Ska jag köpa denna hästen?

diabla

Trådstartare
vill ha lite åsikter om vad ni tycker om den här hästen som jag var och kollade på i helgen.

hon är en korsning mellan tyskt varmblod och fullblod.
11 år (född 2003)
sto
runt 160 cm i mankhöjd

var tidigare tävlad i lätta klasser i dressyr, sen hade hon två år ledigt och bara gick i hage, men nu är hon hos en tränare som har haft henne i 3 månader.

Hon har tydligen hoppats när hon var yngre, men inte på senaste tiden.

Bra saker -
hon är jätte mjuk och väldigt framåt, väldigt lätt att få rund och hon vill jobba, hon har rätt attityd och "wants to please"
hon blir inte grinig om man ber henne göra nått hon inte vill utan hon försöker att göra det och är en sån häst som verkar alltid göra sitt bästa.

dåliga saker -
vad tycker ni om hennes kropps byggnad? hon ser ju lite fet ut och har inte så mycket muskler, men om man bortser från det? jag tycker hon har lite väl stor hals och bog, eller ser jag fel?
hon gör något konstigt andningsljud när man rider henne och när hon är avslappnad. tränaren sa att det är bara så hon gör när hon är avslappnad, det är inget som är fel. (jag ska göra veterinär besiktning om jag bestämmer mig för att ta henne och då kommer de ju kolla upp det här? jag ska försöka ladda upp video.
hon är lite framtung när man rider, men det kan också bero på mig, att jag lutar mig för mycket framåt.

De vill ha 14,500 dollar för henne, det är 84 000 kr. Ägaren har sagt att hon är "negotioable on the price" Min budget var från börjat 10 000 dollar, 58 000. jag vet inte om jag kommer kunna få ner priset så mycket! troligen inte.

så vad tycker ni??

jIWGDPY.jpg
[/IMG]

oSXd04L.jpg
[/IMG]

6z3tk9C.jpg


video kommer snart
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Vet inte hur prisnivån över i Australien men jag tycker det låter svindyrt för den hästen, ser inte rolig ut alls.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Vet inte hur prisnivån över i Australien men jag tycker det låter svindyrt för den hästen, ser inte rolig ut alls.

Ja det är dyrt. men jag kan ju ge ett bud på hästen har ägaren sagt. tycker du att 50 000 svenska också är för mycket?

vad menar du med att hon inte ser rolig ut alls? kan du utveckla?
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

och så vill jag tillägga att jag är ju inte en bra ryttare så jag vill köpa en häst som jag kan ta lektioner med och bli bättre på och så smånigom tävla med.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Utbildningsnivån ligger inte speciellt högt vad jag kan se utifrån bilderna. Den ser framtung ut som du sa osv, vett inte hur priserna ser ut i Australien men i Sverige kan du få en liknande häst för 10' svenska kronor. Så ett enormt högt överpris!! Antar att den inte är tävlad etc? Och har den bara varit igång i 3mnd efter 2års hagvila är den ju inte i full kondis heller (borde inte vara!)


Kolla upp anledningen till den långa vilan (skada?) osv. Ser gärna en film, bilderna kan ju vara ögonblicksbilder oxå :)


50' svenska är oxå ett högt överpris, Max typ 15-20 säger jag, utifrån svenska priser och antar då att hästen är frisk o att hagvilan på 2år var pga tidsbrist.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Håller med. Utifrån bilderna så skulle jag inte betala en spänn mer än 30.000.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

okej tack för svar!
vad ser ni som är dåligt med henne? eller inte dåligt, men mindre bra. anledningen till att ni inte skulle betala mer än de summor ni angivit?
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Hon ser ut att ha exteriören lite emot sig, lite låg fram, eventuellt lågt ansatt hals? Och det gör att hon kan kännas lite framtung, man vill ju att de ska kännas lättare framtill :)

Annars tycker jag hon ser fin ut, trevlig modell. Men just halsansättningen påverkar ridbarheten en hel del. Du har ingen bild på henne uppställd utan ryttare?
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

okej tack för svar!
vad ser ni som är dåligt med henne? eller inte dåligt, men mindre bra. anledningen till att ni inte skulle betala mer än de summor ni angivit?

Nu tvivlar jag på att en sån häst skulle kosta under 40 000 i sverige (men lusläser inte svenska annonssidor så jag kan ha fel) men har precis köpt en häst från Holland som är 3 år äldre än din som tävlat 130 som unghäst och nu gått med föl senaste åren. Den köpte jag för i svenska pengar inkl frakt till sverige för 32 000 kr ..

Hästen du tittar på är iaf väldigt mkt för dyr, anledningen till det är utbildningsnivån (just nu, inte vad den kan ha gjort) och åldern såklart.

Jag skulle inte köpt hästen.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Byggd i nedförsbacke (ser det ut som), ej utbildad (ser det ut som), hagvilan 2år (antagligen skada, annars varför 2år?), ej i full kondis, kan likaväl gå sönder innan hon är i full kondis pga gammal skada, bättre att köpa en som är helt igång och håller.

Ja helt enkelt att du kan få en i samma skick men för en bråkdel av priset.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Hon ser bättre ut där tycker jag. Tycker det är en ganska fin häst, hoppas vi kan få se film sen :)
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

För 85000 ska man ju få en välutbildad häst i yngre dagar som är i tävlingskondis.

Denna har stått i en hage i 2 år!!! inte en krona över 30000 kr skulle jag ge och detta skulle jag säga till säljaren.

Säg att i dagsläge är hästen inte värt 85 för den är helt ur kondis, den är inte utbildad och den är lite äldre.
och så ger du ett bud på 30-40 och säger att de är välkomna att höra av sig om de tänker om och att hästen kommer få ett bra hem om den hamnar hos dig!

Kollar man här i Sverige vad man får för 85000 kronor så får man väldigt mkt häst för pengarna!
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

ja, jag tycker 50 är för mycket.
30 - 35 känns rimligt.

Hon är outbildad och framtung.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Jag vet inte hur prisnivån generellt ser ut i Australien, men i Nya Zeeland där jag bott, upplevde jag att hästar var betydligt billigare i inköpspris än i Sverige så 84 000 SEK känns väldigt mycket. Särskilt med tanke på utbildningsnivå, avsaknad av meriter och att den stått i två år.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Köp inte en häst till ett sådant överpris som inte ens är igång. Du vet inte hur hästen blir när den är i full kondition. Det kan bli allt ifrån att hästen blir oridbar pga överenergi, dvs den far omkring och bockar och står på bakbenen, till en sur trög häst som inte vill något alls och som inte går att motivera till någonting heller. Jag tycker också att det verkar bra dyrt för en häst som har vilat i två år (varför har den vilat så länge? Har den varit skadad?) och som inte har gjort någonting. Även om den hade varit korrekt exteriört så hade det varit dyrt just för att hon inte har gjort någonting.

Jag tror säkert att du kan hitta en annan häst som motsvarar den prisbilden du har tänkt dig och som är igång och iallafall har gjort någonting.
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

jag tycker att det ser ut som en trevlig, snäll häst som kan vara ngt att utvecklas med, med en bra tränare direkt så kan man komma åt svårigheterna med att den är framtung.

men det är ett rejält överpris. hade inte gett mer än 30 för den och då ska det vara så att jag har riktigt förälskat mig i hästen :p
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Många är undrande över hur en häst kan stå i 2 år utan att göra nånting...

Plättlätt ! Har du tid och råd att låta hästen skrota i hagen så får den.
SÅ bara för att den gjort nada i 2 år innebär inte att det är fel på den.

Men den är fortfarande oavsett inte värd 85000 och inte ens hälften av det heller...
 
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

Med tanke på att hästen inte är i kondition osv och det inte finns en chans att veta varför hästen har stått såpass länge så skulle jag tycka att 30 är ett bra pris.

Trots allt en läcker häst och ser ut att kunna bli fin med rätt ridning, framtunghet beror ju till väldigt stor del på hur hästen är riden tex. Men i dagsläget så tycker jag 30-35 är ett vettigt pris för en sådan häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag köpa denna hästen?

tack alla för era svar. ursäkta svengelskan.

ja hon är väldigt overpriced.

Men som säljaren sa - hon är very negotioable med priset, vet inte vad det betyder att hon är villig att ta emot, hälften? 75%?

jag ska kolla på ett annat varmblod i helgen som kostar hälften så mycket och inte ser så framtung ut på bild. hoppas den är bra.

men det känns som att med denna hästen, om jag tar några lektioner för att lära mig att rida henne på rätt sätt så hon inte blir framtung så skulle jag kunna gå ut och tävla henne i nån lätt dressyr tävling inom snar framtid. (är medveten om att jag inte kommer vinna, gör det bara för att det är kul!)
så det känns som det inte krävs så mycket arbete med denna hästen och att jag skulle kunna ha väldigt roligt med henne. hon var lätt och fin att rida.

jag ska höra med ägaren också om priset, vilket pris hon kan tänka sig att acceptera. jag är bara så dålig på att pruta!! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp