Ska hästen gå undan för alla?

Hej du!

Förstår vad du menar, min Häst går på en del av mina kompisar & får ibland höra " din ouppfostrade rackare" iofs med ett litet skratt efteråt men iallafall.

Din häst har tränat med DEJ & inte med hela din omgivning. Hon är lärd med Dej & DU är hennes ledare.
Varför ska hon då dalta med andra människor som inte visat henne vad "de går för" ?
Det jag menar är inte att hon får springa ner folk hur som hellst & bete sig som ett hot mot allmänheten.
Men det är ju precis som om du släpper in en ny häst i hagen, inte går din häst direkt undan för denne då ?
Nej, dom får "kompromissa" om vem som ska gå undan för vem.

Så länge din häst inte är ett stort Hot eller farlig på något vis så är det inte mycket du kan göra, du kan inte säga till henne " gå inte på Johanna när hon kommer in i din hage". Hon kommer inte förstå det. Det måste Johanna själv visa henne att hon inte får göra.
 
en häst vet inte att andra människor inte heller du..är ranghögre än hästen själv..förens man visar sig värdig ett ledarskap.....hästarna testar oss varje dag...
-är du ledare i dag??
med att försöka flytta på oss...eller gå "över" oss...
för den skull..så ska de inte attackera oss....och det är de få som gör....de vill bara visa på sitt sätt att jag struntar då minsann i dig...

lärt mig på Naturlig hästkommutikation...
 
Hmm. Jag tycker att en häst ska acceptera människor. De ska inte attackera människan, men flytta på sig om man Begär det och då inte protestera genom sparkar och liknande.
Jag ser det som mitt ansvar att se till att hästen inte går över mig, eftersom jag tycker att hästarna är härskare i Sin hage. Det är ju jag som inkräktar på deras revir?

Jag tror att intrycket som en människa ger kan vara betydande. Om man går in i en hage och är jätteosäker så känner ju hästarna på sig det, men om man ser till att vara säker så brukar det vara lättare att inte få en häst på axeln. Så har iaf jag upplevt det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 590
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp