Ska du köpa häst?Var vaksam!!

S

susbrk

För den trevligaste kan lura dig!
Vår klubb har blivit lurade av en hästförsäljare som vi till slut fick ta till hårda åtgärder mot..
Så nu står vi med en oridbar häst som ej är värd inköpspriset o som dessuton kostar mycket pengar o fodra.

Har sett att hon säljer hästar ute på nätet, så ska du köpa häst? KRÄV att hästen har pass eller giltiga papper MED CHIP!!
Många försäljare säljer hästar utan giltiga papper, med bara veterinärintyg, många fuskar med pass, men har de bara papper, utan vare sig pass eller chip så kan den hästen vara en helt annan än vad som står på pappret.

Detta kan anses självklart men det är många försäljare som är väldigt slipade o pratar omkull köpare, som sedan tycker allt är i sin ordning.

Kräv provridning, kräv giltiga papper, kräv besiktning (ev.när du är med) Kräv pass!!!!
Man kan tyvärr i dagens samhälle inte lita på värst många...

Hoppas ni orkade läsa...lite dålig på att skriva, men vill gärna hjälpa andra mot att hamna i samma fruktansvärda situation, för detta har verkligen tagit kraft av oss alla...

Tack o hej...:bump:

Sv: Ska du köpa häst?Var vaksam!!

För den trevligaste kan lura dig!
Vår klubb har blivit lurade av en hästförsäljare som vi till slut fick ta till hårda åtgärder mot..
Så nu står vi med en oridbar häst som ej är värd inköpspriset o som dessuton kostar mycket pengar o fodra.

Har sett att hon säljer hästar ute på nätet, så ska du köpa häst? KRÄV att hästen har pass eller giltiga papper MED CHIP!!
Många försäljare säljer hästar utan giltiga papper, med bara veterinärintyg, många fuskar med pass, men har de bara papper, utan vare sig pass eller chip så kan den hästen vara en helt annan än vad som står på pappret.

Detta kan anses självklart men det är många försäljare som är väldigt slipade o pratar omkull köpare, som sedan tycker allt är i sin ordning.

Kräv provridning, kräv giltiga papper, kräv besiktning (ev.när du är med) Kräv pass!!!!
Man kan tyvärr i dagens samhälle inte lita på värst många...

Hoppas ni orkade läsa...lite dålig på att skriva, men vill gärna hjälpa andra mot att hamna i samma fruktansvärda situation, för detta har verkligen tagit kraft av oss alla...

Tack o hej...:bump:

jadu...jag bara undrar hur detta kunde hända? tyvärr är ju säljare utbildade till att "snacka omkull" kunderna...

Trodde det var självklart att man krävde papper o besiktning av en häst man ska köpa, o om man inte gör det får man skylla sig själv, tyvärr.

Dessvärre kan man inte lita på människor, synd att det ska behöva hända tråkiga saker bara.. Men du har rätt, värt att tänka på för de som inte redan gör det.

Klart man ska kräva att hästen har pass!
Alla hästar ska ha pass vid ägarbyte, detta står att läsa på Jordbruksverkets sida www.sjv.se

Din klubb, jag förmodar att det är en ridskola, har faktiskt sig själv att skylla som inte krävt pass och andra handlingar för hästen.
Tråkigt att det drabbade er, men jag förmodar att ni blivit en erfarenhet klokare.

Och din tråd är bra - det säljs fortfarande alltför många hästar utan ID-handlingar (pass) och veterinärintyg.

Immer

fick både pass och veterinärbesiktning...inte 17 hjälpte det....:cry:
finns både bra och sämre försäljera...tyvärr...men du är aldrig säker...önskar vi röntgat hela hästen....:eek:

*KL*

En häst är ett stort inköp vare sig man är privatperson eller annan verksamhet, att man får vissa sker med såsom pass etc är ingen garanti för att allt är ok. Som hästköpare måste man medverka själv genom hela köpet, en häst är inte ett paket medvurst som plockas i en disk för att sen betalas. Det är så mycket mer än så, bla kan man se det på denna kommentar.
önskar vi röntgat hela hästen....

Som köpare har man undersökningsplikten, säljaren är den som ska tala om ev uppgifter som denne känner till om hästen. Hästförsäljare kan ofta gömma sig bakom te x att de inte kände till vissa saker om hästen. Detta är mycket svårt att bevisa, eftersom det då många gånger börjar bli många människor indragna i en sådan historia och åskter samt versioner kommer att skilja sig radikalt.

Är hästen chippad med pass så kan man kolla om det är rätt häst till rätt pass, veterinära undersökningar är självklara vid ett köp samt även att köparen själv eller genom ombud är närvarande när den sker. Köparen bör ju också har provat hästen vid flera tillfällen, och i olika miljöer. Köparen bör också ha satt sig in i rasens svaga punkter, detta kan vara avgörande för vad som bör göras under en veterinärbesiktning kort sagt bör man vara lite påläst för det tilltänkta objektet. Jag tycker att man även kan begära att ett blodprov tas om en senare tvist ev uppkommer, många tvister startar nämligen med att köparen tror att hästen varit drogad under provridning samt besiktning. Detta blodprov kan då användas för att säkerhetsställa huruvida detta var sant eller ej.

Jag tycker inte att man skall vara snål under en besiktning, hellre röntga än att avstå. Visserligen en extra kostnad men å andra sidan kant det komma att kosta långt mycket mer om man avstår, det händer ibland att vissa säljare inte går med på att hästen röntgas under sådana omständigheter skulle jag dra öronen åt mig.
En häst oavsett inköpskostnaden kostar lika mycket att behandla, så en billig eller dyr häst kvittar i slutändan stannar räkningen från veterinär på samma summa oavsett prislappen från början.

Priset på hästen är inte avgörande för om detta ska bli ett lyckat köp eller inte, det är människorna bakom köpet/försäljningen som gör situationen till vad den blir. Men köparen får inte förringa sin egen insats, den är betydligt större än vad många tror.

Mycket bra svar, hoppas att alla som ska köpa häst kan det till sig.:bow:

Ja, det står ju att alla hästar ska ha pass, men långtifrån alla har det. Jag kan ju säga att jag själv inte var med vid köpetillfället, o tyckte oxå att det var dåligt att hästen inte hade pass, men som de sa så hade hästen stått hos en familj jätte länge o då inte fått pass, o fortfarande så är det så att så länge hästen har papper så behöver det inte finnas pass, men priset ska vara lägre.
Jag som alla andra på ridskolan litar på folk, o trodde aldrig att hästförsäljaren lurade så grundligt.
Vet att en annan köpte häst av denna person o hon hade då inte papper på den hästen med sig, men LOVADE att skicka dem så fort hon kunde...har gått ett halvår o inga papper, o enligt det jag hört är det vanligt att man säger så, har glömt..har dem hemma...de skickas så fort det går. Det är så typiskt att man kommer på o får reda på sånt här efteråt..
Vi har handlat mycket häst som sagt av hästhandlare o det är ofta som papper inte finns. Visst får vi skylla oss själva men de ger lägre priser o prövotid o oftast är det ok hästar.

Jättekul med gensvar, detta är något som man bör dela med sig av...:p

Detta stämmer inte för redan 2002 så skulle alla hästar ha pass vid försäljning. Att det sedan ännu finns hästar där det inte lyckats att få fram ett pass p g a den som utfärdar det inte hunnit med är en annan sak. Men då ska det finnas in insickad ansökan.

Sedan så har en ridskola större krav på sig vid hästköp än en privatperson rent juridiskt. Det anses att en som är näringsidkare inom hästsport ska ha större kunskaper och bättre ekonomi för att göra hästaffärer än privatpersoner. Om en riskola handlar av en hästhandlare så kommer köplagen att gälla och då kan man i princip avtal bort allt. Så det verkar helt enkelt väldigt dåligt skött av ridskolan.

KL

Tycker att man som köpare och säljare skall läsa Claes Ruckers (eller vad han heter) svar i Häst och Ryttare till en tjej som fått sin sålda häst reklamerad. Kan inte annat än att nicka instämmande.

Han har helt rätt i att en häst kan ändra sig efter ett tag hos den nya ryttaren. Den tränas annorlunda, får annan mat, bor på ett annat ställe vilket helt klart är en påfrestning för hästen..

Det är ett väldigt tryck hos Jordbruksverket, därför fungerar det inte riktigt som det ska vara, så länge hästen har gällande papper.

Men visst, dåligt skött, men jag lovar! Vi är inte ensamma om att handla dåligt.

En tjej köpte häst med pass, när stallet hon hade hästen i skulle skaffa pass till resten av hästarna så ville hon bara kolla av att allt stämde med chip-nr o hennes papper.
Hmm. Ja, det visade sig att hästen o passet inte hörde ihop.
Den var yngre än vad de hade fått info om o en del annat.

Sen är det så att det är få ridskolor som har mycket pengar.

Det är inte Jordbruksverket som har något tryck för passhandlingar utan det är därifrån som de svenska reglerna enligt EU:s normer för hästdjur och pass kommer. Jordbruksverket har som sagt inget med själv passtillverkningen att göra, bara tillsynen över att det fungerar. Fortfarande är det högre krav på hästar som säljs än hästar som har samma ägare sedan länge. Just för att det kravet har funnits så mycket längre. Att sedan köpare struntar i kravet på pass är ju deras eget fel. Värst ute är de som köper importerade hästar utan pass. För de hästarna har inte ens kommit hit till Sverige laglit om de inte har pass.
Juridisk sett anses en näringsidkare, dit då en ridskola räknas, bättre kunna klara ett ekonomiskt felköp och även ha bättre kunskaper både om själva varan (hästen) och lagstiftningen än en privatperson.

Att man köper häst med pass och att det sedan genom en enkel avläsning av ett chip visar sig vara fel häst, faller in under köparens undersökningsplikt. Det är ju i det närmaste självklart att man i samband med besiktningen scannar över hästen för att se så det är rätt häst man besiktigar.

Om du bara visste vad hästhandlare kan luras :mad:

Jag blev av med 40.000:- vid ett hästköp :mad:
Hon och hennes stalltjejer finns här på Buke & dom vet inte om att jag vet det :devil:

Jag har varit med om en hästhandlare..köpte ett sto å den var besiktigad å verkade jätte trevlig asså!Men sen hemma efter några dagar tyckte ja hon var helt annorlunda å så..å såg inte ut å må bra..Tillkallade veterinär..å jaaa va gjorde inte han..?Jo han dömde ut hästen totalt!Så det blev avlivning där dagen efter!Hästen hade fått lugnande medel hos den förre "hästägaren" som ja kallar hästhandlare!!

Kolla upp om säljaren har skulder, det gjorde inte vi. Det finns hästhandlare som lämnar ut hästar på öppet köp, men sen finns inte pengarna om man vill lämna tillbaka hästen och det här med kontrakt är klurigt. Allt man tror att hästhandlaren "äger" kanske står på föräldrarna eller någon helt utomstående.

Som sagt var - alla bör läsa detta som Boj skrivit! :bow:

Till TS - jag vet inte riktigt vad som hänt men har klubben köpt häst utan vare sig pass eller vet. besiktning? Då är ni nog tyvärr "tvärkokta" (dvs blåsta på pengarna). Tråkigt!

Till alla andra - läs och lär!

M

En tjej köpte häst med pass, när stallet hon hade hästen i skulle skaffa pass till resten av hästarna så ville hon bara kolla av att allt stämde med chip-nr o hennes papper.
Hmm. Ja, det visade sig att hästen o passet inte hörde ihop.
Den var yngre än vad de hade fått info om o en del annat.

Exakt detta hände mig också. Trist. Hästen är nu avlivad, den blev troligen inriden som tvååring. Jag köpte den när den var tre eller fyra, till mig sa säljaren sex år. Jag är absolut inte oerfaren, och hästen kunde mycket väl varit sex år, tills veterinären kollade tänderna...

*knapplån*

Jag har för mig att passkravet är uppskjutet ett år till nu, men ansökan bör väl ha lämnats in.

Idag finns ju heller ännu inget krav på att alla hästar ska vara chipmärkta.
Så än så länge skulle ju fel pass kunna skickas med en häst för man kan ju inte veta om det verkligen är den hästen så länge chip inte finns.
Och är hästen märkt så ska man ju se till vid veterinärbesiktning att chipet kollas mot numret i passet.

Men det är klart, är nån en riktig bedragare så skulle den ju kunna ta ett pass som tillhört en annan häst, chipmärka den nya och placera numret i passet. Då kommer ju passet alltid höra ihop med den här hästen fast det i verkligheten inte är rätt. Det är ju inte en människa som kan veta det sen.

Det som gör att "passkravet" inte gäller fullt ut är att det kommer ändringar från EU. Kommer inte ihåg om det var 2007 eller 2008 som den ska börja gälla. Kommer inte heller ihåg vad den innbär men att det rör hästpassen. Det är SJV som informerade om det på Falsterbotävlingarna i år. Men fortfarande gäller att vid försäljning eller import från annat EU-land så ska hästen ha pass.

Det här kan också medföra att alla som har sina pass klara får ta en runda till när de nya reglerna kommer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 707
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 539
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 683
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår