Sjävutnämnda experter och gammal kunskap (Utbruten från Sommarföräldrar 2018 del 2)

Nej tyvärr inte. Barn (vi pratar här om bebisar) opererades utan bedövning in på 80-talet.

När mitt ena barn föddes -90 rekommenderades fortfarande amning var fjärde timme av många inom vården medans andra inom vården rekommenderade fri amning. (Jag valde att lyssna på mitt barn.) När andra barnet föddes -92 (22 månader efter första) var styrandet över amningen helt borta och fri amning förespråkades.

Usch då. Ja min främsta källa är att det gjordes på min mor på 60-talet.
 
Förövrigt, mammor (för det är framförallt mammor som utsätts) har i alla tider fått höra att de gör fel och borde göra som den de talar med gjorde. Jag tror att det hör till sakens natur men att viljan att hjälpa och ge tips och råd blir fel. Jag själv är mycket försiktig med att ge råd och ger jag råd så är det för att de efterfrågas och jag säger inte "gör såhär" utan frågar om de har provat det eller detta när någon säger att de har ett problem. Jag skiljer inte på frågor runt bebisar från frågor i övriga livet på det viset. Det som fungerar/fungerade för mig behöver inte alls fungera för andra men jag berättar vid förfrågan hur jag gjorde/gör eller om jag tror att det eller detta kan hjälpa/lösa problemet.

Senast jag gav en småbarnsmamma ett råd var det ett tips jag läst om på buke :) Det fungerade till allas stora glädje :)
Jag håller med. Det finns så mycket åsikter och "goda råd", ofta mer eller mindre motstridiga, så det är omöjligt att göra alla "nöjda". För att inte tala om onödigt.

Jag har tack och lov inte så många som prackar på mig sånt. Berättar, visst, men är öppna för både nya råd och hur vi vill göra.
 
Det är verkligen fruktansvärt. Jag började luska i det när jag läste mina egna journaler och reagerade på att inget narkos/bedövningsmedel fanns inskrivet utan enbart muskelavslappnande och efter en del luskande fick jag klart för mig att det var så bebisar opererades in på 80-talet. De (jag) fick muskelavslappnande medel så de inte kunde röra sig också utfördes operationen. Även öppen hjärtkirurgi....

När mitt första barn föddes -90 pågick en forskningsstudie på det sjukhuset om just smärtlindring på nyfödda. Man jämförde helt enkelt harmonin (blodtryck, puls, skrik) hos de som fick respektive inte fick smärtlindring för sådant som ansågs göra ont på vuxna. Typ axlar som varit ur, stora fostersvulster och liknande. Inte ens då var det alltså självklart att nyfödda självklart kände smärta.

Nej det är svårt att hänga med och jag frågar hellre än att trampa i klaveret. Rekommendationer ändras och det som var rätt förr är fel nu. Bara en sådan sak som ris som förr ansågs som milt, snällt och bra, nu vet vi att det innehåller höga halter arsenik.

Haha jag minns :D:love: Nu är min äldsta "bara" 28 men jag minns och vid tillfällen som varit lika eller så minns jag detaljer som om det hade hänt för fem minuter sedan :) Jag tror att det är väldigt olika hur och vad man minns.
Fast narkos användes väl på barn? t ex eter.
 
Det är verkligen fruktansvärt. Jag började luska i det när jag läste mina egna journaler och reagerade på att inget narkos/bedövningsmedel fanns inskrivet utan enbart muskelavslappnande och efter en del luskande fick jag klart för mig att det var så bebisar opererades in på 80-talet. De (jag) fick muskelavslappnande medel så de inte kunde röra sig också utfördes operationen. Även öppen hjärtkirurgi....

Har du någon källa där man kan läsa om det där?
 
Javisst precis så var det när jag fick barni början av 90-talet- Jag satt med både cigg och papiljoter och tittade på svartvit TV- Jovars. Tror dagens mammor alltså att 50-talet inträffade när de själva var små - typ på 80-90-talet, dom som är så pålästa och vet allt så himla bra... :confused:O_o

Faktum är att på 80-90 talet så var det fri amning som gällde. Så svärmödrar/mödrar behöver inte vara helt stenårders eller borta när det gäller att ta hand om barn.
*delvis knapplån* Jag är född 1969 och min mamma fick rådet att amma fritt.
Kanske hade hon en sällsynt modern BVC-kontakt, men det är alltså snart 50 år sen...

—————————-
Känner igen det där dock, det var ett jäääävla tjatande på vissa om amning var 4e timme, speciellt med vårt andra barn som hade en del magproblem, skrek och var orolig.

En gång blev jag helt galen på en kvinna som kom och började prata om ”på min tid så....” mitt i när jag satt och försökte amma i lugn och ro vid en tillställning. Jag sa med mycket skarp röst ”men nu är det såhär att jag FÖLJER INTE råd från 1960 kallt - jag följer de råd som gäller NU och har friammat vårt äldre barn, vilket gick alldeles utmärkt!”.

Jag kunde bli galen på dessa välmenande råd....
 
Även om internet inte fanns då, så borde det finnas information om det i dag eftersom det är så uppseendeväckande. Jag tänkte att du hade sådan info.
Nej tyvärr. Det är en av de sakerna jag varit tvungen att släppa för min egen sinnesro så jag har inte läst något mer om det sedan.
 
Har du någon källa där man kan läsa om det där?

Här har du en ingång om du vill läsa mer:
https://lakemedelsverket.se/upload/...halso_och_sjukvard_bakgrundsdokumentation.pdf

Kände inte till det och vet inte om det är något jag vill läsa om med tanke på hur makabert det låter. Har bara googlat snabbt, men detta är i alla fall en seriös ingång till ämnet om du eller någon annan vill hitta källor för att läsa mer om underbehandling av smärta hos barn.
 
Här har du en ingång om du vill läsa mer:
https://lakemedelsverket.se/upload/...halso_och_sjukvard_bakgrundsdokumentation.pdf

Kände inte till det och vet inte om det är något jag vill läsa om med tanke på hur makabert det låter. Har bara googlat snabbt, men detta är i alla fall en seriös ingång till ämnet om du eller någon annan vill hitta källor för att läsa mer om underbehandling av smärta hos barn.
Tack! 47 sidor, så långt tar jag mig dock inte men bra hittat.

Det jag undrade över var om så svåra operationer som öppen hjärt utfördes utan bedövning så sent som på 80-talet. Hittade ingen vederhäftig källa vid en snabbgoogling. Började läsa din länk och i början skriver man att 30 års forskning motsäger vad man tidigare trott. Det är det närmaste jag kommer.

(Jag är egentligen mer intresserad av källkritik än sakfrågan, det var därför jag reagerade på den där uppseendeväckande uppgiften)
 
Tack! 47 sidor, så långt tar jag mig dock inte men bra hittat.

Det jag undrade över var om så svåra operationer som öppen hjärt utfördes utan bedövning så sent som på 80-talet. Hittade ingen vederhäftig källa vid en snabbgoogling. Började läsa din länk och i början skriver man att 30 års forskning motsäger vad man tidigare trott. Det är det närmaste jag kommer.

(Jag är egentligen mer intresserad av källkritik än sakfrågan, det var därför jag reagerade på den där uppseendeväckande uppgiften)

Min snabbgoogling säger

As recently as the 1980s it was common practice for babies to be given neuromuscular blocks but no pain relief medication during surgery [1]. In 2014 a review of neonatal pain management practice in intensive care highlighted that although such infants experience an average of 11 painful procedures per day 60% of babies do not receive any kind of pain medication [2].

http://www.ox.ac.uk/news/2015-04-21-babies-feel-pain-adults#
 
Jag som fick barn i början av -70talet hade ju 4 timmar som regel. Men min man som kom från en annan kultur tyckte att man ger när barnet skriker om mer. Så det blev 3-timmars amning och lugn och ro. Jag hade inga världsmästare i min närhet heller så det gick bra.
 
Tack! 47 sidor, så långt tar jag mig dock inte men bra hittat.

Det jag undrade över var om så svåra operationer som öppen hjärt utfördes utan bedövning så sent som på 80-talet. Hittade ingen vederhäftig källa vid en snabbgoogling. Började läsa din länk och i början skriver man att 30 års forskning motsäger vad man tidigare trott. Det är det närmaste jag kommer.

(Jag är egentligen mer intresserad av källkritik än sakfrågan, det var därför jag reagerade på den där uppseendeväckande uppgiften)

Ja det är referenserna jag syftar på, publikationen är bara ingången.

Jag förstår vad du är ute efter. Just påståendet om hjärtkirurgi på 80-talet kan jag inte vidimera.
 
Inspirerad av den här tråden har jag idag ögnat igenom ”Barnets omvårdnad”, tryckt 1977. Några snabba intryck:

- mer såhär-är-det-(för-alla)-ton än i motsvarande material idag
- oväntat mycket bilder på pappor!
- väldigt tidig matintroduktion, börja med fruktjuicer vid 2 månaders ålder...
- man stannar på BB i sju dagar - ”kontakten [kan] fördjupas om mamman får ha barnet hos sig tillräckligt mycket och inte bara vid amningarna” och det kan vara svårt för nyblivna pappor att sätta sig in i sin nya roll ”särskilt om de under första veckan bara fått se sitt barn korta stunder genom en glasruta”
- ingen uttrycklig rekommendation om smningsfrekvens, å ena sidan nämns att det är efterfrågan som styr tillgången - å andra sidan sägs att bebisar brukar bli hungriga var fjärde timme och nattmålen ryker snabbt...
- detaljerade beskrivningar av vad man t ex ska ha för kläder till barnet
- bärsele nämns!
- om förhållningssättet till nyfödda överlag:

93F6168F-1C31-43B1-B137-3E00FF3BA90F.jpeg
 
Blev nyfiken och frågade mamma ang. det här med amning. Det rådet hon fick var amning var 3-4e h. Detta var alltså nästan på dagen 21 år sedan, 1997. Så det rådet verkar ha levt kvar i hyfsat "modern" tid. Nu funkade visserligen aldrig någonsin amningen för henne, men det är väl en annan femma...
 
Blev nyfiken och frågade mamma ang. det här med amning. Det rådet hon fick var amning var 3-4e h. Detta var alltså nästan på dagen 21 år sedan, 1997. Så det rådet verkar ha levt kvar i hyfsat "modern" tid. Nu funkade visserligen aldrig någonsin amningen för henne, men det är väl en annan femma...

Kanske inte. Timer-styrd amning istället för på signal kan göra så att det inte fungerar alls, det blir för få tillfällen så mjölken sinar pga låg efterfrågan.

Amning är ofta mer arbete än vad man kan tro.
 
Kanske inte. Timer-styrd amning istället för på signal kan göra så att det inte fungerar alls, det blir för få tillfällen så mjölken sinar pga låg efterfrågan.

Amning är ofta mer arbete än vad man kan tro.

Håller med, och jag har nyligen pratat med fyra mammor som fått barn på 80- och 90-talet (har en liten bebis på 5 v nu så alla berättar allt om sina förlossningar och amningar nu :D ) som berättat att de blivit rekommenderade amning var fjärde timme och det intressanta är att tre av dem i nästa andetag berättat att de haft dåligt med mjölk och att amningen inte fungerat så bra. Med det man vet nu med att barn t.ex. vill amma mer intensivt när de vill öka på mjölkproduktionen, låter det ju rätt logiskt att amning som styrs efter klockan troligen kommer funka väldigt dåligt.
 
Det är verkligen fruktansvärt. Jag började luska i det när jag läste mina egna journaler och reagerade på att inget narkos/bedövningsmedel fanns inskrivet utan enbart muskelavslappnande och efter en del luskande fick jag klart för mig att det var så bebisar opererades in på 80-talet. De (jag) fick muskelavslappnande medel så de inte kunde röra sig också utfördes operationen. Även öppen hjärtkirurgi....

När mitt första barn föddes -90 pågick en forskningsstudie på det sjukhuset om just smärtlindring på nyfödda. Man jämförde helt enkelt harmonin (blodtryck, puls, skrik) hos de som fick respektive inte fick smärtlindring för sådant som ansågs göra ont på vuxna. Typ axlar som varit ur, stora fostersvulster och liknande. Inte ens då var det alltså självklart att nyfödda självklart kände smärta.

Nej det är svårt att hänga med och jag frågar hellre än att trampa i klaveret. Rekommendationer ändras och det som var rätt förr är fel nu. Bara en sådan sak som ris som förr ansågs som milt, snällt och bra, nu vet vi att det innehåller höga halter arsenik.

Haha jag minns :D:love: Nu är min äldsta "bara" 28 men jag minns och vid tillfällen som varit lika eller så minns jag detaljer som om det hade hänt för fem minuter sedan :) Jag tror att det är väldigt olika hur och vad man minns.

Visst minns vissa mer och andra mindre. Minnen har ju även en tendens att friskas upp när man hamnar i en snarlik situation. :)

Men något som kan störa mig är när äldre generationer får det att låta så enkelt att ha småbarn. Vissa barn är enklare än andra, men det är även så att hjärnan har en tendens att sortera bort det dåliga i minnen och på så sätt försköna händelser. Därav nostalgi och att många människor har känslan av att det var bättre förr. En hel del verkar sakna den insikten. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 335
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
22
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp