Ska hon aldrig bli smalare?

A

Aip

Hade hoppats att min övergödda arab skulle börja smalna av nu när betet inte innehåller lika mycket näring längre. Men icke!

Hon går alltså fortfarande ute dygnet runt. Har inte börjat få hö än och bara ytterst lite Kraft + mineraler och b-vitamin.

Är det fortfarande så mycket energi i betet?
 
Banta går INTE i en handvändning...snarare ska det ta tid att banta. Om människa eller djur lever på nästan ingenting så kan dom faktiskt ÖKA i vikt pga av att kroppen ställer in sig på kris och svälttider. Så ge din häst ordentligt med mat, dock ej överdrivet, men så den får sina behov tillfredsställda åtminstone...så ska du nog se att den minskar i vikt.
 
Om energiförbrukningen är mindre än energiintaget så lagras överskottet på kroppen. Hur enkel matemtik som helst.
Alltså måste du se till att förbrukningen blir större än intaget, och då minskar vikten.
Du måste motionera hästen mer . Det går inte att bara gå och vänta på att betet ska bli magrare.
 
Jag rider 1-1,5 timmar per dag, hyfsat hårt. Långa galopper, dressyr och skogsridning. Så nog får hon ordentlig med motion och det är inget fel på kondisen.

Och det finns fortfarande rejält med bete i hagen, det är inte så att hon står och tigger och håller på att svälta ...

Jag trodde bara att när näringsinnehållet i betet sjunker skulle det märkas på henne.
 
I betet är det dåligt med näring nu. Hästar kan faktiskt svullna upp och se väldigt överviktiga ut pga av näringsbrist. Detta är absolut INTE fettma eller vanlig övervikt. Sätt i hop en ordentlig foderstat då...så får du se sen.
 
Jodå, hon är tjock och inte uppsvullen av svält (herregud, vad tror du om mig! :crazy:).

Jag vill låta henne vara ute så länge vädret tillåter. Hon trivs bäst som vildhäst. Hade tänk börja stödfodra med hö, men hon gillar gräset bättre. Kraft, mineraler och B-vitamin får hon också.
 
Vi har också två övergödda herrar i hagen :crazy: Näringen i gräset verkar inte ta slut ännu på ett tag. Och igår släpptes hästarna i en härligt nyuppvuxen ½ ha stor grön hage så inte lär "midjemåtten" sjunka än på ett tag heller...

Vad vi gör är att vi håller på och flyttar hästarna (varför komma undan med lite jobb när man kan göra mycket jobb?) så de är och betar bara halva dagen i den väl uppvuxna hagen och flyttas sen över tillbaks till nerbetad hage.

Lyckliga hästar som får gå på bete men ack ack vad tjocka dom blir...
 
Om man tittar i vår hage så är det min som får absolut MEST foder som är smalast. De som inte stödfodras eller bara får litegrann är smällfeta. Kanske de som inte får så mycket äter mer gräs?

Men tänk er själva. Om ni ätit massor av mat i flera månader och gått upp massor i vikt, inte sjutton blir ni smalare på några veckor om ni äter normalt igen?
 
Likadant hos oss! Min valack som får väldigt mycket mer foder än övriga, är den som är smalast (men absolut inte mager!).
De som inte får någonting, varken hö eller kraftfoder, är ordentligt tjocka. Och då har vi nästan inget bete kvar...
 
Jag tror ingenting om dig, utan jag drog allmänt vad de flesta brukar tro om sina hästar nu. Alltför många hävdar att hästen är överviktig då den egentligen är upplåst eller lider av undernäring...det var inte personligt utan bara en erfarenhet jag sett alltför mycket av nu på höstkanten.
 
Där har ju jag som har feta islandshästar ett problem för jag kan inte fodra med hö och kraftfoder och tro att de ska låta bli gräset för det (inte en chans de är ju inställda på att vara överlevare).

Jag kan inte heller låta bli att ge dem annat foder (tycker jag) för det finns inte mycket gräs.

Resultat = smällfeta :(

Men har gjort en riktig bantarfoderstat nu till att börja med (hög kvot 6,7) som jag hoppas ska kunna skala av några kilon. Sen är det väl bara ut och klättra i skogen med dem.

Det är tur att maken har så många älghundar som han vill ha tränade nu = han t.o.m. tycker att det är BRA att jag rider så mycket :)

Vildvittra
 
Tilläggas bör kanske att vi ger hö morgon och kväll och så betar de lunch- och eftermiddagsmålet. Vi törs inte tro att gräset är så bra så här sent på hösten.
 
Har varit borta ett tag, men nu är jag tillbaka. Tack för alla svar!

Mina får lite hö morgon och kväll (för att vänja sig innan de tas in). Men de tar bara några tuggor och sedan betar de i stället, gillar det bättre. Antar att de inte skulle uppföra sig så om de var utsvultna.

Klart att det tar tid att banta. Vill inte att de ska gå för fort heller. Just därför tänkte jag stödfodra om det behövs. Men det verkar inte vara så stor mening när de inte vill ha höet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp