Ska formatera om någon av de närmsta dagarna..

mag

Trådstartare
Och som vanligt måste jag grunna lite först. Måste man ha två partioner, min ena del är ju helt tom ? (den lilla) Borde det inte vara enklare med en enhet bara och ha allt där. jag fattar inte varför man har två ? Kanske jag gjorde nått fel sist jag formaterade så det är därför den varit tom nu ?? Hur stor ska i såfall den lilla delen vara??

Sv: Ska formatera om någon av de närmsta dagarna..

Fördelen med flera partitioner är att man kan "sprida riskerna" lite genom att dela upp datat. Om man har operativsystem och program på den ena partitionen och sparar dokument, foton mm på den andra så behöver man inte röra den andra partitionen när man ominstallerar operativsystemet. Inte lika säkert som att dela upp det på två hårddiskar (det skyddar ju inte mot hårddisk-krascher) men säkrare än att ha allt på samma partition, för då är risken stor att man förlorar allt om något går fel.

Du skulle alltså kunna flytta över data du vill spara till den tomma partitionen nu och sedan bara formatera om den partition som operativsystemet ligger på. Men man måste inte ha två partitioner, det är som sagt bara lite säkrare! Jag tycker dessutom att det är lite lättare att hålla ordning om jag delar upp det på olika partitioner.

Ok, så jag kan i princip använda den lilla delen som "backup" ?? den berörs alltså inte om jag formaterar C-enheten ?. Men som det är nu så vill jag inte ha D-enheten så stor, den är på 30 gb och den andra delen på 80 tror jag. Hur ändrar jag det ??

Precis, det blir som en backup (fast inte lika säkert som extern backup förstås).

Om du vill krympa en partition så är det lämpligast att göra det medan den är tom (den kan gå bra annars också, men risken finns att man förstör något av datat på den). Så det gör du lämpligast nu innan du flyttat över något till den. I både vista och windows 7 finns det en partitionshanterare (kanske i xp också, det vet jag inte för jag har inte grejat så mycket med xp, men om inte annat finns det gratis partitionshanterare att ladda ner - googla på partition manager free) i kontrollpanelen, det ligger under system och säkerhet tror jag. Den är inte särskilt svåranvänd och dessutom kan det inte gå så mycket fel när man grejar med en tom partition. Det utrymmet som blir över bakar du in med det andra när du installerar om operativsystemet sen.

Ok då tror jag att jag fattar !! det räcker ju i princip att jag bara har D-enheten så stor som jag behöver för en liten backup. För som jag använder min dator så glömmer jag ju bort den lilla delen och att jag kan spara där. Jag vill nog inte ha den speciellt stor.
Du verkar ju ha koll lite, funderar på Windows 7 kör vista nu, men har kollat lite och vad jag förstår skulle min dator funka med Windows 7 är det nått att satsa på eller ???

Det låter som en bra plan tycker jag. :)

Kan du köra Vista så kan du med största sannolikhet köra windows 7 också. Jag trivs bättre med windows 7 än med vista, men skillnaden är inte så stor faktiskt. Jag vet inte om jag tycker att det är värt 1500 kr (eller vad nu home premium kostar) att byta upp sig från vista, så mycket bättre är det inte (jag fick det gratis genom universitetet, annars hade jag nog inte brytt mig om att byta).

Tackar..då väntar jag, har egentligen inte råd att byta, men går gärna igång på nya "saker";) Ska ta och formatera om sen, blir nog bra detta.

Jag trivs bättre med windows 7 än med vista, men skillnaden är inte så stor faktiskt.

Jag trivs väldigt bra med Windows 7 och tycker skillnaderna är enorma, men det kanske bara är jag :)
Älskar funktionaliteten som lagts till där Quick Launch har integrerats med knapparna för öppna program på startlisten (genvägar och knappar för program som är igång blir i stort sett samma sak) samt funktionen att kunna grabba tag i ett fönster och slänga ut det till vänster eller höger som gör att fönstret tile:at vertikalt. Oerhört prakiskt :)
Nu använder jag iofs datorn större delen av dygnets vakna timmar, men jag hyste aldrig något agg mot det nya operativsystemet, som med Vista, utan tvärtom gillade jag det nästan på momangen :)

Senast ändrad:

När jag formaterar om kan jag då ändra storlekarna på partionerna, eller blir de lika som jag har nu ?? Vill ha D-enheten mindre och C-enheten större. Minns inte hur det ser ut när man är inne på den där svarta skärmen ;)

Jag trivs väldigt bra med Windows 7 och tycker skillnaderna är enorma, men det kanske bara är jag :)
Älskar funktionaliteten som lagts till där Quick Launch har integrerats med knapparna för öppna program på startlisten (genvägar och knappar för program som är igång blir i stort sett samma sak) samt funktionen att kunna grabba tag i ett fönster och slänga ut det till vänster eller höger som gör att fönstret tile:at vertikalt. Oerhört prakiskt :)
Nu använder jag iofs datorn större delen av dygnets vakna timmar, men jag hyste aldrig något agg mot det nya operativsystemet, som med Vista, utan tvärtom gillade jag det nästan på momangen :)

Fast är de förbättringarna värda runt 1500 kr? Windows 7 är bra - riktigt bra till och med - men sitter man redan på Vista som ändå är ett helt okej operativsystem så tycker inte jag att det är värt det. Jag har inte märkt någon jättestor skillnad mellan dem faktiskt, mer än såna där små praktiska saker som du nämner och att det stundtals verkar flyta på lite bättre än Vista - de små förbättringarna motiverar inte uppgradering för mig om, särskilt inte om jag har lite ont om pengar. Men det är upp till var och en att avgöra vad man vill lägga pengar på, förstås. :)

Köper man ny dator idag däremot så bör man definitivt se till att få windows 7 och inte vista. Likaså om man sitter med XP fortfarande, då är det dags att uppgradera! (om hårdvaran klarar win 7 såklart)

Tillägg: jag hyste aldrig något agg mot vista när jag började använda det, det kanske är det som gör att våra åsikter skiljer sig? :D Jag har alltid gillat vista, men så började jag inte använda det förrän de stora problemen som fanns i början var åtgärdade.

Senast ändrad:

När jag formaterar om kan jag då ändra storlekarna på partionerna, eller blir de lika som jag har nu ?? Vill ha D-enheten mindre och C-enheten större. Minns inte hur det ser ut när man är inne på den där svarta skärmen ;)

Ja det kan du. Jag tror dock inte att du har alternativet att krympa en partition då (om jag har fel så får någon gärna rätta mig), utan du får radera och göra nya i de storlekar du vill ha. Men kom ihåg att då försvinner allt på partitionerna! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Twihard
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 841
Senast: julgrisen
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 090
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31