sjukersättning - hur gör man?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har kommit till insikt om, eller kanske snarare till sist accepterat, att jag nog inte kommer fixa att jobba heltid under återstoden av mitt arbetsliv. Jag har flera olika diagnoser som gemensamt gör att kroppen helt enkelt inte orkar särskilt mycket. Jag vill inte påstå att arbetsförmågan är obefintlig, men definitivt nedsatt.
Jag har varit sjukskriven "på pappret" i 2 år, varierande på heltid eller halvtid, men det är väl mest ett spel för gallerierna eftersom jag har nollad SGI och därmed inte får någon ersättning. (Jippi, typ...)
Jag tänker att det kanske börjar bli dags att fundera på om det är möjligt att få sjukersättning på t.ex halvtid. Men, frågan är hur jag ska gå tillväga för att ta mig dit? Någon här som vet?
Jag är inskriven på arbetsförmedlingen och söker deltidsjobb, utöver min just nu halvtidssjukskrivning. (prognosen att hitta nåt jobb känns "sådär...")

I vilken ände ska jag börja dra i trådarna?
Räcker det med att läkaren på vårdcentralen skriver ihop nåt intyg?
Ska jag be arbetsförmedlingen om att få göra en utredning via dem om hur stor min arbetsförmåga är?
Gå på heltid på rehab på sjukhuset (man kan få en treveckorsperiod med rehab på reumatologen, vilket finns i min planering) och låta kroppen krascha där och på så sätt få någon form av objektiv bedömning av att heltid inte funkar för mig?
Eller hur gör man?

Oavsett resultatet kommer jag ju inte jobba mer än typ halvtid, om jag hittar någon som vill anställa mig. 🙄 Men det känns som att det är värt att försöka.
 
Jag har själv sjukersättning på halvtid som godkändes i mars förra året. Jag pratade under 2018 med arbetsförmedlingen om att det inte fungerar med mina funktionsnedsättningar att jobba heltid och att jag ville söka sjukersättning på halvtid, så då börjades det med att jag fick börja arbetsträna för att se hur stor arbetsförmåga jag har. Kom upp i 4 timmar per dag. Samtidigt begärde jag in utlåtanden från läkare om mina funktionsnedsättning (skedde så att säga parallellt eftersom allt tar sin tid), hade ett möte med arbetsförmedlingen och försäkringskassan där de informerade vad som behövdes för att få igenom sjukersättning. När perioden av arbetsträningen var klar så skrev arbetsförmedlaren en sammanställning av hur det gått och vad som gjorts och liknande och så skickades allt inklusive alla läkarutlåtande + ansökan om sjukersättning på halvtid in till försäkringskassan i oktober.

Vad jag fick veta då var att jag skulle vara beredd på att ett beslut tar ca 5-6 månader, under tiden jobbade jag halvtid och fick försörjningsstöd för resten, så det var min gudomligt duktiga handläggare där som fick första besked i februari redan att beslutet var klart, att jag var beviljad sjukersättning. Svaret till mig kom i mars då min sjukersättning också kom igång.

Jag ville att läkaren på vc skulle fixa det här med intyg men hon var motstridig, så jag fick ett utlåtande av arbetsterapeutens bedömning där och så hänvisade de mig till de andra läkarna jag har så jag fick be om intyg av tex neurolog och ögonläkare. Rådet av försäkringskassan var att så mycket som möjligt som styrker att jag har de problem jag påstår jag har är bara bra.

Fick jobb där jag arbetstränade, anställning med lönebidrag och då anpassningar via arbetsförmedlingen. Har nyss jobbat ett halvår på ett annat jobb utan lönebidrag och det fungerade inte som tänkt, skulle egentligen ha lönebidrag men blev fel i processen om man säger så, men nu är ett annat på gång, med lönebidrag igen så att jag kan jobba på ett sätt som passar mig.

Hoppas du hittar något som passar dig och att det går lätt och smidigt med sjukersättningsansökan för dig!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 268
Senast: svea
·
Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: ako
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 900
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp