Ska hästen gå undan för alla?

S

sanwan

Konstig rubrik kanske... Har fått klagomål på min häst från en av dem som hade häst på samma bete i somras. Hon anser att min häst är "ohyfsad", kommer för nära och försöker flytta på folk.
Varken jag eller stallägaren (som släpper ut/in hästarna) har det problemet, hon flyttar sig utan knot när vi vill flytta på henne.
Nu till min fråga... Ska en häst kräva att alla människor som ska hantera den "sätter den på plats" eller ska den veta att alla människor är ranghögre.
Själv är jag lite kluven till det där... Jag vill ju inte att min häst ska upplevas som farlig, men å andra sidan vill jag att folk ska visa henne en viss respekt.
Det är alltså inga allvarliga saker man behöver ägna sig åt för att sätta henne på plats, man flyttar henne lätt utan att peta på henne.
 
Konstigt att hon inte flyttade undan HENNE då? Hmm, det finns folk till allt. Klart att hästen ska respektera andra människor, annars är det ju farligt. Men man kan väl ändå inte kräva vad som helst av en häst heller. Som jag märkt på min häst; hon fullkomligt skiter i människor som inte vill väl eller som ej kan hantera henne som en häst! :D
 
Hästen ska veta att alla människor är ranghögre. Om hästen är tvungen att testa varje människa för sig blir det dels väldigt jobbigt för hästen, dels farligt för människor.

Tyvärr gäller detta nästan uteslutande för flockuppfostrade hästar, vilket man i princip bara hittar i islandshästvärlden. Ni som inte har så mycket kontakt med islänningar vet förmodligen inte vad jag pratar om, men tänk er att gå in i en halvvild flock på 20 hästar på en liten yta där du inte känner en enda av hästarna och vara fullkomligt trygg i vetskapen om att inte löpa minsta risk att bli nersprungen, sparkad eller på annat sätt skadad, och att du alltid kan flytta på den häst som blir för närgången. Eller att höra dundret av 100 hovar i full galopp och veta att de kommer att vika undan för dig, plus att du skulle kunna stoppa och flytta hela flocken om så skulle behövas. Så blir det med flockuppfostrade hästar. Ju mer hantering, desto mindre respekt.
 
Alla kan hantera vår ponny, men det kan ta olika lång tid innan man får göra det bekymmersfritt. Har därför haft problem med klagomål från andra när vi stod uppstallade.

Det finns inget man kan göra om hästen lyssnar bra med en själv och sen mindre bra med andra. Jag kan ju inte tillrättavisa hästen för nåt den inte gjort. Det man får göra är att förklara för andra hur de ska göra för att hästen ska lyssna.
 
Egentligen så skall ju hästen gå undan för alla.

Men om den människan har väldigt dålig koll på sitt eget kroppsspråk så är det ju mycket möjligt att hon skrek "KOM HIT" med sitt kroppsspråk!
Svårt att klandra hästen i sådana lägen...

Mvh/Marie
 
Känner mig också kluven inför din frågeställning. :confused:

Nu verkar det ju inte som din häst "går på" den här personen, men kanske lite för nära för att just den här personen ska känna sig säker.
*funderar* :idea:
När man hanterar sin egen häst (och andras) så har man en viss "integritetscirkel" som man inte accepterar att hästen kommer innanför utan "inbjudan". :bow:
Oftast blir den cirkeln lite snävare när det gäller sin egen "gulleplutt" och lite större när det gäller andras hästar. Störst blir den med helt okända hästar. :eek:

Hästen lär sig snabbt vad som gäller. Om dom flesta som hanterar hästen har en snäv cirkel, så blir också det måttet som hästen håller till dom flesta andra människor.

Naturligtvis ska aldrig en häst "gå på" en människa, men i det här fallet så verkar det som personen brister i sin kommunikation med din häst.
 
Nej, hon skulle ju aldrig gå på någon. Däremot testar hon gärna om hon kan flytta på folk genom att gå lite för nära. Sträcker man då upp sig lite så flyttar hästen på sig (har testat med min mycket hästokunniga pappa, han har inga problem att flytta min häst).

Stallägaren tar ofta flera hästar tillsammans när hon leder ut dem så hon vill ha dem på långt avstånd. Så den enda som släpper min häst nära är jag, men jag vill absolut inte ha henne sittande i knä.

Min uppfattning om den här personens hästhantering kan jag skriva mycket om, men jag nöjer mig med att säga att jag har viss förståelse för att hästarna försöker ta över ledarskapet där. Hon har tydligen problem med flertalet hästar...
Men jag blev lite förvånad när hon tyckte att min var ett problem, för de allra flesta brukar uppfatta henne som väldigt lättsam och "smidig" att hantera.
 
Det finns en del sådana människor, de är liksom konturlösa.
Märks tydligt både på hund och häst när en människa är sådan.
 
Ojojoj där skulle jag ligga risigt till...

Kokopelli flyttar sig för mig utan några stora åthävor.
Det räcker för det mesta att jag pekar lite med fingret och säger åt honom vanlig samtalston att han ska maka på sig (undantag finns dock).

Förra sommaren sprang han ned min lillasyster i sommarhagen och det var inte så skojigt :crazy:. Min kompis har alltid med sig ett grimskaft när hon skall in till honom i hagen (nu har även min syster det :smirk:) för att hon tycker att han är en buffel.

Jag anser att det är var och ens uppgift att ta den plats de behöver. Jag kan inte vara ranghög åt någon annan eller hur?

Stoet jasmine som jag också har är mild och rar mot alla, hon är en annan natur. Kokopelli är som han är...en katig kille som kollar om han får bestämma, vad ska jag göra åt det?

Kokopelli Mana
 
Stallägaren

Ja, det verkar ju inte finnas annat att göra än att "utbilda" stallägaren i hästkommunikation. :D

Men med tanke på hennes attityd, så är det nog hopplöst fall! :confused:
 
Re: Stallägaren

Haha, nej, det var inte stallägaren utan en som hade häst på bete med min i somras.
Anledningen till mitt skratt är att min stallägare är en såndär läskig människa som är född med hästkänsla... Hästarna älskar henne och skulle aldrig komma på tanken att försöka flytta på henne.
 
Ja , jo. Om andra personer ska hantera din häst ska den vara hanterbar.
Ohyfsad däremot är relativt. Lite skuff och buff får man räkna med om man inte känner hästen. På en lagom nivå.
Ingen ska för den delen behöva "sätta henne på plats".

För att slippa att främmande människor uppfostrar din häst på olika underliga sätt - gör det själv. På ditt sätt!!!
 
Fast frågan är vad man räknar in i "hanterbar"... Och frågan är hur jag ska lära min häst att springa och gömma sig i ett hörn så fort någon människa kliver in i hennes hage? Jag kan som sagt var flytta henne utan att peta på henne eller öppna munnen. Samma sak gäller min stallägare och de andra i stallet (dvs. de som ska kunna hantera min häst). Följer barn med till stallet är det min häst de får leda, eftersom hon är så snäll.

Jag vill ju självklart inte att hon ska vara ohyfsad, men hur löser jag det? Hon som har besvär av min häst (eller hade, vi står ej i samma stall, bara samma bete) skulle ju lika lätt kunna flytta henne om hon bara ville. Men saken är den att hon inte gör något försök att flytta på hästen, alltså testar hästen om hon kan flytta människan... Dock skulle hon aldrig gå på någon, utan hon går bara ett steg för nära så att säga. Men som sagt så vill jag inte att någon ska besväras av min häst, däremot vill jag inte skrämma slag på den stackars kraken så att hon blir skygg igen.
Något "skuff och buff" är det aldrig tal om, min häst är inte den buffliga typen, det hon gör är att ställa sig lite för nära och se ointresserad ut "skiter väl jag i att det står en liten människa där, du får väl gå runt mig".
 
Saken är den att man inte kan kräva någonting av en häst, den är en spegel på dina handlingar.
Det finns ranglåga hästar som söker ledare, och som om de får chansen ser varje ny häst eller människa som ranghögre.
Det finns ranghöga hästar som helst är ledare själva. Dessa får man inget gratis ifrån, utan måste hela tiden bevisa att man är värdig ledare.

Relationer byggs mellan individer. Hästen ska givetvis inte vara farlig mot någon människa, men det är varje människas skyldighet att själv visa var denne står i rangordningen.

Så, om människan i ditt inlägg vill att hästen ska respektera henne, så får hon börja med att göra handlingar som leder till respekt.
 
Revidering

OK, då hade jag missuppfattat dig. :D

Då måste jag säga att enl. min tolkning har din häst inte på något vis felat. :bow:
Ska man hålla på med hästar så SKA man ha en viss kunskap i hantering! :bow:
 
Hästar har en skyldighet att flytta sig undan dom som är värdiga att flytta sig undan - varken mer eller mindre. Som någon sa, att alla hästar ska alltid veta att alla människor är ranghögre - skitsnack. Man kan inte kräva att en häst ska lyda någon som inte vet vad den gör, som sänder motstridiga signaler och kanske helt enkelt inte kan ett skvatt om vad en häst egentligen är.

Min häst flyttar sig undan alla som visar sig värdiga för det, men dom som inget kan eller försöker bossa över honom trots att dom egentligen är ranglåga som få i sitt beteende - dom kan inte räkna med att han lyssnar.

Det är inte hästens ansvar att lyda oss lika mycket som det är vårt ansvar att lära oss bete oss på ett sånt sätt som hästen anser värt att lyda. Och för vardagshantering krävs det så himla lite kunskap, nästan oavsett hur bråkig hästen är, att det är snudd på skamligt att inte ta sig tid att lära sig det för att få lugn och ro vid t.ex. in/utsläpp.

Så jag tycker alltså att du ska STÅ PÅ DIG. Om du kan få din häst att lyssna kan andra också göra detsamma - visa dom hur.
 
Isåfall hade din häst ingenting med saken att göra egentligen. Hur uppför sig då de hästar hon tycker kan uppföra sig?
 
Återigen en klokhet signerad Tassetass! Jag skaffade en ny häst för ett drygt halvår sen. Det är en stor valack som är väldigt noga med vem som är värdig att umgås med honom. I början var det folk i mitt stall som blev rädda för hans storlek och lite stöddiga uppsyn. Smart som han är så satte han dem på plats direkt. Han leder dem, inte tvärtom. Går det för sakta, då drar han. En skraj liten människa har inte mycket att sätta emot 171 cm med en j***a attityd. Man måste som människa förtjäna respekten. Det här är en välhanterad häst, men som är smart nog att inse vilka människor som är rädda för honom och som utnyttjar det. Jag har visat dem hur jag gör och det går bättre och bättre. (I detta fall har mina stallkompisar insett att han mest spelar Allan när han blänger och blåser upp sej.) Som någon skrev, relationen är mellan individer. Det är inga cyklar vi har att göra med...
 
Jag kan gå in bland stallägarens ohanterade halvblod utan att riskera att bli nersprungen också. Visserligen kommer de fram och vill bli kliade men är de i vägen för mig krävs inte mycket för att flytta dem. Så det har nog inte med rasen att göra utan med uppfostran. Henns småhingstar får vackert uppfostra varandra och dessutom finns det en äldre valack där som håller exercis med dem varje dag.
Fast det är klart, tölta de kan de inte ;)
 
Det är en svår balansgång. Patsy ska uppföra sig och gå fint med andra människor och inte gå över dem.

Men om någon kommer med ett kroppsspråk som säger "jag är lite rädd" osv så kommer inte hon att maka på sig utan anledning och det tycker jag inte heller att man kan kräva.

En av döttrarna i stallet där jag står nu har som vana att lappa till så fort de inte gör som hon tycker och henne gillar INTE P för det är inte P som gör fel i deras förhållande.

Så, hästen ska gå fint och snällt men om inte människan vet hur man för sig så går det ju som det går.

Att jag kan hantera Patsy lös eller i sen sytråd innebär inte att en vekare människa kan göra detsamma. Jag har heller inga problem med andras hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp