Bukefalos 28 år!

Sjuk eller bara dumheter?

EmelieK

Trådstartare
Min hund äter gräs men kräks inte. Hon är pigg och glad och verkar absolut inte sjuk. Varför äter hon då gräs? Hon har även börjat stoppa grus och sten i munnen.. Orala komplex, fix ide´eller sjuk?
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Hej

Vad har du för hund?
Min hund (en staffe) äter gräs precis hela tiden överallt och det är inte ovanligt att han har sten i munnen. Han kräks aldrig.

Jag vet inte varför de gör så men jag tror inte det är något fel på dem och det är nog ganska vanligt iaf bland staffarna.
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Mina hundar äter gräs i massor och de kräks inte. En veterinär sa till mig att vissa hundar har behov av gräs, det blir som deras sallad till maten!

Stenar är ju värre om de äter. Jag har sagt ett tydligt Nej till mina om dom tagit sten och nu är det inte alls lika intressant. Det brukar bli bättre när de blivit lite äldre (min yngsta är 14 månader och är inte alls lika intresserad av stenar nu som hon var förra sommaren).
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

En veterinär sa till mig att vissa hundar har behov av gräs, det blir som deras sallad till maten!

Jo, vi har fått lära oss att gräs även kan vara positivt för hundar. Visst, precis som oss människor kan de inte tillgodose någon näring av det (eller en försumbar mängd) men det har en del positiva anspeglingar ändå, precis som hos oss mäniskor.
Bättre blodgenomströmning till tarmarna, samt att de "nyttiga" mikroorganismerna som finns tar upp näringen och konkurrerar där med patogena tarmbakterier. Na och vatten resorption ökar också. Finns fler positiva grejer!
Visst, en hund kan inte leva på gräs, men det kan ge en del bra saker ändå.
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Winston: Ja, det är en staffe! :o

Självklart får hon inte äta sten å grus, säger "Nej" och gör automatisk spott och fräs ljud.. :smirk:

Tack för era svar! :bow: :bow: Nu känner jag mig lugn igen!
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Min hund har nippe på att äta kirskål, vi har massor av det i trägåden och det går hon runt och tuggar på.
Ibland så spyr hon av det men oftast så äter hon det utan att det kommer upp!


Katter äter ju gräs för att rensa magen och det kanske är det samma för hundar?!
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Min staffe käkar oxå gräs men spyr inte för det.
Brukar säga att han är sveriges dyraste kanin.
Så du kan nog vara lugn!
Stenar och grus är väl mindre bra att hunden tuggar på.
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Gräs är nog ok som alla har sagt, men sten bör du se upp med.
Uppfödaren t min husky hade 2 st som han fick ta bort pga av stenätning. De var i samma hundgård, och började äta sten. De opererades en gång, och alla stenar togs ut, men sedan fortsatte de, och när de blev dåliga igen avlivade han dem.
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Någon veterinär sa till mig en gång att om en hund äter mycket sten kan man misstänka "halsfluss" dvs infektion i halsmandlarna på en hund men det är ett "long-shot" behöver ju inte vara så i det här fallet! Min hund äter gräs i perioder och verkar bara må bra av det. Tror inte du behöver oroa dig!
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

här är en till med gräsklippare. den ena spyr ibland, den andra aldrig. och får de chansen kan de beta i timmar. det otrevliga inträffar först dagen efter, när de ska skita...
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

här är en till med gräsklippare. den ena spyr ibland, den andra aldrig. och får de chansen kan de beta i timmar. det otrevliga inträffar först dagen efter, när de ska skita...

...och man måste hitta löv så man kan draaaa ut grässtråna :D
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

mina hundar käkar gräs för att det är såååå gott! Det är ju katter som käkar gräs för att spy hårbollar inte hundar vad jag vet iall fall.
 
Sv: Sjuk eller bara dumheter?

Min hund äter också gräs utan att behöva kräkas :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 823
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Badger
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 638
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp