Sjukskrivningar under graviditeten (Utbruten från Vårföräldrar 2019)

Schleten

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Ni som är sjukskrivna till följd av graviditeten, vad är ni sjukskrivna för, rent konkret? Min barnmorska tycker att jag ska träffa en läkare och bli sjukskriven för stress/utmattning relaterat till graviditeten och bäcken-/ryggsmärtor, men jag tycker att det känns väldigt tunnt och tvivlar starkt på att det skulle gå igenom hos FK. Hur har det sett ut för er? Jag pluggar och har således inget fysiskt jobb, utan sitter (för mycket) under dagarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ni som är sjukskrivna till följd av graviditeten, vad är ni sjukskrivna för, rent konkret? Min barnmorska tycker att jag ska träffa en läkare och bli sjukskriven för stress/utmattning relaterat till graviditeten och bäcken-/ryggsmärtor, men jag tycker att det känns väldigt tunnt och tvivlar starkt på att det skulle gå igenom hos FK. Hur har det sett ut för er? Jag pluggar och har således inget fysiskt jobb, utan sitter (för mycket) under dagarna.

Foglossning, sammandragningar samt karpaltunnelsyndrom. Men då har jag också ett rörligt aktivt jobb som ofta kan vara stressigt och där jag måste vara på benen största delen av passet (sjuksköterska på sjukhus) och ja händer/armar använd också mycket.

Jag har ju varit rätt så nervös inför FK:s respons då jag hört så mycket om deras kriterier, som att foglossning bara renderar sjukskrivning om man måste hoppa på kryckor eller sitta i rullstol, sammandragningar endast om man kan påvisa att det garanterat finns risk för hotande förtidsbörd och karpaltunnelsyndrom inte alls typ. Men det har inte varit något strul alls faktiskt. :up: Jag törs inte uttala mig om dina chanser men både smärtor och definitvt stress/utmattning påverkar ju alldeles säkert din förmåga att få studierna att fungera. Träffa läkaren är ju inte fel.
 
Foglossning, sammandragningar samt karpaltunnelsyndrom. Men då har jag också ett rörligt aktivt jobb som ofta kan vara stressigt och där jag måste vara på benen största delen av passet (sjuksköterska på sjukhus) och ja händer/armar använd också mycket.

Jag har ju varit rätt så nervös inför FK:s respons då jag hört så mycket om deras kriterier, som att foglossning bara renderar sjukskrivning om man måste hoppa på kryckor eller sitta i rullstol, sammandragningar endast om man kan påvisa att det garanterat finns risk för hotande förtidsbörd och karpaltunnelsyndrom inte alls typ. Men det har inte varit något strul alls faktiskt. :up: Jag törs inte uttala mig om dina chanser men både smärtor och definitvt stress/utmattning påverkar ju alldeles säkert din förmåga att få studierna att fungera. Träffa läkaren är ju inte fel.

Jag är egentligen inte sjukskriven för min graviditet. Jag har nog haft en utmattningsdiagnos på gång rätt länge, men graviditeten blev lite av en katalysator. Den tog den extra energin som jag inte hade. Jag har ett väldigt krävande (och sjukt kul) jobb som innebär mycket resor och mycket ansvar. Hela hösten har jag snittat på 65 h/vecka. Sen har jag fått hemsk migrän under graviditeten (som jag inte har annars) och ganska smärtsamma sammandragningar, som läkaren tror är utlösta av stress.

Sjukskrivningen satt sjukt långt inne för mig. Jag ser det som ett misslyckande, vilket jag vet är helt ologiskt. Jag skulle inte tycka att det var ett misslyckande för någon annan. Jag vet att jag har tagit på mig för mycket på jobbet. Men det är svårt att säga nej när det är roligt.
 
Jag var sjukskrivning pga foglossning, från vecka 24 på halvtid och heltidssjukskriven från v 26 om jag kommer ihåg det rätt.

Smärtor i bäcken och rygg som gjorde det omöjligt att sitta på jobbet hela dagen, samt att jag inte ens tog mig till jobbet.

Var inga problem alls att få det godkänt av FK
 
Första graviditeten blev jag sjukskriven i v 25 fram till gravidpenningen började gälla. Andra graviditeten blev jag sjukskriven i v 15, samma sak då, tills gravidpenningen tog över.
Var sjukskriven på heltid pga foglossning. Var aldrig några problem med läkarna, de skrev sjukintyg till mig.
Arbetade i hemtjänsten som är ett fysiskt jobb där mycket ensamarbete förekommer. Unden mina år i hemtjänsten blev ingen kollega nekad sjukskrivning/gravidpenning men min kompis som arbetade på VC som ssk blev nekad. Så beror nog väldigt mycket på läkarens ord och arbetsuppgifter.
 
Jag var sjukskriven till och från under hela graviditeten. Första trimestern handlade det om illamående. Senare foglossning. Min läkare sa varje gång att FK inte skulle godkänna. FK godkände varje gång, hade betydligt mer strul med läkaren än FK.
 
Jag var sjukskriven på halvtid från runt v. 23-25. Minns inte exakt. Pga stress, migrän, sömnsvårigheter, tidiga symptom på havandeskapsförgiftning. 2 månader innan bf gick jag på graviditetspenning. Hade ett fysiskt tung jobb med tunga lyft och stod/gick hela dagen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
1 370
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp