Sjuk varje sommar, vad kan det vara?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 233
Sv: Sjuk varje sommar, vad kan det vara?

exakt, en skogsmulle gör ju inte så mycket om det är lite krasslig ett tag, men det är värre med en tävlingsmaskin som springer in pengar.

Vi har inte gett hohnom nåt hös. sen mars-april, men han blev inte sjuk förrän juni - juli. Kan de ha samband då?
Har innan inte förstått vissa fördomar mot travet. Men den meningen gjorde att jag förstod..

Otroligt trist och tyvärr får annat travfolk betala..

exakt, en skogsmulle gör ju inte så mycket om det är lite krasslig ett tag, men det är värre med en tävlingsmaskin som springer in pengar.

Vi har inte gett hohnom nåt hös. sen mars-april, men han blev inte sjuk förrän juni - juli. Kan de ha samband då?

Maskin var ordet.

Det är därför jag tycker det är så oändligt tråkigt med trav.
För jag tycker verkligen om djur.

Däremot håller jag på med motorsport, och önskar att fler kom på att det är ett alternativ till att utnyttja djur som om de vore maskiner.

Alla levande varelser behöver ganska lång återhämtning mellan ansträngande perioder. Och sker inte det blir de kroniskt sjuka.
Och inom travvärlden finns inte mycket mannamån. Prestera eller dö.

Bättre med motorcyklar. Dem spolar man av mellan loppen och ställer in i garaget. Pajar den totalt köper man en ny. Utan att liv går till spillo.

Snälla! Gör nu inte den här tråden till en "alla-travmänniskor-är-dumma-i-huvudet-och-behandlar-sina-hästar-som-maskiner"-tråd. Att en uttrycker sig korkat betyder inte att alla är såna eller att verkligheten ser ut så.
Även travmänniskor vet att hästar är djur och vill man tjäna pengar så ska man INTE ge sig in i travsporten. Det är inte många % av travarna som springer pengar åt ägarna, de som är hyggliga försörjer kanske sitt uppehälle men inte mer.

Att många väljer att skicka sina pensionerade travare till himlen har sina skäl, ett av dem är att de ska slippa hamna hos nån okunnig "ridhästmänniska" (obs, ironi) som inte klarar av att ha häst.
Travarna är inte alltid fysiskt lämpade att bli ridhästar och många ggr är det svårt att hitta någon som inte har så höga krav på hästens ridbarhet men ändå klarar av att hantera/rida en häst som står så högt i blod som travarna gör. Att de dessutom ligger lågt i pris gör att de gärna blir "leksaker" åt okunniga människor. Därför kan det i vissa (många) fall vara bättre att låta hästen vandra vidare.

Uttalandet om "tävlingsmaskin som springer in pengar" säger allt om en enskild människas syn på sin häst och har INGENTING med travsporten som sådan att göra!

lång återhämtning ja , har läst att efter ett lopp behöver en travhäst (säkerligen även hopp- dressyr - fälttävlan- galopphästar också) två till tre veckors återhämtan.
Vår häst är alltså 5 år gammal och har startat 30 gånger. Det är INTE mycket.

jag menade inte så att det är en maskin som vi bara ha för att springa in pengar, jag skrev så för att det verkar vara den allmänna åsikten här på buke. (obs jag menar inte att alla tycker så).
Vi tar mycket väl hand om våra hästar, vi föder upp dem själva jag kan lova att de inte är maskiner. som sagt, jag uttryckte mig korkat, men det var inte mina egna åsikter jag framförde.

De som lämnar sina hästar i träning hos en proffstränare betalar mycket/månad för att ha sin häst där, de vill ju givetvis att de ska springa in pengar till stallet/ägaren.

Vi har våra hästar som hobby, vi tycker det är roligt att åka 20 mil enkel resa, även om hästen galopperar ut sig.
Självklart är det roligt om hästen springer in lite pengar. det tycker nog alla. Men det är inte det som är drivande.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Wildrose, Meningen ovan, gör att jag sparkar bakut mot fenomenet häst= maskin.
Att inte även en travhäst skulle kunna få vara krasslig, och återhämta sig den tid det tar efter hårda och långa tävlingsperioder på travbanan.
Jag har aldrig sagt att travmänniskor är dumma i huvudet. Betänk det.
I såfall skulle jag själv var dum i huvudet, eftersom jag en gång i tiden sysslat med trav, men tröttnat av skäl som jag redan angivit.
Men att travsporten är extremt pengainriktat, och som jag upplever det mer än många andra hästsporter, är väl välkänt.
Och jag upplevde ofta att hästen som djur inte var i focus i förhållande till de ekonomiska aspekterna lika mycket som i andra sporter.
Annars skulle väl ingen spela på trav.

Men ok, jag förstår din synpunkt, att inte göra om det här till någon travsportsdiskussion. Men jag kunde inte hålla mig. Vissa saker ligger och pyr sedan långt tillbaka i tiden. (sorry)

Vi får väl försöka hålla oss till ämnet from nu.

Att många väljer att skicka sina pensionerade travare till himlen har sina skäl, ett av dem är att de ska slippa hamna hos nån okunnig "ridhästmänniska" (obs, ironi) som inte klarar av att ha häst.
Att de dessutom ligger lågt i pris gör att de gärna blir "leksaker" åt okunniga människor.

Jag vill egentligen inte heller göra detta till en jobbig diskussion. Men jag vill ändå berätta min inställning utifrån de erfarenheter jag har. Jag har inte själv hållt på med travhästar och kan inte någonting om det. Men jag har en sådan häst som det står om i det jag citerar. Han skickades inte till himlen när han togs ur travet vilket skedde efter några få starter. Han såldes billigt till någon och vandrade sedan vidare. Vi råkade ramla över honom för ungefär tolv år sedan och tog hand om honom. Då hade han inte fått ordentligt med mat på länge och mådde inte bra. Vi lyckades få ordning på honom och har använt honom som förhäst när vi har ridit ut på våra unghästar. Det har varit en trevlig häst som är van vid det mesta och väl hanterad från början. Han går fortfarande kvar i hagen här hemma men är nu pensionerad från ridning. jag har även träffat på många andra travhästar som har sålts billigt. En del av dem har fått det bra - andra inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har rökt i 15 år! :nailbiting: Vissa perioder mer och vissa mindre. Jag har på dessa år rökt upp ca 200.000kr. Det är 1/3 av vad... 2
Svar
35
· Visningar
2 736
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
5 117
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka