Sitter den bra?

Trine

Trådstartare
Skaffade mig en loksele för ett tag sen till pållen min - men sitter den bra ur er synvinkel?

Lite bilder på selen...

DSC00983.jpg

DSC01013.jpg

Med "racer"vagnen dvs rockarden...
DSC00982.jpg

Med "fin"vagnen dvs giggen (har dock ändrat på skakelläget o bakselens placering sedan länge så häng inte upp er på den detaljen.)
DSC01011.jpg

Bättre bild på "fin" vagnen som är lånad:love:. Fick låna den då han precis totalrenoverat den och hans egna pålle tyvärr inte visade sig passa som körhäst:(. Den är anno 1902/03.
DSC01012.jpg

Tacksam för hjälpen ni kan ge...

Sv: Sitter den bra?

Inget alls om selen till att börja med...:p Hjulen på giggen är jag nyfiken på! Gummi på dem är det ett hemmafix? Hur har det gjorts i så fall?

O så för att kommentera selen oxå så tycker jag att den ser ut att sitta bra. Men sen är det ju alltid så att det märks först vid riktigt tung belastning om selen sitter perfekt. Kör på du i blir det strul med nåt får du komma igen o beskriva problemet:)

Gummit på hjulen vet jag faktiskt inte om det är hemmafix eller inte då det inte e jag som har gjort det men det är mycket troligt. Men hur det är gjort det vette smen så att säga...

Nej, tycker inte det ser så ut.
En del remmar för långa?
Dito draglinorna?
Lokorna uppe på halsen?
Bakselen för lågt? Något som verkar gälla för 9 av 10 ekipage av någon anledning.

Skrivet med all reservation! Har svårt att se detaljer då bilderna är alldeles för mörka. Det kanske beror på min dator, men här ett tips ändå. Antar du har en kamera som automatiskt ställer in efter inkommande ljus. Med ett mörkt motiv (häst + sele) mot ljus bakgrund så gör himlaljuset att motivet blir för mörkt. Samma i motsol. Ställ hellre hästen framför en mörkare bakgrund, ha solen någorlunda bakom dig och undvik att få med himmel i bilden, alt ställ in kameran manuellt.

Fota ekipaget "i drag". Enklast är om du ställer det där du vill ha det och därefter drar vagnen bakåt och lägger en sten framför ett hjul. Då får man bäst känsla för hur det verkar vara. För "riktig" koll måste man vara på plats.

LIA

En del remmar för långa?
Dito draglinorna?
Lokorna uppe på halsen?
Bakselen för lågt? Något som verkar gälla för 9 av 10 ekipage av någon anledning.

Så sett är ju hela selen stor. Om du kollar noga verkar de ha grejjat en del med den redan. Det sitter en ny ögla där uppe på lokorna för att få upp dem så pass högt som behövs för att få rätt dragpunkt o alla remmar är inspända på det minsta läget. Det jag kollar på är att lokorna ser ut att ligga som de ska med dragpunkten på rätt ställe o draglädrens längd. Sen kan jag ju hålla med om att en selmakare gärna kunde kapa en o annan dm på vissa remmar...

Lokorna på halsen säger du, åter svårt att se när hästen står still utan drag. Då åker de ju fram lite av sig själva. De ska ju va så pass hårt knäppta så man med svårighet kan dra en hand längs halsen hela vägen uppifrån o ner. Alla sådana detaljer märks först på riktigt när hästen verkligen drar...

Draglinor för långa eller korta syns inte tycker jag då hästen står still. Sådant ser man i drag.

Vad det gäller bakselen... du säger att 9 av 10 har den för lågt. Det kanske stämmer MEN det är riktigt läskigt om bakselen sitter för högt oxå. En baksele som kanar upp o sätter sig i kläm under svansroten gör inget annat än att skrämmas...

Lägger med lite länkar på bakselade hästar. Vissa kanske tycker selarna sitter för lågt men det är ändå proffs...http://images.google.se/imgres?imgu...sele&hl=sv&rlz=1T4GGLJ_svSE263SE264&sa=N&um=1

http://www.driveout.se/pixfaq02.jpg

Här sitter den aningen för lågt anser jag http://images.google.se/imgres?imgu...sele&hl=sv&rlz=1T4GGLJ_svSE263SE264&sa=N&um=1

Här är en sida om lite selanpassning... lättfattad o bra:) http://images.google.se/imgres?imgu...v&rlz=1T4GGLJ_svSE263SE264&sa=N&start=21&um=1

Detta är ingen baksele men det finns ju de som sätter den så pass lågt o då snackar vi farligt igen. Tvingas hästen hålla emot ett tungt lass med en sådan baksele kan bakbenen klämmas in under hästen o vi värsta fall ryggen knäckas:crazy: http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/3122.jpg

Bara för det hittade jag så klart en sån bild:( http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/60241.jpg för att få bakselen korrekt här ska den spännas upp så pass så den går i en vågrät linje från dragringen!

Säg denna hästen med en så felaktig baksele, den hade INTE kunnat hålla vagnen... http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/sm_5.jpg

Som jag sa, så har jag svårt att få ut detaljer mm från bilderna, p g av att dom är mörka i min dator.

Jo, selen verkar att vara för stor. Var min reflektion också.
En rem som sitter i sista hål, är detsamma som felanpassat. Även om det skulle råka stämma. Det är en principsak.

På den enda bild jag kan se det, så verkar lokorna ligga för långt fram. Vad det beror på är svårt att säga. Kanske tillfällighet, kanske för trångt? Fr a kan man inte se på bild om anpassningen av dom är korrekt. Man ser ju bara om den är helt på tok.

Draglinorna är på tok för långa, som det verkar på bilderna. Tar hästen ett steg framåt så poppar ju skalmarna ur upphänget alt drar hästen i dom.

Nej, bakselen ska givetvis inte sitta för högt, men på bilderna du länkar till så gör ingen det, snarare tvärtom. Skräckexemplen ska vi inte tala om. :crazy:
På den sista bilden verkar bakselen också sitta för lågt. Men det kan kanske bero på situationen?
I många fall har man, fr a i tävlingssammanhang, väldigt trångt inställt mellan draglinor/baksele, nästan så det trycker från båda håll. Vad det innebär för hästen om man samtidigt har bakselen för lågt är lätt att inse. Skav vid varje sträckning bakåt av benen då den tar ut stegen. Förutom att benen tvingas in under hästen, som du säger.

LIA

Nä, jag hittade ingen bild med för hög baksele...

Bakselen ska faktiskt sitta en bit under bärbensknölen på hästen. Sitter bakselen som jag sa för högt, o då kan det va så att den ändå är under bärbensknölen kan den börja åka upp o skapa massa obehag. Det där är nåt man får trixa o experimentera med. Ibland räcker det med att höja ett hål för mycket för att det ska kana upp under svansroten:crazy:

Jag syftade på hästens välbefinnade. Ja, selen är stor men den är anpassad efter hästen så då sitter selen ju bra för hästen. Sen är det ju inte fel med en storlek mindre på sele men hellre så o anpassad än rätt storlek o allt är felanpassat.

Hej! Tack för alla svar.

Svanhild:

Visst har jag satt på en extra ögla för att få upp lokorna så att de satt bra då jag utgick för storlek på hans "nya" sele efter den gamla som var 80 i lokorna o satt som ett ålaskinn minst sagt. Denna är 90 o sitter betydligt bättre på honom iallafall. Den enda remmen jag har ändrat på sedan köpet är gjordremmen som jag fick göra nya hål i då den var alldeles för lös.

LIA:

Vilka remmar är det som du finner förlånga?
Varför skulle en rem som sitter i sista hålet vara felanpassat även om det inte är det?

Trine

Hej! Tack för alla svar.

LIA:

Vilka remmar är det som du finner förlånga?
Varför skulle en rem som sitter i sista hålet vara felanpassat även om det inte är det?

Trine

Man brukar säga att man bör ha ett par hål att ta på så att säga ifall remmen går av när man kör så skall det finnas ngt hål innanför så att man kan spänna ihop grejerna och ta sig hem.....Även om det inte längre sitter perfekt..... Därför säger man att man aldrig skall spänna en sele på innersta hålet, går remmen av så är du kalkad, då får du gå hem.....

Även till Trine!

Ja, det stämmer. Och det finns fler anledningar.
En är att man inte kan veta hur inställningen hade blivit om man haft ytterligare ett hål, man kan m a o ha för hårt/löst spänt.
En annan anledning är att man lätt blir ouppmärksam på hur detaljer och helhet är, när man inte vet att allt är optimalt justerat. Lite låt gå alltså, för det ser ju ganska bra ut. :crazy:

Tror alla etablerade kuskar varit med om att upptäcka att man missat i anpassningen någon gång, trots att det fanns hål över. Klokt att minska riskerna för det. :laugh:

Remmarna. Gott om långa ändar som spretar ut, och det verkar på min bild som om någon är dragen i botten. Draglinorna är absolut för långa, om inte min bild ljuger alldeles.

Ett tips är att mäta och kolla häst relativt sele. Inte säkert att måtten på selen stämmer överens på alla ledder, ibland räcker inställningsmöjligheterna inte ens till utan man behöver göra om delar.

LIA

Jag syftade på hästens välbefinnade. Ja, selen är stor men den är anpassad efter hästen så då sitter selen ju bra för hästen. Sen är det ju inte fel med en storlek mindre på sele men hellre så o anpassad än rätt storlek o allt är felanpassat.
Frågan var om selen är anpassad till hästen och sitter bra? Jag misstänker att det inte förhåller sig så.
Varför inte rätt storlek och välpassande? :laugh:

LIA

Att jag ens orkar bry mig längre...

Du verkar bara söka tjafs! Hitta dig nån annanstans att göra det är du snäll!

Om du läser vad jag skrivit så skrev jag att selen är anpassad efter hästen även om den nu råkar va i större laget. Jag säger att det är mycket värre med en sele i rätt storlek som pga okunskap är totalt felinställd! LÄS vad jag skriver o tänk på innehållet innan du ska ifrågasätta allt hela tiden!

Den här selningen kanske inte får högsta poäng i en spannkontroll MEN den får ändå beröm av i alla fall de jag varit i spannkontroll hos eftersom den är anpassad efter hästen, visst nån rem är lång o kan kapas en bit men de viktigaste punkterna, dragpunkt o draglädrets längd stämmer! Visst ska det gärna finnas hål extra men ärligt talat, att däckelgjorden sitter på innersta nu hindrar väl ingen från att göra nåt mer hål uppåt. (Det finns plats) eller rent av släppa lite på den. Många gamla lokselar har inte ens den remmen o de funkar fint ändå. Den remmen är i mina ögon en av de mest oviktiga på en loksele!

Jag har tom tävlat o sett andra tävla med selar av äldre modell utan däckelgjord o det enda de säger i spannkontrollen är typ: "jaha, den har ingen däckelgjord, passa på o sätt på en sån den dan du behöver till selmakare med den"

Senast ändrad av en moderator:

Trevligt svar. :grin:
Nu blev jag påmind om varför jag lämnade körforumet.

Jag ville vara hjälpsam och ge min syn på TS frågor, men det fick jag tydligen inte. Inte heller fick jag skämta i ett svar till dig.

Om du anser att selen är utan anmärkning så är den väl det då. Du verkar ju veta allt om den. Är du och TS kanske samma person rentav? Eller varför ställer TS frågor här till forumet om hon har dig som expert?
Konstigt!

LIA

Hej!
Har ingen hjälp att ge... men är nyfiken på giggen. Har nämlígen ett sådant renov. objekt i garaget som vi köpte för 15 år sen, när jag fortfarande trodde att min man ville renovera en sån till mig :o. (får väl renovera själv hrm...)

Vad kallas den typen av gigg?

Huvudsaken är att bogen är fri, och det är den!:D Ut och kör bara :D

Om du har höga skakelfästen så MÅSTE bakselen sitta i skakeln annars hjälper den inte ett dugg. På dina bilder ser det ut som om bakselen sitter i dragringen och med det höga skakelfästet blir det att hästen får all tyngd i gjorden under magen.

Lokorna ser ut att vara lagom långa och sitter på rätt höjd och det är lokorna man måste utgå ifrån. En rem kan alltid justeras åtminstone mha en sadelmakare. För att bedömma en seles passform måste hästen vara i dragläge respektive "hållläge" när vagen skjuter på.

Ja ut och kör! Ett tips är att springa lite jämte när någon annan kör så kan du kolla inställningen och hur den på verkars av att hästen drar. Grundprinciperna är att hästen skall dra i draglinorna, hålla igen vagnen i bakselen och att draglinjen skall vara rak mot lokorna. Dragets kraft skall fördelas jämt över lokorna och det kan du kolla genom att sticka in fingrarna både uppe och nere under lokorna. Du kan också se det på lokornas avtryck efter du har kört en stund.

Lycka till!

Liknande trådar

Körning Sitter och tittar på bilder från en vagnparad i Linköping häromdagen och började undra lite över benämning av vagnarna som skrivs i...
Svar
4
· Visningar
4 577
Körning Hej på er kära bukare! Jag hoppas nu hitta någon som är kunnig med selar och vagnar.. Jag har 2 vagnar till min mini, en 4 hjula vagn...
Svar
9
· Visningar
3 300
Senast: urkella
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 993
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur