Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lägger till:Bomull på rulle
Alsolsprit
Klibblindor
Termometer
Gasbindor
Kompresser
4S hästsalva, den klassiska tjärsalvan
Sårspray
Koksaltlösning
Helosan har jag faktiskt inte använt på säkert minst 10 år...
Bomull på rulle
Alsolsprit
Klibblindor
Termometer
Gasbindor
Kompresser
4S hästsalva, den klassiska tjärsalvan
Sårspray
Koksaltlösning
Det är väl ungefär det jag använder mest och alltid har hemma.
Jag lägger till:
Brems
jodopax - outstpädd
En bra ficklampa
Sprutor (alltså inte med kanyler. De är bra till att fylla med koksaltlösning och spruta in i ett sår om det är ett sticksår eller har bildats en sårficka)
zinkpasta
sax - gärna en lätt böjd med trubbig ände.
Stetoskop
en mild flytande tvål, typ lactacyd
Sen har jag också användning för (p.g.a. mugg) Hibiscrub, salisylsyra vaselin 2% och aloe vera gel.
Om man står i ett stall med bara kallvatten att tillgå så tycker jag att det är trevligt med en liten billig vattenkokare. Då kan man blanda till så att man får ljummet vatten i en hink om man behöver tvätta något sår. Det är trevligare för hästen och blir lättare rent. Att man sen med vattenkokaren lätt kan göra sig en kopp thé efter en kall ridtur är ju ett plus =)
Klibblindor typ vetflex eller vad de nu heter och gasbindor köper man oftast billigast i storpack på närmsta klinik. Där har de även ofta bra och säkra saxar.
Sen har jag i mitt apotek även apotekets lilla bok om hästvård. Den är fantastiskt bra när man upptäcker något som man inte känner igen sedan tidigare.