbyglarna, inte stå i lätt sits utan fortfarande sitta men att vara "lätt tryck på skinkorna", lättare sakt än gjort, tappade själv stigbyglarna hela tiden, ska öva imorgon å se om det går bort.
Han ansåg att när man satt så tungt som jag gjorde gjode man det svårare att hänga med och man störde galoppen, vilket gjorde att hästen fick kämpa mer och saktliga saktade av (vilket hände för mig på den hästen)

Det där med att trampa ner mer i stigbyglarna gjorde jag ett pass...men dock i trav och min häst har aldrig gått så bra som hon gjorde då :D

Jag red hemma på banan och tränade, bla. på kort trav eller jog. Min häst kan trava sakta, sakta men hon vill gärna trava på lite (blir inte så jobbigt då för henne :D) men provade alltså att att trampa ner i stället i stigbyglarna och vips så hade jag en häst i kort trav (jog) som gick i form på lång tygel.

det konstiga är att när jag lärde mig "sitta ner och rida" så gick min ridning flera snäpp bättre (när jag red dressyr)så nu hoppas jag på att det kommer gå ännu bättre med denna "nya" metod *hehe* och eftersom jag inte har ngn egen sadel (som går att använda på hästen), så sitter man ju "automatiskt" tungt i rumpan för att sitta kvar. ska lägga en rapport lite senare idag om hu det går när jag övar på att ha tyngden i stigbyglarna (ska låna sadel idag ;) )

mhm jag ÄR faktiskt stel och låst i höfterna...
:crazy:

måste verkligen få väck låsningen....

prova gymnastisera lite innan du rider :idea:

dagar jag e stel är det bra att röra på sig innan. släpa med hästen på en liten promenad i 10 min innan du sitter upp, sedan kan man ju improvisera med "juck" rörelser åt alla möjliga håll och kanter och stå med benen brett isär och göra lite benböj med mera innan man sitter upp så blir du säkert mjuk å fin :idea:
tyvärr slarvar de flesta med sin egen uppvärming (även jag) innan ridning som gör oss korta och stumma

Sitta på Tummen!

Det är svårt att hitta balansen för många i galoppen. Och månger sitter aldeles för långt framåt och det hjälper att du är stel i benen och ryggen. Det är svårt som nån skrev utan att ser er men en övning du kan göra så att du vet att du är i rätt balans pukten (som inte är "fram delan av under sidan":o) Man ska kunna komma längre bak i sadeln. Om du sätter din tumm på insidan av cantel mot din ficka t ex och håller det där sen försöker du håller din rumpa på tummen. På så sättet kan du hitta din balans pukten och du skulle känna att du är med hästen i samma tid inte ligger du efter. Och att du kan lättare slappna av med dina ben.

Nu har besök kommet så jag måste sluta hoppas att du kan förstår något av det iallafall.

glömt att skriva du sitter på den tummen som mot svara den galaopp som hästen är i. dvs om hästen har vänster galopp du sitter på höger tummen sen visa versa.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 711
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka