Bukefalos 28 år!

Ska jag avliva, eller inte.

S

Sananvalinta

Okej, jag ska försöka hålla mig kortfattad men ändå få med det mest relevanta.

Jag har haft min häst ända sen inridningen (alltså i 7 år snart, hon är 9 nu). Och vi har haft en hel del svängar till
kliniker..
Kort sjukdomshistoria:
5 års ålder:Intilliggande tornutskott, ligamentskade i hela bröst och ländryggen.
Efter behandling och ledning av henne i 4 mån: seröd kotledsinflamation hö bak, senskada i djupa böjsenan.
8 års ålder: Rejäl bräckning i boxen (blockhalt hö bak). Misstänkt bäckenbensbrott eller ormbett (distriktsveterinär) men på atg sa dom att det bara var bra för henne att röra på sig (att det var en sträckning) så hon fick gå på lösdrift ett år hon var ju ändå dräktig.
Övrigt: dom sämsta hovar man kan tänka sig, jag har tom haft hovlagare som vägrat sko henne pga hennes dåliga hovkvalitet (det är som att sko i tidningspapper) detta kan ju vara grunden till kotledsproblemen att hovslagarna mest bryr sig om att få skon att sitta och struntar i vinklar osv.
Väldigt många hovbölder.


Jag bestämde mig för ca ett halvår sedan att jag ska sälja henne därför att jag ska flytta till Berlin och efter att ha varit där förmodligen studera i Ungern.

I slutet av maj gjordes en grundkoll hos Ingrid och Barbro i Ängelholm så jag skulle kunna tävla ordentligt i sommar och sedan sälja henne. Men där visar det sig att hon har tre kotledsinflammtioner onäledsinflamation i vä bak. Jag fick ju lite av en chock eftersom jag åkte in med en häst som jag trodde var klar för tävling. Det fanns röntgenförändringar på kotlederna men veterinärena verkade positivt inställda.

ÅB efter tre veckor och behandling i båda fram, på tredje besöket var hon ohalt och kändes fin i lederna. Men ryggen var spänd så hon fick massage.

Jag har satt igång henne hela sommarn mycket försiktigt (enligt Ingrid och Barbros rekommdationer). Så när hon var i kondition tillräckligt satte jag ut en annons på henne, första som provred ville ha henne så vi åkte in på besiktning. Då visade hon reaktion på vä fram, men det kunde vara för att hon trampat av sig en sko för ett par veckor sedan. Två veckor senare visade hon fortfarande reaktion. Så det fick bli hältutredning, veterinären fick kolla på hennes gamla journaler från olika kliniker och vi tog plåtar på vä fram, och där var det pålagringar. Veterinären tror inte att hon kommer kunna gå igenom en besiktning felfri och om hon gör det och kommer till en ny ägare med annat ridsätt så kanske ryggen börjar krångla igen. Hennes råd var att ta bort henne.

Men, det är JAG som måste ta beslutet och alternativ finns kanske. Och det finns ju för och nackdelar med alla alternativ.
Ett exempel- promenadhäst: den stereotype promenadryttaren vill dock kanske ha en lugn häst att lufsa i skogen med och min stora dam har väldigt mycket nerver, den stereotype promenadryttaren vill kunna ha sin häst i hage men det är svårt iom att skorna trillar av så lätt.

Vad jag vill med den här tråden är att få rationella råd på vad jag ska göra.

Oseriösa svar och påhopp undanbedes, ställ istället gärna frågor då jag omöjligt kunna få med allt i denna tråd (den hade blivit för lång då som den kanske redan blivit.)

Men, det är JAG som måste ta beslutet och alternativ finns kanske. Och det finns ju för och nackdelar med alla alternativ.
Ett exempel- promenadhäst: den stereotype promenadryttaren vill dock kanske ha en lugn häst att lufsa i skogen med och min stora dam har väldigt mycket nerver, den stereotype promenadryttaren vill kunna ha sin häst i hage men det är svårt iom att skorna trillar av så lätt.

Vad jag vill med den här tråden är att få rationella råd på vad jag ska göra.

Oseriösa svar och påhopp undanbedes, ställ istället gärna frågor då jag omöjligt kunna få med allt i denna tråd (den hade blivit för lång då som den kanske redan blivit.)

/Sananvalinta
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Med tanke på vad du nu berättat och risken att hästen hamnar tokigt med smärtor som följd oavsett om den säljs eller lämnas på foder...ja, med detta i åtanke skulle jag ha följt veterinrärens råd och tagit bort hästen.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Jag är inte mycket för att förkorta djurs liv men i det här fallet kan jag se att det skulle kunna bli problem för hästen. Här hade nog till och med jag tagit steget eftersom hon inte kan gå i hage med andra och därmed fungera som sällskapshäst. Det är nog också så att vill man ha en promenadhäst så kanske man vill ha något med något lugnare nerver. Risken finns att det här blir en "vandringspokal". Något av det sorgligaste jag vet!
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Jag tror att du ska ta bort henne, annars kommer hon kanske att dömas till livslångt lidande.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Jag håller med föregående svar.. avlivning verkar vara det bästa.. sorgligt men sant :(:cry:..

men de e ju ditt val.. lycka till
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

jag hade tagit bort henne. Tycker att det är det snällaste mot en häst som har ont och det borde hon ha med allt det du berättat.
Jobbigt för dej men kanske lättare oxå då du vet att hon inte kommer att ha hont mer.
Det är alltid jobbigt att ta bort en kompis men i detta fallet är det, som jag ser det, det bästa du kan göra för henne.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Skulle själv aldrig kunna sälja/låna ut en häst jag vet är skadad.
Låt hästen vandra vidare, då behöver du aldrig undra om hur hästen har det.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Håller med övriga svarare...Även om det är ett oerhört jobbigt beslut att fatta! :cry:Efteråt kanske det ändå känns bättre för du vet att hon aldrig mera får lida och att hon inte säljs vidare pga ridbarhetsproblem, hältor etc...
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

jag tycker du ska ta bort hästen.....
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

tyvärr så kanske det e bäst för hästen att avsluta sina dagar tyvärr...( jag vet själv hur det e har en häst som e under bh fär fång ,det stärckaste bh p....och bh e slut på lördag,får se hur hon mår på söndag ...mår hon dåligt så får hon tyvärr avsluta sina dar......tyvärr) jag har haft 10 lyckliga ÅR med henne( har haft henne senhon var 5mån) och det gör ont i mi´tt hjärta om jag behöver avliva henne....men det e bättre änn att hon beh lida.....
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Skulle nog koncentrerat mig på att hitta en ny ägare åt hästen som införstås i hästens befintliga problem, och är villig att investera tid och pengar i att hålla hästen så problemfri som det går.

Har hästen däremot en dålig prognos att hålla för fritidsridning, och inte är lämplig för avel, då får man väl klura på om det är dags att tralla på sista versen, men rent generellt är jag EMOT avlivning av ett djur pga ägarens ändrade förhållanden. Det är trots allt ANSVAR över ett liv man har i sina händer, och det är lite ego-tänkande att tro att hästen aldrig någonsin kan få det lika bra hos någon annan än hos en själv, och att avlivning av den anledningen skulle vara berättigad.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Skulle nog koncentrerat mig på att hitta en ny ägare åt hästen som införstås i hästens befintliga problem, och är villig att investera tid och pengar i att hålla hästen så problemfri som det går.

Har hästen däremot en dålig prognos att hålla för fritidsridning, och inte är lämplig för avel, då får man väl klura på om det är dags att tralla på sista versen, men rent generellt är jag EMOT avlivning av ett djur pga ägarens ändrade förhållanden. Det är trots allt ANSVAR över ett liv man har i sina händer, och det är lite ego-tänkande att tro att hästen aldrig någonsin kan få det lika bra hos någon annan än hos en själv, och att avlivning av den anledningen skulle vara berättigad.

Herregud:confused:
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Skulle nog koncentrerat mig på att hitta en ny ägare åt hästen som införstås i hästens befintliga problem, och är villig att investera tid och pengar i att hålla hästen så problemfri som det går.

Har hästen däremot en dålig prognos att hålla för fritidsridning, och inte är lämplig för avel, då får man väl klura på om det är dags att tralla på sista versen, men rent generellt är jag EMOT avlivning av ett djur pga ägarens ändrade förhållanden. Det är trots allt ANSVAR över ett liv man har i sina händer, och det är lite ego-tänkande att tro att hästen aldrig någonsin kan få det lika bra hos någon annan än hos en själv, och att avlivning av den anledningen skulle vara berättigad.

Håller med:bow::bow:
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Skulle nog koncentrerat mig på att hitta en ny ägare åt hästen som införstås i hästens befintliga problem, och är villig att investera tid och pengar i att hålla hästen så problemfri som det går.

Har hästen däremot en dålig prognos att hålla för fritidsridning, och inte är lämplig för avel, då får man väl klura på om det är dags att tralla på sista versen, men rent generellt är jag EMOT avlivning av ett djur pga ägarens ändrade förhållanden. Det är trots allt ANSVAR över ett liv man har i sina händer, och det är lite ego-tänkande att tro att hästen aldrig någonsin kan få det lika bra hos någon annan än hos en själv, och att avlivning av den anledningen skulle vara berättigad.

Med tanke på att veterinär rekommenderat avlivning finns det egentligen inte så mycket att bygga på. Att se till att hästen slipper framtida lidande är att ta ansvar:cool:
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Jag tycker att du ska låta hästen somna in.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

Jag tror inte att avel är något alternativ tyvärr, jag har själv tagit ett föl på henne och hon var en jätteduktig mamma, men, hon har grå papper (ej godkänd fader) och eftersom hon har så dåliga hovar kan hon inte gå utan skor. Jag plockade av skorna på henne när hon blev dräktig och trodde att skulle göra gott för hennes hovar att få växa utan att det hela tiden sömmas i dem. Men det resulterade i att hon slet upp dom så mycket att hon fick tre hovbölder (utav att gå på grönbete) så det var bara att slå på skor igen trots att hon hade fölis.
 
Sv: Ska jag avliva, eller inte.

om hennes hovar är av ärftligt dålig kvalite så är kanske inte avel bästa alternativet heller.
jag håller med de ovan som tycker att hästen borde få somna in, tycker inte att det är ego av dig utan att du tar ditt ansvar som djurägare. det är betydligt jobbigare att avliva ett djur än att sälja "problemet" vidare till nån annan.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 782
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 153
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 868
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp