Självdestruktiv tax?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 979
G

Graendal

Vår tax har den tråkiga ovanan att tugga sönder sina tassar då och då. Oftast bara lite, men senaste året har det hänt någon gång att hon inte kan stödja på den tuggade tassen.

Vad kan det bero på? Vår teori är att hon gör så när hon är rastlös. Normalt springer hon många mil om dagen, är nästan alltid lös ute, jagar en del, osv. Men vissa dagar, som idag, så har hon tvingats vara med min mamma på jobbet hela dagen, och nu hoppar hon på tre ben. :( Kan det vara nån slags stressgrej? Vad kan man göra åt det då, tror ni?

Sv: Självdestruktiv tax?

Jag har sett en del hundar göra liknande saker i brist på stimulans. Oftast är det inte den fysiska stimulansen som saknas, utan den mentala. Min egen hund hade under en period fullt upp med att slicka sina tassar i det oändliga, men när jag gav henne mer psykisk träning slutade hon helt!
Bra träning för huvuden är:
- Klickerträning (eftersom hunden själv måste ta reda på vad som ska göras)
- Godisletning i högt gräs (där hunden inte med blotta ögat kan SE godiset)
- Nyinlärning (kräver betydligt mer av hundens psyke att lära in nya saker än att repetera gamla)
Hoppas det löser sig!

Ah, ja det låter ju vettigt. Och det stämmer, vi har tränat mycket mindre såna saker med henne än med vår andra hund.

Men liksom, hon är tax. :p Kommer kallad men ej strax, för född till slav är ingen tax - heter det ju. Man får alltid blänga på henne för att hon ens ska lägga sig på kommando, hon har aldrig varit speciellt villig att lära sig sådana saker. Några tips?

Är alltid lös ute, jagar en del????

Ska vi tolka det som att hunden roar sig själv med att jaga utan uppsikt?

Är alltid lös ute, jagar en del????

Ska vi tolka det som att hunden roar sig själv med att jaga utan uppsikt?
Nej, det ska ni absolut inte göra.

(Förutom en och annan svängom med grannens katt, men det är en annan historia. ;))

Jag skulle i första hand ta reda på om det finns någon fysisk orsak till beteendet.
Att slicka på tassarna är ju ett mycket vanligt symptom på allergi, oftast mot foder. Skulle oxå kunna bero på ohyra eller obalans i mage/tarm.

Skönt att höra.
Det lät liksom som en hund som för att roa sig själv letade upp lite att rasta sig med.
Ang tuggproblemet så har jag inget vettigt att tillföra utöver det som redan skrivits.

Jag skulle i första hand ta reda på om det finns någon fysisk orsak till beteendet.
Att slicka på tassarna är ju ett mycket vanligt symptom på allergi, oftast mot foder. Skulle oxå kunna bero på ohyra eller obalans i mage/tarm.
Vi var hos veterinären för ungefär ett år sen, som skrev ut antibiotika (mest utifallatt), men den använde vi aldrig. Nån direkt diagnos tror jag inte det blev.

Det där med allergi är nog värt att kolla upp, dock. I perioder slickar labben också onödigt mycket på tassarna.. hm.

Vi hade en tax (slump eller?) som höll på så. Började nog som en fix ide när han hade tråkigt. fick ett antal antibiotikakurer. blev bara sämre.
Hamnade sedan hos en vettig veterinär som verkligen kollade upp det.
Visade sig att han hade svamp mellan tassarna,
fick nåt han skulle ha som fotbad. (han hade dåliga levervärden kunde därför inte få "svampmedicin" invärtes)

edit:
Vi har i dagsläget en hund (också tax ???) som gärna slickar på allt. golvet, hundkompisen, soffan eller sig själv, detta gör hon efter hon har löpt med sken dräktighet som följd.

Senast ändrad:

Får hon jaga och rejält med motion ska det ju inte vara ngn stimulansgrej. Möjligen skulle ni kanske kunna spåra ´med henne lite oftare? Jag tror hursomhelst att det är någon form av svampinfektion i tassarna. Det syns inte så förskräckligt mycket mer än att pälsen runt svampen blir lite röd/brun...och på mörka hundar syns det knappt. Prova att pudra henne med pevaryl och om det inte funkar så finns det ett schampo som man ska bada tassarna i på recept. "Malaseb" heter det kostar runt 200 spänn.
Sistnämna har verkligen hjälpt min westie (och förra tax) som fick lite svampiga tassar då och då 8fast jag tvättade mest taxens tassar för att han blev avundsjuk om inte han fick också annars:o)

Westien som förut låg och tuggade sina tassar har inte rört dom på evigheter.

Kom på en till grej. Om det inte är svamp utan bara en grej den gör för att den är uttråkad kan pepparmyntolja fungera att stänka på tassarna.

Ah, ja det låter ju vettigt. Och det stämmer, vi har tränat mycket mindre såna saker med henne än med vår andra hund.

Men liksom, hon är tax. :p Kommer kallad men ej strax, för född till slav är ingen tax - heter det ju. Man får alltid blänga på henne för att hon ens ska lägga sig på kommando, hon har aldrig varit speciellt villig att lära sig sådana saker. Några tips?

Torkad blodpudding brukar få hundar säga nej till! =P

Så gör min hund när han har svamp mellan tassarna slickar intensivt och gnager.

Enkelt att åtgärda -

Rengör med fungoral mjällschamp (min vette sa att man skulle spä ut det så att vattnet är ljust rosa) pudra sen på pevarylpuder. Allt finns att köpa på apoteket.

Inte helt ovanligt att hundar får svamp särskilt som det regnar en hel del just nu :(

Javan

man kan se att det är som irriterat mellan trampdynorna när de har svamp rosa/rött

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.