Sjukvårdskit?

saaandrae

Trådstartare
Vad bör ett bra sjukvårdskit till en häst innehålla? Sårtvätt, helosan, vad mer? Vad har ni i era?

Mvh Sandra

Sv: Sjukvårdskit?

Helosan har jag faktiskt inte använt på säkert minst 10 år... ;)

Bomull på rulle
Alsolsprit
Klibblindor
Termometer
Gasbindor
Kompresser
4S hästsalva, den klassiska tjärsalvan
Sårspray
Koksaltlösning

Det är väl ungefär det jag använder mest och alltid har hemma.

Bomull på rulle
Alsolsprit
Klibblindor
Termometer
Gasbindor
Kompresser
Sårspray
Koksaltlösning
Jag lägger till:
Brems
jodopax - outstpädd
En bra ficklampa
Sprutor (alltså inte med kanyler. De är bra till att fylla med koksaltlösning och spruta in i ett sår om det är ett sticksår eller har bildats en sårficka)
zinkpasta
sax - gärna en lätt böjd med trubbig ände.
Stetoskop
en mild flytande tvål, typ lactacyd
Sen har jag också användning för (p.g.a. mugg) Hibiscrub, salisylsyra vaselin 2% och aloe vera gel.
Om man står i ett stall med bara kallvatten att tillgå så tycker jag att det är trevligt med en liten billig vattenkokare. Då kan man blanda till så att man får ljummet vatten i en hink om man behöver tvätta något sår. Det är trevligare för hästen och blir lättare rent. Att man sen med vattenkokaren lätt kan göra sig en kopp thé efter en kall ridtur är ju ett plus =)

Klibblindor typ vetflex eller vad de nu heter och gasbindor köper man oftast billigast i storpack på närmsta klinik. Där har de även ofta bra och säkra saxar.

Sen har jag i mitt apotek även apotekets lilla bok om hästvård. Den är fantastiskt bra när man upptäcker något som man inte känner igen sedan tidigare.

Helosan har jag faktiskt inte använt på säkert minst 10 år... ;)

Bomull på rulle
Alsolsprit
Klibblindor
Termometer
Gasbindor
Kompresser
Sårspray
Koksaltlösning

Det är väl ungefär det jag använder mest och alltid har hemma.

Efter Ottilias påminnelse så ser jag ju att även bremsen och plastsprutorna är självklara på min lista. ;)
Brems av tångmodell som kan fästas i grimman om man jobbar själv rekommenderas!

Har även Jodopax hemma, men använder det sällan.

Apotekets bok är jättebra att ha, och även STCs bok om hästens anatomi. Där finns bra skisser över leder, senor och muskler i benen, så att man kan se hur lednära sår sitter till, vilka senor som är inblandade och var gallorna sitter, t.ex. Den har jag använt mycket! :)
De bilderna tror jag finns att hämta på deras hemsida, om man inte får tag i boken.

Senast ändrad:

En sån brems skulle jag vilja ha! Har bara bundit fast bremsen själv med gasbinda och det kan bli lite tricksigt.

Ska kolla upp STCs bok, den verkar super!

Och sen om man inte vanligtvist använder vanliga benlindor så kan det vara bra att ha en uppsättning lindor och paddar i "vård"syfte.

Jag lägger till:
Brems
jodopax - outstpädd
En bra ficklampa
Sprutor (alltså inte med kanyler. De är bra till att fylla med koksaltlösning och spruta in i ett sår om det är ett sticksår eller har bildats en sårficka)
zinkpasta
sax - gärna en lätt böjd med trubbig ände.
Stetoskop
en mild flytande tvål, typ lactacyd
Sen har jag också användning för (p.g.a. mugg) Hibiscrub, salisylsyra vaselin 2% och aloe vera gel.
Om man står i ett stall med bara kallvatten att tillgå så tycker jag att det är trevligt med en liten billig vattenkokare. Då kan man blanda till så att man får ljummet vatten i en hink om man behöver tvätta något sår. Det är trevligare för hästen och blir lättare rent. Att man sen med vattenkokaren lätt kan göra sig en kopp thé efter en kall ridtur är ju ett plus =)

Klibblindor typ vetflex eller vad de nu heter och gasbindor köper man oftast billigast i storpack på närmsta klinik. Där har de även ofta bra och säkra saxar.

Sen har jag i mitt apotek även apotekets lilla bok om hästvård. Den är fantastiskt bra när man upptäcker något som man inte känner igen sedan tidigare.

Vad använder du zinkpastan till?

Nu har du redan fått bra svar, men jag tänkte ändå berätta vad jag har och vad jag använder det till :)

Kompresser - torka ur kladdiga ögon, tvätta sår osv.
Bomullsrulle - bandagering, sårtvätt osv.
Febertermometer
Klibblinda - bandagering
Bandage av olika slag - vanlig gasbinda, "fluffigt" bandage osv. för bandagering
Sax
Koksaltlösning i småflaskor - skölja ur ögon, småsår etc.
Alsolsprit - sårvård
Hibiscrub - tvätt av mugg
Alkogel - smörja på mugg vid behov
Aloe vera gel - också på mugg, småsår och liknande
Helosan - framförallt mina händer och läppar vid behov ;) men även om hästen har nån torr sårskorpa eller liknande
Rena handdukar - torka av efter tvätt av mugg eller annan tvättning som behöver torkas
Pannlampa - för att se ordentligt vid sårrengöring, fästingborttagning och så vidare
Lactacyd - tvätt av sår och sånt

Tror det är allt jag har och använder. Sedan finns också apotekets bok om hästvård i stallet, en brems finns också men tror aldrig den har använts.

Hej!

Jag håller på att bygga upp min förråd igen. Detta är vad jag använt de senaste 2 månaderna med halt och sårskadad häst (och alltså sånt jag insett att man behöver hemma om olyckan är framme).

*koksaltlösning- trots infektion i såret, ville varken klinikvet eller DV tvätta med nåt starkare.
*stor bomullsrulle (sån man lindar hästben med).
*sorbact- bra för sår som vätskar och har sej.
*vanliga kompresser- när såret slutat vätska.
*soffban- polyester på rulle, super att sätta fast kompresserna med så man får lugn och ro att fixa med bomull och annat.
*oelastiska gasbindor- helst vill jag aldrig se en sån igen..
*vetflex- alltid mer än man tror för dom går åt fort när dom väl behövs.
*termometer- fast den bor med borstarna för att kunna användas även när pållan är frisk.
*helosan eller nåt annat liknande att ha på termometern när man ska tempa.
*sax

Sen kan det vara bra att ha
*mild tvål för tvätt av mindre sår.
*mjukgörande kräm utan parfym för eventuell mugg
*salicylsyrevaselin mot mugg
*hibiscrub också mot mugg

*tandborste för tvätt av hålväggar. (min har en rosa:-)).

Äsch.. Jag ska slå in hela hästen i bomull istället och aldrig låta den gå ut igen. Problemet löst..

Jag har ingen brems, det funkar ändå inte särskilt bra på nuvarande häst.

/Lavinia, minns tiden när hästarna inte var skadade..

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 881
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: Angel
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka