Min syster har precis sålt sin lägenhet, och köparna har nu (de fick lägenheten ca tre veckor sedan) "hittat fel" på lägenheten och vill att de ska betala för detta. Först och främst så har de klagat på flyttstädningen och vill ha ersättning (pengar) av min syster och hennes sambo då de beslutade att städa lägenheten själva istället för att kontakta min syster och hennes sambo och berätta att städfirman gjort ett slarvigt jobb. Min syster ringde då till städfirman (som har städgaranti vilket betyder att de åker tillbaka och åtgärdar en ev. miss) och de erbjöd sig att komma tillbaka, trots att köparna hade städat lägenheten själva och inte har något bevis på att städningen inte varit korrekt gjort. Sedan har de också klagat på att en lampknapp saknats (den fanns när de lämnade lägenheten) och att telejacket inte varit "rätt typ" (comhem, och jag gissar att de vill ha någon annan typ av tv/tele operatör, eller vad man kallar det). Huset de bott i är ett comhem-hus och köparna har fått tydlig information om detta i bostadsbeskrivningen.
För att summera så vill alltså köparna att min syster och hennes sambo ska betala ca. 3000 kr för att de själva behövt städa lägenheten igen, trots att de blivit erbjudna av städfirman att de åker tillbaka och städar, men tackat nej; för en lampknapp som saknats samt för byte av ett telejack - och de hotar med att dra in en advokat och stämma min syster och hennes sambo pga. detta.
Vad kan/ska min syster och hennes sambo göra? För mig låter det som utpressning då de inte är intresserade av att få sin lägenhet städad trots detta erbjudits, samt att de hittat "fel" (telejacket) som är sånt som fanns där när de köpte lägenheten (undersökningsplikt, liksom!?) och vill ha PENGAR och hotar med att anmäla/stämma dem om de inte får dessa pengar.
Tacksam för tips, råd och svar!
För att summera så vill alltså köparna att min syster och hennes sambo ska betala ca. 3000 kr för att de själva behövt städa lägenheten igen, trots att de blivit erbjudna av städfirman att de åker tillbaka och städar, men tackat nej; för en lampknapp som saknats samt för byte av ett telejack - och de hotar med att dra in en advokat och stämma min syster och hennes sambo pga. detta.
Vad kan/ska min syster och hennes sambo göra? För mig låter det som utpressning då de inte är intresserade av att få sin lägenhet städad trots detta erbjudits, samt att de hittat "fel" (telejacket) som är sånt som fanns där när de köpte lägenheten (undersökningsplikt, liksom!?) och vill ha PENGAR och hotar med att anmäla/stämma dem om de inte får dessa pengar.
Tacksam för tips, råd och svar!