Sitter sadlen helt fel ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Emma_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 835
E

_Emma_

Jag är inte så jättebra inom sadelområdet så kanske någon här kan hjälpa mej ..
Det är så att jag använder en sadel nu som jag är lite osäker på hur den sitter, den kanske sitter helt fel då rider jag ju häldre barbacka.
Väntar på min nya sadel som är utprovad till honom, fast kan ta några dagar innan jag får den. Så vad tycker ni, kan jag använda denna så länge eller är den helt fel på honom ?
Eller kanske man inte kan se det på fotona .. :crazy:

http://www.pixbox.se/alb_show_id871896_page0.html

Sv: Sitter sadlen helt fel ?

Den verkar sitta lite långt fram. Man ska kunna få in några fingrar mellan sadelns framkand och bogbladet, när hästen står normalt med frambenen. Om den glider fram eller bak medans du rider, eller inte ligger an mot hästryggen i hela anläggningsytan när den ligger rätt, så passar den inte.

Jag skulle rida barbacka eller tömköra tills jag fick hem den sadeln som passar,....skulle inte chansa att rida i något som sitter si så där..;)

* Raderat *

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svaren :) !

Ja jag har nog lagt den lite för långt fram..
Får in nästan tre fingrar mellan sadlen och bogbladen där i mot ligger den an helt på hästens rygg men glider fram lite lite när jag rider.

Men får bli barbacka då till hans nya sadel kommer, får hoppas på att det inte dröjer så länge till ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 412
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?