Bukefalos 28 år!

Sjukvårdare på hopptävling

Vira

Trådstartare
Vad ska en sådan kunna? Vad är det normalt för bedömningar/arbetsuppgifter som ska göras? Stämmer det att sjukvårdaren formellt inte behöver ha mer utbildning än en HLR-kurs?

Jag har blivit tillfrågad om att vara sjukvårdare men är osäker på om jag har kompetensen som krävs, så det skulle vara intressant att höra från er som har erfarenhet av det :).

(Jo, jag har lite mer utbildning än ovanstående HLR-kurs, men inte direkt på nivån att jag känner att jag kan utföra en läkares fullständiga bedömningar och åtgärder.)
 
Det jag hittar i TR1 mom. 178 är det här:
Olycksfallsvård ska vara så ordnad att skadad ryttare och/eller häst snarast kommer under sakkunnig vård. Ambulans ska kunna tillkallas omgående. Om läkare inte finns tillgänglig på tävlingsplatsen hela tiden måste sjukvårdspersonal finnas.
Läkare och sjukvårdspersonal ska vara sakkunnig dvs. arbeta inom akutsjukvård eller ha aktuell utbildning för att vid en olycka ta hand om såväl lättare skador som att bistå med livsuppehållande åtgärder i avvaktan på ambulans. Sjukvårdspersonal ska vara väl utmärkt. Specifika krav för sjukvård kan finnas i respektive TR.
samt i mom. 179 det här
Vid de tävlingsarrangemang där legitimerad läkare/sjuksköterska kan knytas till tävlingsarrangemanget har denne skyldighet att utföra medicinsk undersökning efter inträffad händelse som kan nedsätta ridförmågan. Ryttare har inte rätt att undandra sig sådan undersökning och bedömning efter inträffad händelse. Samråd med överdomaren ska ske men läkaren/sjuksköterskan har rätt att meddela startförbud på medicinska grunder.
 
Tack!

Dock tycker jag att TR kunde ha varit tydligare - jag menar, vad räknas som "aktuell utbildning för att vid en olycka ta hand om såväl lättare skador som att bistå med livsuppehållande åtgärder i avvaktan på ambulans"? HLR-utbildning + en kurs i sårvård? Sjuksköterskeutbildning? Läkarutbildning?

Om man sedan tittar på Zagas länk blir det ju ännu mer rörigt. Om nu läkare och sjuksköterskor inte får ställa upp så bör det ju inte vara någon större kompetens som de kan kräva?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 100
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 779
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp