självhushållning-någon?

T.Alsterfeldt

Trådstartare
Är ni intresserade av det o hur lever ni?

jag har ju i och med gård stor amöjligheter at göra som jag vill,och jag har under flera år mått sämre o sämre när jag handlat kött i affären bla.

Min syster o jag har nu kommit överrens om att vi skall ha får bla,och jag letar fortfarand eefter bra nötkött.
vi har tur som har lanthandel med prisbelönt gårdslskatad limousine,men priserna är därefter.
har allvarligt funderat på köttkaniner,men dte hänger på at jag vil verkligen att de skall ha -stora-ytor att röra sig på inna slakt,ingen liten futtig bur.

Köper ju lamm gm en kompis ibland,o skal utöka mitt odlande i år.

vill ockås fiska mer.

Kommer snart ha möjlighet till jakt,ffa fågel.

en bra sid ajag gillar är alternativ.nu
 
Sv: självhushållning-någon?

Vi har haft egen nötkreatur men slutade nu när vi fick barn för att minska på strul faktorerna, lite för långt till barnvakt och massa andra djur pluss annat som kan bli kaos. Så vi har uppehåll i köttdjursinnehavet. :D
Men dels är frysen full och sen har vi ju vänner som har välmående nötter.
I somras blev det bara lite potatis, men annars brukar det vara rätt hyffsat även på egenodlade grönsaksfronten.

Det enda som vi är usla på är fisk, tyvärr för det är ju otroligt gott.


Men ja vi föredrar helt klart eget kött, jag var vegetarian i bra många år innan jag blev ihop med sambon. En av orsakerna till att jag började äta kött igen var just att det var eget kött som man visste vad det kom ifrån och hur dom haft det.
Tyvärr var det ju en djupt puckad EU förhandlare som ställde till det så att det inte längre är till låtet att få nödslaktaren att komma hem och slakta hemma, för att sedan tamed sig och stycka och göra allt sådant jobb inne på slakteriet. Det var toppen när det gick- noll stress för djuren.
 
Sv: självhushållning-någon?

jag trodde jag var den enda alternativnördaren här!

skönt att höra attd et finsn fler!

EU reglerna har ju inet alltd berämjat djusrkyddet i mina ögon på det sättet som du nämner.

Jag har ju inte realiserat det hela än,men har levt så innan,och vill gärna tillbaka om det är praktikst möjligt.

vilket det ju är,resurserna har jag ju.
letar bla gotlandskaniner just nu o lär mig mer om kaninskötsel på en mer seriös grund.

odlingen skall ta lite ny fart i år med mer grönsaker o rotfrukter.

har tur som har kunnigt folk i detta i närheten.
 
Sv: självhushållning-någon?

Jag har en långsiktig plan och har knappt börjat. Grönsaker odlas liksom potatis. Bär plockas och fryses in. Ägg köper jag av mina föräldrar men tanken är att vi åter ska ha egna höns. Fiska har jag gjort en del förr men det ska bli mer. Älgkött och rådjurskött hamnar i frysen med jämna mellanrum också föredrar dock älg :)
 
Sv: självhushållning-någon?

Köper nästan aldrig kött i affären. Griskött köper vi av kompisar som slaktar sen kör vi iväg det till en styckare. Älg och rådjur brukar "karlarna" här hemma se till att det finns i frysen. Har också möjlighet att köpa nöt av sambons chef. Får har vi själva haft tidigare men gav bort hela flocken nu till en granne. Han har dock lovat att hålla oss med lammkött i några år. Sonen gillar att fiska så någon gädda blir det ibland och har vi tur så kan även öring och regnbåge nappa.
Potatis odlas också men det gick åt pipan förra året så det köper jag.
 
Sv: självhushållning-någon?

Mitt mål i livet är att kunna bli rätt självförsörjande. Vill ha mina egna kor på gården och mina egna får, som slaktas på gården och äts på gården. Jag vill kunna äta egenodlade grönsaker och kunna ge hästarna det de behöver från egna vallar. Jag vill även kunna sy och sticka mina egna kläder. Att hitta nån som kan jaga lite vilt och fågel åt mig på mina marker och att hitta nån att köpa potatis av (nån som odlar i närheten). Jag vill ha behov av att köpa så lite som möjligt ut butik.

Under tiden får jag just nu nöja mig med att baka mitt eget bröd, köpa kött när bekanta slaktar/jagar och sticka det jag hittills kan.
 
Sv: självhushållning-någon?

jag är grymt avundsjuk på ditt viltkött!
det är en av de saker jag har svårt at få tag på,fastän vi bor på landet.

Har fått avskrap o ben osv till hundarna ngt år,men d evile inet ha ,de finsmakarna!

hittad ebilligt NZ lamm idag,44 kr /kg så det fick komme med hem,även om transporten varit lång.

vi har ju ett jättebra mejeri nästgårds som gör ekologisk mjöl,lågpastöriserad i "påse" o det -märks skillnad-på smaken!

Jag fortsätter o botansiera bland kanininfo,funderar på vilken stackars assistent som kan tänka sig vara med vid slakten..

jag har ju john seymours böcker o de ärovärderliga förmig,bla är stallgrindaran byggda efter en ritning där.
 
Sv: självhushållning-någon?

Jag fortsätter o botansiera bland kanininfo,funderar på vilken stackars assistent som kan tänka sig vara med vid slakten..

Jag odlade årets alla grönsaker under några år, med alldeles för manuella metoder. Det var rätt tidsödande, men kändes lite coolt. Ingen på landet tror att en tjej från stan kan klara av något sådant. Jag har jordkällare på landet, annars funkar det inte.

De åren var alltså maten i hög grad baserad på grönsaker och rotfrukter, framförallt rotfrukter, och bönor som jag odlat själv. Odlade även örtkryddor för hela årsbehovet, delvis torkade delvis frysta.

Spannmål har jag aldrig odlat, och jag har inte haft djur (för att äta upp dem).

Inför den här sommaren planerar jag ett mycket småskaligt odlande, men funderar på att komplettera med några myskänder som kan äta upp :devil::devil::devil:sniglarna, och sen kan jag äta upp myskänderna i höst.:idea:

Men för ett tag sedan fanns det en tråd om att slakta fjäderfä på hemmaplan, och det gjorde mig en anings betänksam, faktiskt. Egentligen är jag nog lite blödig.
 
Sv: självhushållning-någon?

Vi jobbar på det.

Vi har skaffat får och kommer i år att skaffa kalv, gris samt höns för självhushållning, alltså inga mängder!

Min sambo gillar att odla och fixa så kryddor och en del grönsaker tar han hand om. Det är också han som slaktar och styckar (det vill jag inte vara med om... men jag är glad att han vill:love:)

Sedan får vi lite fint viltkött från dom som jagar på våra marker :love:


Från fåren får jag också fina paddar att ha under westernsadeln! :banana:


Vi jobbar på det iallafall! :)
 
Sv: självhushållning-någon?

Vi har får och myskänder som vi slaktar. Sedan brukar vi köpa en gris lagom till jul (styckad och klar). I höstas blev det inte ngt kött alls av olika anledningar så denna vinter har vi köpt kött i affären. Det märks att man har blivit bortskämd med eget kött!!
Men kanske lite att tänka på för den som ska börja med detta. det är inte helt lätt att vänja sig vid att föda upp djur till slakt. Lammen slaktar vi själva och sedan lämnar vi dem till styckning. Jag tycker fortfarande efter många år att det är obehagligt att vara med. Inte att flå dem men just själva dödandet. Myskänderna har vi slutat att slakta själva. Det är ett elände som är bättre för ngn med bättre utrustning än vad vi har. De är dessutom otroliga på att föröka sig så det blir några stycken.
Kaniner skulle jag aldrig komma på tanken att föda upp för slakt. Jag är kanske tramsig men jag tycker att så mkt jobb för så lite utdelning. Men det kan bero på att jag har svårt för själva slakten.
Ja detta var lite om baksidan med att leva självförsörjande. annars är det trevligt med alla små djur och frysen full med kött.
 
Sv: självhushållning-någon?

Håller med!

Jag har ju lyxen av att leva med en man som sköter slaktandet så jag slipper vara med.... annars hade det inte gått tror jag, tyvärr. Jag klarar helt enkelt inte av det.
Han styckar ju även själv vilket gör att det blir en mycket enklare procedur än för många andra...
 
Sv: självhushållning-någon?

Dom stora kaninraserna ger rejält m kött så det är definitivt värt mödan. Vi hade någon belgisk jättekorsning när jag var liten som pappa födde upp några stycken kullar på - ekonomiskt sett kan det väl inte bli bättre, gräs o lite havre o ingen slaktavgift.
Gott vitt kött är det också.
Men jag är sjåpig m dödandet och gubben likaså så det ska vi inte ge oss på.

På jobbet hade vi kalkon - också prisvärt men gu sig bevare vilka dumma djur, våra blev dock så stora innan slakt så damerna i köket klagade - dom gick inte in i ugnen.

Vi har gjort några försök m självhushållning av det mesta odlingsvärda men det har tagit min käre man några år att lära sig att ta i lagom så det blir skött, rensa är han inte så intresserad av nämligen och det är inte lönt jag säger något - han måste få göra sina egna misstag.
Nu efter tio år så är vi på rätt spår, odlingslådor ska byggas, inköp av bra jordfräs och ordentligt förarbete.
 
Sv: självhushållning-någon?

jag är grymt avundsjuk på ditt viltkött!
det är en av de saker jag har svårt at få tag på,fastän vi bor på landet.
!

Du skulle ha mina grannar jag brukar få vildsvin, hjort och rådjur gratis! Ibland vildand och fasan.

Jag är jätteglad för det eftersom det köttet verkligen är fint!

/KT
 
Sv: självhushållning-någon?

Ok det låter ju som om det vore värt besväret med kaninerna. Men våra barn hade kaniner (dvärgkaniner) när de var små. För mig är en kanin ett gulligt litet djur så.......
 
Sv: självhushållning-någon?

förmig är en kanin underbart gulligt djur som man skal ha på ett bra sätt,hantera väl så mankans låden bra i huvudet sedan=bra kött.
 
Sv: självhushållning-någon?

Är mjölkproducent och är självförsörjande på kött och mjölk. Min förhoppning är att konsumenterna ska se vikten i att handla närproducerat, för att öka inblick i djurhållning, gynna arbetstillfällen samt värna om det öppna landskapet där man bor och miljön.

Men att ha en mycket god djurhållning kostar och någonstans måste man få in dessa pengar. Tyvärr så är det ju så att konsumenterna vill att djuren ska ha det bästa av världar men är själva inte alltid villiga att betala den merkostnad som är, något som är tråkigt.

Kicki :)
 
Sv: självhushållning-någon?

precis-och häri ligger just problemet.

Om vi väljer att inte betala för vår närproducerad emat så kommer vi snart nte att ha valfriheten kvar,då blir dte "billigare" att ta in från andra länder o där har vi inte samam insyn i djurhållningen o slakten tex.

kan också tycka at man bord eläg aner mer krut på att göra reklam för sin naärproducerad emat mer proffessionellt-det r ibalnd svårt att hittavilka som producerar.

fick leta som sjutton på nätet,trots att jag visste om några redan..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp