Ska det se ut så?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Candlegirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 748
C

Candlegirl

Hej!

Jag fann en superfin beg Globus clic dressyrsadel.
Den skickades via post o till min förvåning är det som "skärsår" på vardera sida i putan på undersidan. Det är ca 0,5 cm på ena sidan o 1 cm på andra.
Sadeln är omstoppad enl säljaren.
Jag undrar, ser era sadlar ut såhär?
Kan man åtgärda sådant?
Ska tillägga att sadeln är 2,5 år, men inte mkt använd.
Nu klurar jag på om jag ska köpa den el ej.

Berätta gärna hur era Globussadlar är, både nya o beg, kvalitén etc.
Bilderna är tagna från mobilen, därav inte så bra. Har precis packat upp den på bilderna.
19181728.jpg

19181729.jpg

19181730.jpg

Sv: Ska det se ut så?

Jag köpte ganska nyligen en Globus Clic hopp till Vilgis (Vilgot) och jag är väldigt nöjd än så länge!
Jämn stoppning, ej sned bom, ej felsydd, bra läder, mm.

Jag hade tidigare lånat hem 3 st begagnade Prestige, 2 Golden Star(1 oanvänd) och en Rialto men jag lämnade tillbaks dem så fort som möjligt, dåligt läder mm.
Jag beställde Globusen istället= myycket bättre!!!

Min Globus har inte "skärsår", det har nog blivit av sadelmakarens grejor eller något.
Spelar det någon roll om det är rispat på undersidan då?

Senast ändrad:

Jag köpte ganska nyligen en Globus Clic hopp till Vilgis (Vilgot) och jag är väldigt nöjd än så länge!
Jämn stoppning, ej sned bom, ej felsydd, bra läder, mm.

Jag hade tidigare lånat hem 3 st begagnade Prestige, 2 Golden Star(1 oanvänd) och en Rialto men jag lämnade tillbaks dem så fort som möjligt, dåligt läder mm.
Jag beställde Globusen istället= myycket bättre!!!

Jag har en Globus clic hoppsadel till min skrutt. Tycker dom inte min har så bra kvalité, fick märken av lädren redan efter nån vecka.. :eek:
Provred i en dressyr o jag var som såld, men sätet var för litet o en till ny sadel ville jag inte kosta på:bump:

det kan inte vara hål från omstoppningen då? Min sadel är omstoppad nyligen och har "hål" efter detta. Om det inte är några större deffekter än det där och att den passar din häst så skulle jag köpt den!

det kan inte vara hål från omstoppningen då? Min sadel är omstoppad nyligen och har "hål" efter detta. Om det inte är några större deffekter än det där och att den passar din häst så skulle jag köpt den!

Det är bara "hålen" jag är bekymrad över, eftersom man ser stoppningen o man kanske förstör den ännu mer om man håller på o pillar i den??
Men brukar det bli "hål" i andra sadelmärken efter en stoppning?
Har inte fått tag i säljaren för att fråga, så svaret har jag inte.
Har mailat tillverkarn Globus för att få deras uttalande:idea:

Jag har en Globus clic hoppsadel till min skrutt. Tycker dom inte min har så bra kvalité, fick märken av lädren redan efter nån vecka.. :eek:
Provred i en dressyr o jag var som såld, men sätet var för litet o en till ny sadel ville jag inte kosta på:bump:

Det beror på att Globus har skiftande kvalite men om man är vaksam så kan man få riktigt bra saker! :)
Vad hade du för stigläder? Det spelar också roll.

Jag har en Globus Loke, inga hål i den trots omstoppning.

Däremot är lädret under all kritik, stenhårt, färgen har börjat släppa osv...

Min Globus har inte "skärsår", det har nog blivit av sadelmakarens grejor eller något.
Spelar det någon roll om det är rispat på undersidan då?

Det är väl mer så att det är hål o stoppningen traskar ut o tar sig en titt på omvärlden. Rädd att hålen blir större när man trycker in den då o då..:o

Det beror på att Globus har skiftande kvalite men om man är vaksam så kan man få riktigt bra saker! :)
Vad hade du för stigläder? Det spelar också roll.

Hade ett par läder från hööks, men konstiga sådana. De skrynklade ihop sig:eek: Köpte sen nya som är bättre. Dock har "kanttråden" nöts bort nere på kåpan av stiglädret på ena sidan:eek:

Ojdå..:eek: Känns som att jag kanske har fått ett sånt exemplar..:crazy:

Ojdå..:eek: Känns som att jag kanske har fått ett sånt exemplar..:crazy:

Jag har svaret på din fråga; det är en sadelstoppare som skurit sönder sadeln och stoppat sadeln på det sättet. Känner till åtminstone en sk. sadeldoktor ;) som gör på det förkastliga viset.
Vansinne! ...men har inget med Globus att göra.

Min Loke är mjuk och har hållit färgen i 3 år. Det verkar vara skiftande kvalitet på deras grejor.

Min Loke är mjuk och har hållit färgen i 3 år. Det verkar vara skiftande kvalitet på deras grejor.

*litet knapplån*

Nyare Globusar är sämre och oftast smalare i bomvidderna. Gillar inte alls deras nya sadlar..

Tycker dock väldigt bra om de äldre sadlarna (så pass att jag blivit kallad ÅF här på buke :cool:)

Jag har svaret på din fråga; det är en sadelstoppare som skurit sönder sadeln och stoppat sadeln på det sättet. Känner till åtminstone en sk. sadeldoktor ;) som gör på det förkastliga viset.
Vansinne! ...men har inget med Globus att göra.

Jag syftade på min hoppsadel som inte verkar ha så bra kvalité.
Och ja, verkar vara "spår" från omstoppningen..:cool: Men hur mkt drar detta ner priset eg? För det är ju logiskt sätt "trasigt":confused:
Körde iväg ett mail till Globus o hörde om det kunde gå på garantin el ngt sånt, men det gjorde det inte.. :cool:
Fick också tag på säljaren av sadeln o personen märkte av "fjunen", men inte att det var hål när denne smorde sadeln.

Jag provred den idag iaf, den känns helt ok o ligger bra, men dessa hål... :confused:

Tog några bilder idag igen, kameran e inte bra den heller.
19201443.jpg

19201445.jpg

19201444.jpg

aha, det är skillnad på nya och äldre. Då måste min höra till de äldre för jag hörde av "min" sadelmakare att de ändrat i storlekarna.

Precis sådana där hål gör en välanlitad sadelsnubbe. Han söndrar ju sadlarna!
Jag upprepar ;)- vansinne!!

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: caballus
·
Utrustning Jag vet inte vad vi ska syssla med, en sekunden känns det som att JA westernsadel får det bli! Men jag kommer alltid tillbaka till dem... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka