sj och hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 421
Sv: sj och hund

Då har jag lärt mig något nytt idag ;) Nu brukar min ligga rätt skönt på golvet med, stor filt som viks flera gånger, men det är ju så mycket roligare att få vara med på sätet :)

Fast det stämmer inte, man måste köpa en ungdomsbiljett, vet inte exakt pris men de ligger nog över 100:-

*kl*
Självklart har man filt med sig till hunden om den sitter på sätet! Nån gång när jag haft mycket packning och inte fått plats med det så duger jackan lika bra. Dock kan jag tycka att SJ´s djurvagnar skulle vara lite större med extra benutrymme så hunden (eller annat djur) får plats. De senaste gånger jag åkt nu när det vart kaos och proppfulla tåg har det varit väldigt trångt. Bokar alltid plats vid bord om det finns, men sitter det folk vid alla fyra platser och nån kanske har en väska på golvet också ja då blir det trångt för vovven, även om han bara är medelstor! Såna gånger hade jag lätt bokat en ungdomsbiljett för honom men det kan man ju inte veta.

Ungdomsbiljett kostar inga 100 kr. Snarare ett helt gäng hundrakronor. Det är samma pris som student oftast, och då snackar vi 3-600 kr beroende på tåg, om man inte bokar i supergod tid. Däremot finns det ju inget som säger att man inte kan boka en barnbiljett och sedan råkade barnet inte åka med. Då finns det ju ett tomt säte där. Fast jag har inte vågat vara så ful ännu, trots att jag skulle behöva vara det. Det är trångt med två hundar.

Nää, skrev över 100.
Ahaa, det är så de menade! Vilken fuling! :) Vet inte om jag pallar göra så... :) Men gött hade det vart!

Haha! Nej som sagt, jag klarar inte riktigt av att göra det. Men det hade varit rejält skönt.

Förresten, är det någon som vet.. När man åker intercity-tåg, åker man i en sån där liten hundkupé då där inga andra springer? Eller är det som på x2000 att det är en del av en vanlig vagn så att säga? För på x2000 är det ju ett himla spring eftersom hundvagnen är granne med bistron, i MITTEN på tåget. :devil: Har bara åkt intercity-tåg en sträcka mellan Göteborg och Örebro och då fick vi sitta i lugn och ro i en liten egen kupé. Men det kanske bara var en lyckoträff?

Jag åker på samma sträcka, Göteborg-Stockholm, och har då alltid fått sitta i vanlig vagn. Faan egen kupé, det lät ju störtskönt! Kanske jag som haft otur bara! :) (Tror dock det var du som hade tur eftersom jag åker rätt ofta).

Typiskt, man kunde ju hoppats. Jag åker alltid x2000, mest för att bara tre timmar känns olidligt långt när man är åksjuk och måste hålla koll på hundarna och så där. Men den gången till Örebro så var det som en liten kupé med 6 sittplatser och lite extrautrymme på ena sidan, helt perfekt! Hade det varit fler så blir det ju rätt trångt ändå men man slipper ju å andra sidan akta tassar som sticker ut eller t.o.m ställa sin hund upp för att nån inte vågar gå förbi osv. Då hade jag kunnat ligga och må illa i fem timmar i lugn och ro, och tjänat några hundralappar. :D Men näe, tror jag håller mig till x2000 då istället. ;)

X40-tåg? Aldrig hört talas om! :) Vilken sträcka går de?

*delvis kl*
Tror det är de tågen som går i typ Mälardalen.

Det är spännande att åka tåg till utställningar. Sist när jag åkte x2000 till Göteborg var vi 16 hundar i hundvagnen. Låg hundar både här och där, även på borden! Och där jag satt, vid ett bord var vi 4 personer med totalt 7 hundar som inte kände varandra. Men det gick, och alla hundar var som vanligt lugna och snälla.
Men det är helt idiotiskt att man har djurvagnen vid bistron, den borde vara först eller sist för att minimera spring. Kan inte vara roligt för en hundrädd att gå igenom. Känns inte som om SJ tänkt till här...

Aha, inte undra på att jag aldrig hört talats om dem då, inte i "min" ända av landet! :)

Oj jisses! Då är det tur man har snälla hundar! Faktiskt idiotisk placering av vagnen, tänk om nån super-allergisk ska till bistron då? Inte roligt det heller! Nää, de borde verkligen se över både placering av vagnarna och utrymmet i dem!

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
217
Senast: geting
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 606
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka