sitta tungt...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare BarbaPappa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 083
Sv: sitta tungt...

Hej! Försök att sitta tungt och "gräv en grop" med baken, bakifrån och fram. Inte lätt att förklara.

Re: Sv: Re: sitta tungt...

:confused:
Jag fattade verkligen nada:rofl:

Jo om du har hästen i vänster galopp så sätter du din med vänster hand över manken/horn och höger hand på cantel (bak/top sidan av sätet) på sadeln med tummen över kanten mellan sätet och din bakficka. Och försöker hålla din rumpa/fickan fast på tummen. På så sättet så kommer du automatisk på din balans pukt och du har lättare att rida med hästen (sitter tungt i galoppet) istället för skutta på. Om du har hästen i Höger galopp så använder du vänster tummen. Idean är inte att man ska behöver rider runt hela tiden med tummen under rumpan men det är ett sätt för folk som har svårt att hitta/känna sin balans pukten. Så fort du vet vart/hur du ska sitta då tar du bort tummen. Jag vet det låter konstig men du har inget att förlura att ge det ett försök!
Förstor nåt nu eller är jag helt dålig att förklara detta?

*knapplån*

Bara ett litet tillägg/en tanke.

Det är skillnad på att sitta tungt, på att sitta med hästen och på att sitta som en potatissäck.
Bara för att man behöver "sitta tungt" (eller djupt), så betyder det inte att man ska rasa ihop över hästen. Hållningen är fortfarande viktig. Det djupa kommer ur höfterna.

*KL* för att jag är lat..

Jag hade liknande problem i galoppen för något år sedan. Rådet jag fick då var att tänka "Grischa Ludwig" men det berodde på att jag hade var för mkt av den (oj vad fel det här kommer låta) stela dressyrryggen. Så jag satt rak-rak, inte en rörlig led nånstans, så för å få bukt med det stod hela stallet och vrålade "Grischa" för varje galopsprång (ni som sett Grischa vet vad jag menar..) Jag lärde mig slappna av i bäckenet och kunde så småningom räta upp rätt del av ryggen utan att för den delen bli spänd igen.

Det där med vikt i stigbyglarna och att man tappar stigbyglar (nu blir jag lite svävande här).. vs sitta tungt/sitta "lätt". Din balans sitter i höft/bröstlinje medan dina "stödhjul" är dina skänklar. Vikten i stigbyglarna betyder lika mkt för din ridning som vikten i sadeln - men det ska var "lagom" av båda. Sitter du för "högt"/"lätt" i sadeln blir risken stor att du spänner dig i övre skänklarna för att "lyfta upp dig" vilket blir lite smått fel för det kan resultera i A) all vikt ligger på stigbyglarna och en vacker dag snurrar en häst runt med dig och du dråsar av. B) du inte har någon vikt i stigbyglarna heller utan leker klädnypa med skänklarna.

Men sitter du för "tungt"/"djupt" i sadeln med förlite vikt i stigbyglarna blir du också obalanserad, skulle det hända något - ett skutt frammåt/sidan kanske finns risken att du dråsar av för att du inte hittat "stödhjulen" ordentligt och tryckt ihop dig själv för mycket.

Lagom e bäst, väsentligast är balans och avslappning. Finns det komemr resten sen. Lycka till!
(och var det någon som ens nästan hängde med på dt där så blir jag impad)

/Fia aka Lilla Fröken Lagom-Näsvis. >.<

Sv: Re: Sv: Re: sitta tungt...

Jo om du har hästen i vänster galopp så sätter du din med vänster hand över manken/horn och höger hand på cantel (bak/top sidan av sätet) på sadeln med tummen över kanten mellan sätet och din bakficka. Och försöker hålla din rumpa/fickan fast på tummen. På så sättet så kommer du automatisk på din balans pukt och du har lättare att rida med hästen (sitter tungt i galoppet) istället för skutta på. Om du har hästen i Höger galopp så använder du vänster tummen. Idean är inte att man ska behöver rider runt hela tiden med tummen under rumpan men det är ett sätt för folk som har svårt att hitta/känna sin balans pukten. Så fort du vet vart/hur du ska sitta då tar du bort tummen. Jag vet det låter konstig men du har inget att förlura att ge det ett försök!
Förstor nåt nu eller är jag helt dålig att förklara detta?

:idea: nu fattade jag.. ska prova det...

*knapplån*

Bara ett litet tillägg/en tanke.

Det är skillnad på att sitta tungt, på att sitta med hästen och på att sitta som en potatissäck.
Bara för att man behöver "sitta tungt" (eller djupt), så betyder det inte att man ska rasa ihop över hästen. Hållningen är fortfarande viktig. Det djupa kommer ur höfterna.

:smirk: i know...

och jag vet hur man skall sitta, har suttis som man skall i alla år tills det råkade födas barn och höfterna ballade ur

hade själv jätte svårt med galoppen för inte alls så länge sen. Nu går det mkt bättre när jag sitter tugnt i sadeln och driver den med hjälp av rytmen och balans genom varje steg i galoppen. Tappar jag drivningen så slutar min häst galoppera eller de blir helt enkelt skumpigt. Man kan inte enbart sitta tugnt.
Sen ett annat tips är ut och rid barbacka. Du får en balans och du kommer närmare hästern vilketb gör det mkt lättare sen när du ska rida med sadel.:)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 711
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka