Bukefalos 28 år!

Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Varför har de inte anmält det till miljö och hälsa? Det hjälper ju ingen att "åka förbi i flera månader och titta". Då är det bättre att ringa varje gång man åkte förbi och inget har hänt...

Som det ser ut i tidningen tycker jag bonden gjorde rätt.

Det är inte så lätt heller.
Vi hade kor här som inte har mått bra på flera år, folk har ringt kommunen massvis med gånger men de skickas bara fram och tillbaka mellan olika instanser för att sluta i ingenting.
Nu tog de sista tag i det och fick tag på en tidning som blev intresserade och skrev om det och DÅ blev polis och myndigheter plötsligt intresserade de också... :smirk:
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Ptja, jag säjer då det, idioter. Säkert såna där riktiga "hästfjortisar", ursäkta uttrycket.
Men jag tycker som alla andra, BÄTTRE traktorskopa än att tvinga djuret att gå!
Och så länge den inte ådrog sig några skador eller psykiska men efter traktorfärden så kan han inte fällas för nåt. Plus att hästen säkerligen inte hade legat kvar där om den inte ville.

Folk utnyttjar verkligen det där med djurskyddslagar, anmäler folk hit och dit för alla möjliga konstiga saker. Tror det var nån i forumet hästvård som blivit anmäld av nån människa som tyckte hennes hästar var vanvårdade, hon fick besök av inspektörer som konstaterade att hästen hölls under mycket goda förhållanden och var i bra kondition i övrigt.
Hur är folk skapta? :mad:
Dessutom kan såna här onödiga anmälanden leda till att polisen slutar ta det på allvar, och kanske inte agerar dom gånger då det verkligen är illa. :mad:
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

detta kan ju hända på en förmiddag, men du kanske inte har någon erfarenhet utav fång och det ska du vara glad för i såfall.
:bow: som hjälpte sin häst så fort han kunde.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Många gamla kobönder har mer erfarenhet av häst än många hästägare tyvärr.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Jag tycker att det är skrämande att vad man än gör som hästägare idag så är det fel.

Precis som han själv säger är det vanligt att man tar sjuka kor från hagen i skopa för att undvika att de blir sämre bla. Han gjorde det bästa av situationen, han är bonde och har, precis som Maléne ovan säger, säkerligen betydligt större hästkännedom än många av oss "ridtjejer" har.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Eftersom bara någon av oss påstår sig känna till bakgrunden kan vi övriga inte uttala oss om det.
Om du har din häst på bete, är du där och ser till den hela tiden då? Har jag en bit bort till mitt bete är jag där morgon och kväll, ibland mindre om någon som delar bete ska ut. Vem säger att bonden hade varit ut och sett till sina djur just den dagen? Det kan gå fort mellan att vara frisk och sjuk, mycket händer på kort tid!
Han hade kanske själv tagit initiativet att köra iväg ponnyn nä han själv hade sett den?

Det som står i tidningen är allt vi vet, resten är bara spekulationer.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Det råkar vara så att jag vet vem den här bonden är och det gör dom flesta i trakten som bor där. Han är inte känd för att ta hand om sina djur och i den här hästens fall var det så att "töserna" helt enkelt hade fått nog av att köra förbi varje dag och se denna lilla häst tyna bort och faktiskt lida av sina "fångkänningar". Bonden vägrade ge hästen hjälp till en början men gav efter när dom hotade med polis. Jag känner också dessa "töser" personligen och vet att dom inte överdriver i detta fall. Jag kan ju givetvis inte avslöja alla detaljer om fallet här eftersom det blivit polissak, men vet att dom under ett par månaders tid haft koll på denna lilla ponny som även gått helt ensam utan hästsällskap under magra förhållanden. I det här fallet var det helt riktigt att agera. Denna bonde är nämligen anmäld för diverse övertramp sedan tidigare när det gäller djur. All fakta på bordet innan man häver ur sig vad som helst tack! Hästtöser är ganska bra trots allt!!!:mad:

Utan att ha en aning om vilka dessa personer är så var min magkänsla.....Bonde som tycker det är trams att ringa till veterinär, det kostar en massa pengar.....Jag KAN och jag VET för jag har varit bonde hela livet.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

detta kan ju hända på en förmiddag, men du kanske inte har någon erfarenhet utav fång och det ska du vara glad för i såfall.
:bow: som hjälpte sin häst så fort han kunde.

Jodå jag vet min ponny har haft fång.
Men tjejerna hade hotat polisanmäla. Först då agerade han.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Utan att ha en aning om vilka dessa personer är så var min magkänsla.....Bonde som tycker det är trams att ringa till veterinär, det kostar en massa pengar.....Jag KAN och jag VET för jag har varit bonde hela livet.

Bonngården jag jobbar på ringer minsann vet. så fort det behövs! Bönder bryr sig faktiskt om sina djur!!!
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Jo men det stog inte att dom hade sett den ha fång flera dagar eller hur?
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Varför har de inte anmält det till miljö och hälsa? Det hjälper ju ingen att "åka förbi i flera månader och titta". Då är det bättre att ringa varje gång man åkte förbi och inget har hänt...

Som det ser ut i tidningen tycker jag bonden gjorde rätt.

Så sant! :bow:

Kicki :)
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Jag blir j...t trött på kobönder med hästar som tror de har kunskap, och låter en fånghäst gå på kraftigt bete.
Det går ju bra med korna....

Ehhhh, exakt vad menar du med det? Så du menar att vi som har hästar och är bönder bara går runt och inbillar oss att vi kan något!? Du var inte lite nedlåtande du.

Kicki
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Eftersom bara någon av oss påstår sig känna till bakgrunden kan vi övriga inte uttala oss om det.
Om du har din häst på bete, är du där och ser till den hela tiden då? Har jag en bit bort till mitt bete är jag där morgon och kväll, ibland mindre om någon som delar bete ska ut. Vem säger att bonden hade varit ut och sett till sina djur just den dagen? Det kan gå fort mellan att vara frisk och sjuk, mycket händer på kort tid!
Han hade kanske själv tagit initiativet att köra iväg ponnyn nä han själv hade sett den?

Det som står i tidningen är allt vi vet, resten är bara spekulationer.

:bow::bow:

Kicki :)
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Bonngården jag jobbar på ringer minsann vet. så fort det behövs! Bönder bryr sig faktiskt om sina djur!!!


:bow: Ja det gör vi verkligen! Har varit mjölkbonde i 20 år och har 70 kor samt rekrytering. Givetvis så ringer man vet. till sina djur när dom är sjuka. Både för att man bryr sig om djuret och för att det är ingen som helst lönsamhet i att inte göra det.

Kicki :)
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Vi tar ofta djur i skopan om dom av någon anledning inte klarar av att gå. Och det är ju så här, precis som många skriver, för en utomstående ser det värre ut än det är. Våra referensramar är så olika. Det var ju mycket humanare at ta hästen i en skopa än att låta den gå själv.

Känner folk som undrar hur jag "kallblodigt" kan skjuta ett skadat djur med slaktmask! Där ser man skillnaden.....jag ser det inte som kallblodigt utan som en handling av kärlek och respekt för djuret.

Kicki :)
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Utan att ha en aning om vilka dessa personer är så var min magkänsla.....Bonde som tycker det är trams att ringa till veterinär, det kostar en massa pengar.....Jag KAN och jag VET för jag har varit bonde hela livet.[/

Jo det finns ju många som tror att man resonerar så, vilket är helt fel!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Jo men det stog inte att dom hade sett den ha fång flera dagar eller hur?

Kanske, jag vet inget om den här bonnen men jag blir irriterad när det görs generella slutsatser där alla dras över en kam som att alla bönder vanvårdar sina djur...! Därför påpekade att vi på jordbruket där jag jobbar ringer vet. så fort det behövs.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Bönder är ju som alla andra människor: olika!

Jag har många vänner som är djurbönder. Jag har aldrig varit med om mer djurälskande människor än de. De besitter kunskap, vårdar sina djur, på allra bästa sätt, har bra kontakter med veterinärer och ser alltid till att djuren kommer i första hand. Jag skulle med varm hand lämna mina djur (och har också gjort ibland när det behövs) till dem!

Sedan finns det ju såklart bönder som inte ser djuren på samma sätt. Men det gör det verkligen inom hästvärlden också.....
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Ehhhh, exakt vad menar du med det? Så du menar att vi som har hästar och är bönder bara går runt och inbillar oss att vi kan något!? Du var inte lite nedlåtande du.

Kicki

Jag drar inte alla över en kam, men inläggen i början kändes som de var skrivna av sådana bönder, som tycker att en massa småtjejer springer och anmäler bagateller.
Tyvärr har jag sett allt för många i den kategorin bönder.
Har en nordis/fjording gående hemma på gården, och har haft häst i alla tider. Så de behöver inte förkovra sig i nya kunskaper.
Har vid flertalet tillfällen hört yttranden som gräs gör ingen häst sjuk, det har de ätit i alla tider.
Eksem är bara påhitt, att hästar som går med eksemtäcken pga lata bortskämda småtjejer som inte vill att hästen ska bli lortig.
Var in på din hemsida Kicki och du såg inte ut att tillhöra den kategorin bönder.
Positivt att se att även tjurarna ( stutarna) får gå ute på naturbeten, och inte stå instängda på liten yta för att gödas.
 
Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Utan att ha en aning om vilka dessa personer är så var min magkänsla.....Bonde som tycker det är trams att ringa till veterinär, det kostar en massa pengar.....Jag KAN och jag VET för jag har varit bonde hela livet.[/

Jo det finns ju många som tror att man resonerar så, vilket är helt fel!

Kicki :)

Tyvärr så har jag mött en hel del sådana. Så det är inget jag tror.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kungsbacka åtalas nu för djurplågeri, då han under flera år haft en äldre häst som varit svårt sjuk i fång och lidit av...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På väg till djursjukhuset med en sjuk häst i lastbilen fastnade hästägaren och hans lastbil på fartkamerans bild i något för hög...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar som blir sjuka eller skadade på kvällar och helger kan få vänta länge på veterinär trots att Sveriges alla djurägare ska ha...
Svar
1
· Visningar
394
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare åtalas för djurplågeri sedan hon misstänks ha vanvårdat djuren. Veterinär sägs inte ha kontaktats när djur varit sjuka. ...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp