*Gotlandsrusset*

Trådstartare
hästar ha sin egen sadel? eller kan de dela med någon annan? vad tycker ni och varför? har praktiserat i ett galoppstall där de hade samma sadlar på alla hästar :crazy:

Sv: ska alla?

det viktig är ju att sadlarna passar så om man har två hästar och en sadel ligger perfekt på båda ser jag inget fel i det

Passar sadeln så är det väl inget fel med det, har man många hästar kan det ju bli rätt dyrt om alla ska ha en egen sadel. Många ryttare har ju en sadel som dom trivs väldigt bra med och väljer därför att ha den på alla hästar.

1:a meningen håller jag med om, om den passar finns det inget fel med det.

men den 2.a meningen reagerade jag över.
"Många ryttare har ju en sadel som dom trivs väldigt bra med och väljer därför att ha den på alla hästar"

och där är det endast ryttaren som väljer och det är fel.
man kan inte lägga på sin sadel på alla hästar bara för att ryttarens trivs väldigt bra med sin sadel.

Hälst ska dom de men du vt Malin och alla dom har kanske bara 2-3 sadlar och använder dom. i VM när dom byter häst har dom ju sin egen sadel på alla hässtarna

ja galoppsadlar brukar oftast bara var uppbyggda vid manken (träningssadlarna iaf) och dom har oftast en massa paddar under så då finns det ju inga bomvidder att välja emellan. men det kanske finns galoppsadlar som är olika bomvidder på?? har aldrig hört om det men men..

Jag säger inte att jag tycker att det är bra, bara att jag vet att det är så. Själv har jag olika sadlar till nästan alla mina hästar. Det är bara dyra hoppsadeln som 2 delar.....
Såg då nyss på eurosport från olympia en häst med en sadel som bakvalvet pekade rakt upp på, måste ha varit en glipa på 2-3 dm mellan sadel och häst, där handlar det nog om vad ryttaren trivs i och inte hästen...

En galoppsadel är ju inte precis uppbyggd som en vanlig sadel men sadelproblem överlag verkar för mig nästan vara en trend bland hobbyryttare....

Jag tycker inte det är okej att ha samma sadel på flera hästar.
Anledning:
1.Hästarna bygger muskler på olika sätt hela tiden, hästarna ser inte ut likadant i kroppen
2.Sadeln "formar" sig efter hästen för att det ska passa just den hästen.

De som har flera hästar har väl oftast inte råd att köpa sadel till alla.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka