Sjukskriven bakåt i tiden

Du kommer oavsett behöva hjälp med att se till att de inte kommer tillbaka och att börja ett nytt jobb är jobbigt nog för fullt friska människor. Det är ett råd i all välmening eftersom jag sett alldeles för många som råkat mycket värre ut än nödvändigt för att de inte sökt hjälp i tid eller tänkt att ”en liten släng av utmattning går över av sig själv bara jag vilar lite”.
Mina symtom kommer pga min arbetsplats. Vi är tio stycken som sagt upp oss inom loppet av fyra månader, varav en är min ena chef. Det saknas 25 semestervikarier till i år. Förra året hade jag 14 dagars semester. Det är kaos. Jag ska byta både arbetsplats och yrke och vet att det kommer bli betydligt bättre på mitt nya jobb :)
 
Mina symtom kommer pga min arbetsplats. Vi är tio stycken som sagt upp oss inom loppet av fyra månader, varav en är min ena chef. Det saknas 25 semestervikarier till i år. Förra året hade jag 14 dagars semester. Det är kaos. Jag ska byta både arbetsplats och yrke och vet att det kommer bli betydligt bättre på mitt nya jobb :)
Nu har du ju en tid hos läkaren, ta den och be om ett sjukintyg. Jag har aldrig haft något problem att få intyg retroaktivt. Har fått det tre gånger och alla gånger har det varit pga utmattningssymptom.
Du ska dessutom berätta för läkaren det du skrivit här ovan, inte alls konstigt att du mår som du mår pga jobbsituationen!
Sen var det någon som skrev att du måste visa symtom hos läkaren, vilket inte stämmer direkt, i alla fall inte för min del. Jag har bara berättat om mitt mående och symtom den senaste tiden. Har exempelvis vid alla mina sjukskrivningar sovit superdåligt vilket jag berättat, men det är inget man har kunnat se på mig rent utåt.
 
Men boka en läkartid på nätet. Finns oftast tider samma dag. Och nu menar jag inte privatläkare utan på Närhälsan i din region. Supersmidigt.
För att bli sjukskriven, framför allt bakåt i tiden är det bästa att gå på ett besök, inte alla ställen går med onlinebesök.

Och, handen på hjärtat, inte alla ställen har onlinebesök ännu. ;)
 
För att bli sjukskriven, framför allt bakåt i tiden är det bästa att gå på ett besök, inte alla ställen går med onlinebesök.

Och, handen på hjärtat, inte alla ställen har onlinebesök ännu. ;)
Bättre att bli sjukskriven från imorgon än att vänta en vecka till tänker jag. Och menar du att det finns regioner utan onlineläkare? Det var knepigt. I Västra Götalands regionen är det gott om tider. Jag menar ju inte den lokala vårdcentralens läkare. Utan Närhälsan online.
 
Bättre att bli sjukskriven från imorgon än att vänta en vecka till tänker jag. Och menar du att det finns regioner utan onlineläkare? Det var knepigt. I Västra Götalands regionen är det gott om tider. Jag menar ju inte den lokala vårdcentralens läkare. Utan Närhälsan online.
Vad är närhälsan online? Man får gå till den vc man är listad på för att få en tid, om man inte ska gå till någon nätläkare och de har jag för mig, sjukskriver inte.
 
Bättre att bli sjukskriven från imorgon än att vänta en vecka till tänker jag. Och menar du att det finns regioner utan onlineläkare? Det var knepigt. I Västra Götalands regionen är det gott om tider. Jag menar ju inte den lokala vårdcentralens läkare. Utan Närhälsan online.
Online-besök behöver väl inte vara knutet till att det ska vara särskilda läkare i en särskild organisation som sköter dem? Sedan urminnes tider har man ju kunnat få både på-plats-tider och telefontider med sin läkare. Klart det går att lägga in nät-tider i samma utbud.
 
Online-besök behöver väl inte vara knutet till att det ska vara särskilda läkare i en särskild organisation som sköter dem? Sedan urminnes tider har man ju kunnat få både på-plats-tider och telefontider med sin läkare. Klart det går att lägga in nät-tider i samma utbud.
Distanskontakt via video kallas det, på särskilt "journalsystemsspråk :) (det man använder på vc i Skåne), men i alla fall för ett år sedan hade inte alla vc infört det, finns med största sannolikhet på de allra flesta ställena eftersom det är "inne" nu, men det är ens egna vc som har de tiderna och det är inte lättare att få en sådan än en telefon- eller en mottagningstid. Det är samma kö så att säga.
Vissa vc har chatt-tider osv där man kan ta upp ärenden, men inte sådant här, man blir direkt hänvisad till ett besök, chatt-tiderna (med video i vissa fall) är till för enklare saker som hudutslag osv och bemannas av sköterskor som vid behov tar dit läkaren som för dagen har den uppgiften i sitt schema, att sitta med vid behov i chatten. Vill man alltså ha ett videobesök med läkare bokas det in precis som vilken annan tid som helst.

Har inte hört talas om att det finns någon närhälsa online här dock, finns det blir jag gärna upplärd. :) Och om inte, kan man inte gå till vilken vc som helst utan blir hänvisad till vc man är listad på alternativt att lista om sig.
 
Vad är närhälsan online? Man får gå till den vc man är listad på för att få en tid, om man inte ska gå till någon nätläkare och de har jag för mig, sjukskriver inte.
I VGR heter vårdcentralerna som drivs av regionen Närhälsan följt av tex stadsdelen eller orten den ligger i. Tex Närhälsan Olskroken i Gbg ligger i stadsdelen Olskroken och Närhälsan Svenljunga ligger i Svenljunga.

Sedan finns det en app som är kopplad till Närhälsan och den heter Närhälsan online. Alltså ens vårdcentral, men online.
Hoppas att detta är begripligt ☺️
 
Då är det väl lyxigt i min region. Västra Götaland. Googla Närhälsan online så ser ni vår app. Jag har blivit sjukskriven för covid och magsjuka och något mer. Vid tre olika tillfällen.
 
I VGR heter vårdcentralerna som drivs av regionen Närhälsan följt av tex stadsdelen eller orten den ligger i. Tex Närhälsan Olskroken i Gbg ligger i stadsdelen Olskroken och Närhälsan Svenljunga ligger i Svenljunga.

Sedan finns det en app som är kopplad till Närhälsan och den heter Närhälsan online. Alltså ens vårdcentral, men online.
Hoppas att detta är begripligt ☺️
Aha, det förklarar saken! Tack :) Så man får alltså tider fortare online än på sin vc? Som ändå är samma sak som sin vc?

Antar att det är lite som Capio gissar jag, med app och onlinebesök, men man får ju inte tider fortare online än på plats dock.
 
I VGR heter vårdcentralerna som drivs av regionen Närhälsan följt av tex stadsdelen eller orten den ligger i. Tex Närhälsan Olskroken i Gbg ligger i stadsdelen Olskroken och Närhälsan Svenljunga ligger i Svenljunga.

Sedan finns det en app som är kopplad till Närhälsan och den heter Närhälsan online. Alltså ens vårdcentral, men online.
Hoppas att detta är begripligt ☺️
Men menar ni då att regionernas VC ger företräde i kön till de som gör nätbesök framför andra besök utan att ta hänsyn till behov och prioriteringar utifrån vad det är patienten söker för?
 
Aha, det förklarar saken! Tack :) Så man får alltså tider fortare online än på sin vc? Som ändå är samma sak som sin vc?

Antar att det är lite som Capio gissar jag, med app och onlinebesök, men man får ju inte tider fortare online än på plats dock.
Det finns oftast flera tider samma dag att välja på. Och många olika läkare. Jag har min vanliga vårdcentral om jag tänker boka för något som jag själv inser inte går att hantera online- vaxproppar i öronen till exempel. Och för min sköldkörtel. Men om jag behöver bli sjukskriven för feberförkylning eller magsjuka så väljer jag en läkare i appen och slipper åka någonstans.
 
Då är det väl lyxigt i min region. Västra Götaland. Googla Närhälsan online så ser ni vår app. Jag har blivit sjukskriven för covid och magsjuka och något mer. Vid tre olika tillfällen.
Inget jag har hört talas om här förutom på Capio, men även där är det samma kö som för det andra. :)
Det är ju bra att det fungerar! fast det kunde man ju nästan ana med tanke på förra veckas Uppdrag Granskning, om "bäst vård" i vilken region. De låg väl bra till har jag för mig.

Dock kan jag tänka mig att det är skillnad att sjukskriva några dagar eller en vecka för covid och magsjuka som ju var/är lite speciellt än utmattningssymptom. Det senare behöver man oftast göra ett fysiskt besök för.
 
Det finns oftast flera tider samma dag att välja på. Och många olika läkare. Jag har min vanliga vårdcentral om jag tänker boka för något som jag själv inser inte går att hantera online- vaxproppar i öronen till exempel. Och för min sköldkörtel. Men om jag behöver bli sjukskriven för feberförkylning eller magsjuka så väljer jag en läkare i appen och slipper åka någonstans.
Aha... Ok, med andra ord, inte heller som Capio då när jag nu förstår lite mer. Mer som vanliga nätläkare fast hos regionen? För att motverka bekymret med nätläkare?

Men detta är något man behöver åka någonstans för, inget man lättvindigt blir sjukskriven för som feberförkylning eller magsjuka. Det kräver ett besök, en fysisk vc.
 
I VGR heter vårdcentralerna som drivs av regionen Närhälsan följt av tex stadsdelen eller orten den ligger i. Tex Närhälsan Olskroken i Gbg ligger i stadsdelen Olskroken och Närhälsan Svenljunga ligger i Svenljunga.

Sedan finns det en app som är kopplad till Närhälsan och den heter Närhälsan online. Alltså ens vårdcentral, men online.
Hoppas att detta är begripligt ☺️
Aldrig hört talas om,kan dom hjälpa med allt tex remiss?
 
Då är det väl lyxigt i min region. Västra Götaland. Googla Närhälsan online så ser ni vår app. Jag har blivit sjukskriven för covid och magsjuka och något mer. Vid tre olika tillfällen.
Och jag googlade o kom bara till kry o dom finns inte i skaraborg tex
 
Aha, det förklarar saken! Tack :) Så man får alltså tider fortare online än på sin vc? Som ändå är samma sak som sin vc?

Antar att det är lite som Capio gissar jag, med app och onlinebesök, men man får ju inte tider fortare online än på plats dock.
Men menar ni då att regionernas VC ger företräde i kön till de som gör nätbesök framför andra besök utan att ta hänsyn till behov och prioriteringar utifrån vad det är patienten söker för?
Det vet jag faktiskt inte. Men jag antar (och hoppas!) att de prioriterar efter medicinskt behov även i appen. Jag har aldrig behövt använda mig av appen, får en tid för återbesök när jag är hos läkaren och om det uppkommit något annat så brukar det gå att klämma in.
Vet bara att appen finns för att min läkare erbjöd mig uppföljning där istället för fysiskt på mottagningen :)

Aldrig hört talas om,kan dom hjälpa med allt tex remiss?
Ingen aning. Har som sagt aldrig använt appen utan råkar bara veta om att den finns. Men någon annan kan säkert svara på om de kan hjälpa till med remisser också :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 024
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 982
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp