Bukefalos 28 år!

Sjukdoms statistik

KopparbergsEmme

Trådstartare
Var hittar man bra statistik? Kollar runt på försäkringsbolag just nu.. Tänkte även kolla in kennelklubben.

Är lite intresserad av att skapa en "studiecirkel" som handlar om renras-blandras och då enbart gå på hälsostatistik. Tanken är att inte propagera för eller emot nått, utan bara bli upplyst om hur det är...och jag tycker inte att man hör att schäfern skulle va totalt sönder avlad ( ? ) och att blandraser är friskare än renras är något argument om man ska ta detta till en mer studerande nivå....

Hjälp?
 
Sv: Sjukdoms statistik

Hur har du tänkt dig att gå tillväga?
Klumpa ihop alla renraser i en grupp o alla blandisar i en annan?
Försäkringsbolagen skiljer nog inte på sjukdoms o skade ersättningar, dessutom är mången blandis oförsäkrad.

mvh
 
Sv: Sjukdoms statistik

Egentligen är jag nog mest inne på info utan att verka negativ.

Raserna måste delas isär så gott det går (utan att ha med alla 300). Det jag vill peka på att även om man köper en blandis kanske man ska vara medveten om föräldrarnas hälsostatus och hur de raserna blandningen blir har för vanliga sjukdomar.

Prata om aktiveringsnivå, här hemma är många korsningar mellan väldigt aktiva hundar, sedan förstår de inte varför hunden är jobbig fast änd e gått en 30 min promenad 2 ggr om dagen + att den är på gården lite.

Tanken är även att det skall funka även om man äger renras, just med aktivering och att man kollar på sjukdomar. Allting ligger fortfarande i mitt huvud, och jag försöker vända och vrida på det så de ska bli och stämma. Tanken väcktes pga detta och för att jag tyvärr ser mer understimulerade blandningar än renraser. Sedan tycker jag inte balndras ägare är sämre, finns så många bra som inte tar plats och får en irriterad. Dessutom finns det många trevliga blandraser. Men på nått sätt vill jag utbena skillnaden på ren och blandis, aktivering av sin hund och olika sjukdomar...
 
Sv: Sjukdoms statistik

om du tänkt ta med alla raser kommer du nog bli besviken för statistiken kommer visa att blandraserna ÄR friskare. det finns så många riktigt sjukliga raser att de "drar ner" snittet för renraserna. statistik är dock så mycket mer än siffror (vet inte hur mycket statistik du har läst), det viktigaste är hur resultaten tolkas. t ex vilka felkällor finns det, är undersökningen gjord på ett pålitligt sätt, kan man göra om undersökningen på en annan ort/annat land och få samma resultat?

ska du skapa en studiecirkel så borde du lägga fokus på hur man använder rasdata. det är ett mycket användbart verktyg som enbart är tillgängligt för renraser.
 
Sv: Sjukdoms statistik

Jag är inne en del på SKKs avelsdata för privat intresse och skall man gå igenom nått liknande skall man givetvis titta igenom det noga och bli insatt mer.

Men även här är det intressant. Som du säger vissa raser är så sjuka så de drar ner medel på renrasigt. Detta är också något disskuterbart, varför har vissa raser blivit så "sjuka" somd e blivit...

Ämnet är givetvis stort. Det jag främst känner är att de borde upplysas (utan att hacka på) vissa begränsningar med blandras, även tas upp raser som har väldigt mycket sjukdomar. Generellt gå igenom HD röntgen osv..
 
Sv: Sjukdoms statistik

om du tänkt ta med alla raser kommer du nog bli besviken för statistiken kommer visa att blandraserna ÄR friskare.
Intressant, du är den förste som påstår att det finns statistik i frågan, då kan du ju oxå länka eller referera till den statistiken.
När du ändå är i farten så kan du ju nämna ev felkällor.
 
Sv: Sjukdoms statistik

Det finns ett nytt lagförslag på gång i USA, "Dog Purchaser Protection Act"

Där står en text jag fastnade för, för i och med att vi fått doldafelslagen så tycks många valpköpare ha missat den lilla del av verkligheten:)

Some genetic diseases run in breeds as they do in some human families. Mixed breeds suffer from the same array of maladies as purebreds, but
they do so in a less predictable manner. Nonetheless, the degree of variation that makes dogs infinitely more complex than a machine also renders them absolutely impossible to unequivocally guarantee. As such, there is some degree of risk that must be recognized and knowingly undertaken in the purchase or adoption of a pet.
The good news is that the degree of predictability found in purebreds allows conscientious breeders to perform health screening tests on potential breeding stock and identify carriers before using them in their breeding programs. This enables responsible breeders to reduce the incidence of certain genetic diseases in their puppies and in their breeds.
For diseases with simple modes of inheritance, genetic testing allows breeders to totally eliminate some diseases. In some breeds, responsible breeders routinely x-ray their stock before allowing them to breed. Others screen potential breeding stock for heart or eye diseases and other
disorders that are sometimes found in their breed.

The bad news is that no screening test yet exists for many diseases and for some, the mode of inheritance is so complicated, the tests that have been developed are not very useful in predicting outcomes for individual progeny. The inheritance of diseases such as hip dysplasia is so complex
that, in many breeds, even the most conscientious breeders will find its total elimination virtually impossible. Hip dysplasia occurs in large and rapidly growing breeds and mixes; even when the parents showed no outward or clinical signs of the disorder, it can still crop up.

With new genetic findings and the improvement of screening tests and selection methods, the number of affected offspring can be greatly reduced; but similar to human medical progress, animal husbandry is not
a perfect science and total elimination is not always possible.
 
Sv: Sjukdoms statistik

och sen översätter nån smidig buke-fantast det där till svenska så man slipper fatta bara hälften...
 
Sv: Sjukdoms statistik

Vissa genetiska sjukdomar finns i alla raser, precis som de gör i vissa människors familjer/släkten.
Blandraser lider av samma spektrum av sjukdomar som renraser, men de gör det på ett mindre förutsägbart sätt.

Graden av variation som gör hundar så oändligt mycket mer komplex än en maskin gör det absolut omöjligt att få någon form av garanti i aveln. Det är en risk som måste erkännas/accepteras och medvetet tas med i beräkningen vid inköp av hunden som sällskapsdjur.

Den goda nyheten är att graden av förutsägbarhet i renraser kan samvetsgranna uppfödare använda sig av för att utföra hälsotester på sitt potentiella avelsbestånd och identifiera bärare innan dessa används i avel.

Detta gör att ansvarsfulla uppfödare kan minska förekomsten av vissa genetiska sjukdomar hos sina uppfödda valpar och inom sin/sina raser.

För sjukdomar som kan gentestas innebär detta att uppfödarna helt kan eliminera vissa sjukdomar, som ex. i vissa raser, där uppfödare rutinmässigt röntgenundersöker/dna-testar sina avelsdjur innan man avlar på dem och då i kombination med icke bärare/fria.

Andra undersökningar hittar potential avelshundar där man genom tester för hjärt-eller ögonsjukdomar och andra störningar kan utesluta bärare, som ibland förekommer i linjerna.

De dåliga nyheterna är att det ännu inte finns dna-tester för alla sjukdomar och för vissa sjukdomar är arvsgången så pass komplicerad att de prov som har utvecklats är inte särskilt användbara vid bedömning av resultaten för enskilda avkomma.

Arvsgången för ex. HD är så komplex i många raser att även de mest samvetsgranna uppfödare kan få det i sin uppfödning. HD uppkommer främst i stora och snabbt växande raser och blandningar. Även om föräldrarna är friröntgade kan det fortfarande avkommorna drabbas.

Med nya genetiska rön, förbättrade screeningtester och urvalsmetoder, så kan antalet drabbade valpar minskas, men precis som inom det mänskliga släktets medicinska framsteg, så är djuravel inte en perfekt vetenskap och det är inte alltid möjligt att avla bort en defekt/sjukdom.

Lite kvickt översatt till begriplig svenska :)
 
Sv: Sjukdoms statistik

jag vet inte om det finns någon statistik, och det har jag inte heller påstått. däremot är det fullt möjligt att skapa statistik om man får in tillräcklig mängd data.

problemet med alla renraser är att de är så inavlade, det fanns för ett tag sedan en länk till ett BBC program där detta förklarades närmare och tog upp rasen cavalier king charles spaniel som exempel på en extremt sjuklig ras samt mops, där alla nu levande mopsar i storbritannien är mycket nära släkt med varandra. all blandrasavel blir en form av utavel vilket är bra ur sjukdomssynpunkt. blandraser löper mindre risk att drabbas av rasbundna defekter. dock finns det defekter som är mer knutna till typ än ras, och dessa blir man inte av med hipp som happ.

det finns en miljon andra anledningar till att man inte bör avla lite hit och dit med blandraser, men de tar jag inte upp här. TS tar upp exemplet med sjukdomar, och hos hund har vi tyvärr en del sjukdomar som beror på ras-/inavel.
 
Sv: Sjukdoms statistik

Jag vet inte om jag tycker att det är speciellt mycket inavel på raser som i snitt har ca 2% inavelsgrad... :grin:
 
Sv: Sjukdoms statistik

om du tänkt ta med alla raser kommer du nog bli besviken för statistiken kommer visa att blandraserna ÄR friskare. det finns så många riktigt sjukliga raser att de "drar ner" snittet för renraserna. statistik är dock så mycket mer än siffror (vet inte hur mycket statistik du har läst), det viktigaste är hur resultaten tolkas. t ex vilka felkällor finns det, är undersökningen gjord på ett pålitligt sätt, kan man göra om undersökningen på en annan ort/annat land och få samma resultat?

ska du skapa en studiecirkel så borde du lägga fokus på hur man använder rasdata. det är ett mycket användbart verktyg som enbart är tillgängligt för renraser.

Ja det kanske jag blir, beror ju på vad jag förväntar mig? dock så vill jag ha fakta för något om jag skall prata om det i större utsträckning.

Sedan skrev jag kanske lite klantigt i början, men under trådens gång tycker jag de kanske har kommit fram lite mer vad jag skulle vilja med en sådan här studie. Även om man köper blandis så är det ju bra om så många som möjligt blir insatta i vad hunden kan tänkas bli. En del verkar inte förstå att en korsning mellan schäfer och labbe är en ganska pigg hund och jag tycker det mest är hunden som får lida av det...
 
Sv: Sjukdoms statistik

om du tänkt ta med alla raser kommer du nog bli besviken för statistiken kommer visa att blandraserna ÄR friskare. det finns så många riktigt sjukliga raser att de "drar ner" snittet för renraserna.

Nja, det är ju en sanning med modifikation anser jag.

Första generationens bl-raser kan (om det är "rätt" blandning) vara friskare än vissa renraser, men generellt sett så stämmer ju inte det alls. Om det gjorde det så skulle bl-raserna ligga i grupp 1 (friskaste gruppen hundar enl. f-bolagen) och inte i grupp 3 där faktiskt de flesta blandraser ligger.. En del större tyngre bl-raser ligger även i grupp 4-5 med dito renraser, men inga blandraser finns i grupp 1 och 2.
 
Sv: Sjukdoms statistik

För ett antal år sedan var jag på föreläsning om HD.
Och där fick vi veta att den ”ras” som hade utan jämförelse mest HD-fel var blandras!
Inte så konstigt faktiskt!

Blandraser rutin röntgas inte som rashundar, uran de röntgas när det är problem med bennen och då är det självklart större risk att det är HD.

Sedan är ju det så att många av blandraserna inte har röntgade föräldrar, även om det ingår raser som har mycket HD.
Och självklart gäller det allt annat också!
AD, ögon, knän osv och inte minst mentaltester som är ett krav i många raser, sådana krav finns ju inte på blandras!

Vad många inte förstår, det är att hundar blir inte friskare för att de är blandras, har till och med hört en sån ”tokig” åsikt att två HD-sjuka hundar av olika raser skulle få HD fria valpar, bara för att de inte var av samma ras
Tog ett tag att förklara att så är liksom inte fallet…
 
Sv: Sjukdoms statistik

*KL*

Bara av egen nyfikenhet, för jag har just slösat bort en massa tid på avelsdata... :D Men finns det ens någon liknande statistik på blandraser? Alltså, kollar man upp sjukdomar på samma förebyggande sätt som ändå många gör på renraser? För hundar kan väl gå omkring med fel utan att det märks? Och om den statistik som finns bara är när dom väl hamnat hos veterinären för att något är fel, då borde den väl vara tämligen oanvändbar? Man vet väl inte ens hur många blandraser det finns där ute om dom inte är registrerade någonstans? Då kan man ju inte heller veta någon vidare jämförbar statistik? Eller är jag helt ute och snurrar kanske. :p
 
Sv: Sjukdoms statistik

Du är inte alls fel ute och det är därför det blir så fel så fort man säger att blandraser är friskare än renraser. Det finns inget som visar det om blandraser samtidigt som det står väldigt detaljerat om många av våra renraser.
 
Sv: Sjukdoms statistik

Att påstå att alla renraser är sjukt inavlade med ett hårt vinklat BBC program som referens är väl en vinkling som inte tillför debatten någonting öht, många raser har, som påpekats under 2 % inavelsgrad o är inte i behov av utavel.
I ditt förra inlägg, som jag svarade på skrev du uttryckligen att sådan statistik visade att blandraser var friskare, nu backar du, återigen med hänvisning till nämnda BBc program, lika vederhäftigt som att påstå att Schäfern är sönderavlad för det har man sett på "Insider".

Som Gnist redan påpekat så finns heterosiseffekten, den gäller dock enbart första generationen utav avkomma till två olika renrasiga individer, de blir i regel friskare och större, denna effekt är flitigt använd i husdjursavel.
Efter första generationen är effekten borta, o blandar du två HD belastade föräldrar med varandra så lär inte avkomman bli HD fri bara för att de är blandraser.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp